Bookman schreef:Dan zou het dus mogelijk zijn om in Christus te zijn, zonder Zijn gerechtigheid te bezitten? Dat is onmogelijk. Als we in Christus zijn, zijn we een nieuw schepsel. En hebben we deel aan al Zijn gunsten, en deugden.
Dat zeg ik niet, dat zegt Kersten ook niet. Wie wedergeboren is, is in Christus en bezit de gerechtigheid van Christus. Deze worden in de tijd toegepast, maar vloeien voort uit de verkiezing. Als Kersten spreekt over rechtvaardiging van eeuwigheid dan zegt hij dat al van eeuwigheid het zo was dat God wist dat iemand de gerechtigheid van Christus toegerekend zou worden. Hij heeft hen daar immers zelf toe verkoren. In de tijd worden de uitverkorenen door wedergeboorte Christus ingelijfd en ontvangen ze e weldaden van Christus.
Kersten wijkt wel af. De enigen waarop hij zich kan beroepen zijn Comrie en Holtius. En natuurlijk de Remonstranten
Een citatenoorlog is weinig zinvol. Ben ik ook niet van plan. Het is veel te verleidelijk een passend citaat te zoeken, zonder je te bekommeren om context en geheel van een oudvader.
Maarten schreef:ik heb je gevraagd waarin die opwas dan bestaat, maar daar heb je nog geen antwoord op gegeven.
De dadelijke rechtv. is hoe God het werkt in de mens. De lijdelijke rechtv. is hoe het in de mens wordt uitgewerkt.
Ik begrijp in jouw formulering nog niet helemaal het verschil tussen deze twee.
Men houdt dat voor de lijdelijke rechtvaardigmaking in de tijd. Pas dan meent men over te gaan in Christus. Maar de tijdstippen worden absoluut verkeerd geplaatst. Zowel de justificatio activa als de justificatio passiva geschieden in de tijd. Wel heeft de Heere Zich in de eeuwigheid voorgenomen om de mens in de tijd te rechtvaardigen mar dat is niet de rechtvaardigmaking zelf.
In de wedergeboorte wordt een mens in Christus geplaatst. De beleving is echter anders. En daarover spreekt Kersten zo vaak. Daarover spreekt hij ook als het gaat om de lijdelijke rechtvaardigmaking. Volgens mij bedoelt Kersten hiermee dat de wedergeboren mens in de tijd steeds meer laat zien wat hij in Christus reeds heeft en nu ook door het geloof mag toe-eigenen. Hij heeft het ontvangen in de dadelijke rechtvaardigmaking in de wedergeboorte, en eigent het zich toe, door het geloof, (bevindelijk) in een voortdurende lijdelijke heiligmaking.
Tsja, als je eerst iemand woorden in de mond legt die hij niet bedoeld heeft dan is het moeilijk hem te ondersteunen met anderen.
The one thing you can give and still keep is your word.