Moderator: Moderafo's
alex leusink schreef:Sorry, maar is het niet een beetje dom om het verheven taalgebruik op een ijn te zetten met het Hebreeuws of welke taal dan ook. De taal van de Psalmen is gewoon Nederlands, maar doordat het moest rijmen, en omdat het nu tweehonderd jaar geleden is, is het niet zozeer meer onze omgangstaal, maar daarom niet net zo moeilijk als Hebreeuws.
Zeker nooit Latijn of Hebreeuws gezien?? 'k Denk dat je dan de berijming van 1773 voorkwam als was het je eigen dialect!!!
Maar behalve thuis, Daniëlkamp, JV of koor hebben we ook nog de gemeente. Voor gemeentezang zijn de Geneefse psalmen uitermate geschikt: slechts twee notenwaarden, geen gecompliceerde ritmes (want die gaan bij gemeentezang toch altijd mis), logische melodieën, tijdloos. En, los daarvan: een wezenlijk onderdeel van onze traditie. Want: we hoeven de traditie niet te verafgoden, maar het is wel degelijk van betekenis en van waarde dat we beseffen waar onze roots liggen. We gooien de Nederlandse geloofsbelijdenis van Guido de Brès ook niet zomaar overboord omdat het nou toch wel eens hoog tijd wordt voor wat actuelere taal. We mogen ons best verbonden voelen met het Geneefse psalter, daar is niks mis mee. Dat er daarnaast ook andere toonzettingen worden gemaakt, prima: maar laat het niet zijn in plaats van - maar hooguit náást het Geneefse psalter.
alex leusink schreef:Uiteindelijk zijn ook de woorden van de gezongen psalmen/liederen dat wat het meest wezenlijk is aan zang. De woorden geven de boodschap, niet de melodie.
helemaal mee eens. Ik zit 's zondags weleens in een gemeente met 2500 mensen. Het is een traditionele gemeente ( ), ze zingen nog erg langzaam. Maar het is geweldig om te horen, en ik denk niet dat ze veel sneller moeten gaan zingen.
Marnix schreef:helemaal mee eens. Ik zit 's zondags weleens in een gemeente met 2500 mensen. Het is een traditionele gemeente ( ), ze zingen nog erg langzaam. Maar het is geweldig om te horen, en ik denk niet dat ze veel sneller moeten gaan zingen.
Afgelopen zondag bij GODfashion werd weer eens duidelijk dat je met 2000 mensen ook prima op een wat hoger tempo kan zingen
caprice schreef:Marnix schreef:helemaal mee eens. Ik zit 's zondags weleens in een gemeente met 2500 mensen. Het is een traditionele gemeente ( ), ze zingen nog erg langzaam. Maar het is geweldig om te horen, en ik denk niet dat ze veel sneller moeten gaan zingen.
Afgelopen zondag bij GODfashion werd weer eens duidelijk dat je met 2000 mensen ook prima op een wat hoger tempo kan zingen
En wat wilde je met dat sneller zingen bereiken?
Aragorn schreef:caprice schreef:Marnix schreef:helemaal mee eens. Ik zit 's zondags weleens in een gemeente met 2500 mensen. Het is een traditionele gemeente ( ), ze zingen nog erg langzaam. Maar het is geweldig om te horen, en ik denk niet dat ze veel sneller moeten gaan zingen.
De wereldvrede natuurlijk!
Muziek geeft sfeer... ook belangrijk bij aanbidding. Bij vrolijke lofliederen kun je bijvoorbeeld veel beter de sfeer beinvloeden met een band dan met een orgel (vind ik). De woorden geven de boodschap, maar met een strak onbeweeglijk gezicht / lichaam God loven is wel wat onnatuurlijk he.
Aragorn schreef:..wat natuurlijk niet wegneemt dat het alleen maar goed is als we proberen het zo mooi en natuurlijk mogelijk te laten klinken.
caprice schreef:Marnix schreef:helemaal mee eens. Ik zit 's zondags weleens in een gemeente met 2500 mensen. Het is een traditionele gemeente ( ), ze zingen nog erg langzaam. Maar het is geweldig om te horen, en ik denk niet dat ze veel sneller moeten gaan zingen.
Uiteraard. Sommigen van jullie lijken weinig affiniteit te hebben met de berijming 1773, maar daar staan soms toch echt wel mooie woorden in. Zoals in Psalm 33:2 "Heft vrolijk aan, wijdt Hem uw kunst". Daarover zijn we 't toch wel eens. En de manier waarop - ja, die is toch in belangrijke mate ingekleurd door onze achtergrond: wat zijn we gewend, waarmee zijn we opgegroeid.
Marnix schreef:caprice schreef:Marnix schreef:helemaal mee eens. Ik zit 's zondags weleens in een gemeente met 2500 mensen. Het is een traditionele gemeente ( ), ze zingen nog erg langzaam. Maar het is geweldig om te horen, en ik denk niet dat ze veel sneller moeten gaan zingen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten