JMvVliet schreef:Misschien een hele stomme vraag, hoor
Ik zie geen enkele vraag in je post

Een vraag eindigd over het algemeen met een ?
JMvVliet schreef:volgens mij is het avondmaal nooit ingesteld / geinstitueerd.
(...)
Niet dat ik hiermee het avondmaal wil ontdoen van zijn waarde, want het werd immers in de vroege kerk ten tijde van Paulus (en wellicht ook vóór hem) al gebruikt, maar ik wil wel eens antwoord hebben op de vraag (die voor mij nog steeds onvoldoende is beantwoord) wie wanneer het avondmaal heeft ingesteld. En nogmaals, volgens mij was dat niet Jezus.
Ik vind het avondmaal altijd een prachtige gebeurtenis, die je stilzet bij wat Hij voor mij heeft gedaan, begrijp me goed, maar ik wil graag weten waar dat dogma vandaan komt.
Het avondmaal is wel en niet ingesteld
Wel: Het avondmaal was onderdeel van het Pascha, en werd al eeuwenlang gevierd.
Niet: Het avondmaal zoals dat vandaag de dag kerkelijk is ingesteld is mi voor een heel groot gedeelte onbijbels (bijv de hoge frequentie, de korte duur, ...) Of het daarmee ook fout is durf ik niet te stellen.
Dat het avondmaal ter gedachtenis aan het lijden en sterven van Yeshua niet een 1malig iets was staat in 1 Kor 11:23-25. Paulus zegt daar:
23] Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24] En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25] Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed.
Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.*
Het avondmaal is dus niet (alleen) ter gedachtenis van de uittocht uit Egypte, maar vanaf dat moment (ook) ter gedachtenis aan Zijn leiden en sterven.
*Deze laatste zin komt echter niet in de evangelien voor
Eric.
..