Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 10:18

Hoi Elbert,

Je schreef:

@@Ik vind het heel jammer dat je zo persoonlijk wordt.@@

Ja dat vindt ik ook wel jammer, maar Jezus paste dat principe ook toe (Johannes 8) als Hij, keer op keer op keer, te maken kreeg met weerstand of schijn van opzet, om Zijn uitleg steeds maar te tiraniseren. Uiteindelijk zweeg Hij zelfs, omdat Hij gewoon geen antwoord meer kon geven, daar ALLES al gezegd was.

Soms wil een duwtje in de rug wel eens helpen.

Ik wil niet direct bewereb dat er opozet is, maar ik krijg wel dat gevoel en dan wordt ik extra waakzaam.
Soms is het zo Elbert dat we bepaalde (proftieën) gewoonweg niet kunnen berederneren als mensen. En helaas is dat ook de reden dat ik geen andere boodschap heb, dan alelen datgene wat ik van de heiland heb gehoord. En daar komen we dan weer uit op de Heilige Geest.

Bidt en studeer vel in je Bijbnel en vraag de Heilige Geest om raad! En je zult ontdekken dat veel wat sommigen hier openbaren gewoon klopt als een bus. Kijk ook eens hoe heel aardig David zaken verklaart of uitlegt, dat is zeker van een goede kwaliteit. Ik zelf ben meer iemand die "uit de persoonlijke ervaring" -maar wel op grond van de Bijbel, zaken beweer of aanhaal.

Ook Josh heeft het toch heel vaak bij het goede eind. Enkele predikanten (ook van de Adventkerk) kunnen zijn manier van "les geven" goed waarderen. God heeft overal mensen aan het werk. Niet alleen binnen zijn eigen Geloofsgemeenschap, maar ook sommige schapen daarbuiten (Johannes 10:15-17)

En daar ben ik wel blij om, dat maakt mijn weergave niet zo uitzonderlijk of bijzonder maar meer leert het mij dat we Zonder hem niets zijn!

Johannes 15:5
Ik ben de wijnstok en u bent de ranken. Als u dicht bij Mij blijft en Ik blijf in u, brengt u veel vrucht voort. Want zonder Mij kunt u niets doen.

gegroet

gegroet

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 10:33

Boudewijn,

ik begrijp wel wat je bedoelt. Als het om belangrijke zaken gaat, dan mogen dingen best wel eens duidelijk neergezet worden. Iets anders is het als we woorden gaan gebruiken die de ander niet opbouwen, maar afbreken. In dat geval voldoen we niet aan onze roeping om de ander lief te hebben. Jezus vraagt zelfs van ons dat we onze vijanden lief hebben en dat we zegenen wie ons vervloeken. Er is dus verschil tussen de zaak waarover we het oneens zijn en de persoon an sich. Laten we dit verschil dan ook maar goed in de gaten houden.

Groeten,
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 10:39

Boudewijn schreef:Hallo Optimatus,

Je schreef:

@@Misschien is Boudewijn wel minister Donners steen. Elbert en ik zorgen voor druppels (niet doordenken graag) en op den duur hollen wij de steen wel uit.@@

Maar daarmee verandert er aan Gods wet niets en het Deinstwerk van de Heiland, door de Heilige Geest al helemaal niet.

Het is precies zoals de Heilige Schrift ons leert, zij die vast houden aan een vals Evangelie en de geboden, bewust en willens en wetens overtreden en de Heiland bespotten, zullen zelfs de Spaderegen, de late regen niet ten deel vallen. Ze zijn al van de Genade gevallen a.h.w.!

Wat een domme man is Optimatus toch. Een "steen" uithollen. Welke Hoeksteen? Zo profileer je je ware indentiteit Optimatus.
Je hebt niets met Jezus en niets met een waar motief om je waarlijk voor te bereiden op de spoedige komst van de Here, lijkt het wel!

Als hier iemand dom is, ben jij het wel. Je rukt dingen uit z'n verband, je scheldt mensen uit. Je bent in elk geval geen Christen (maar dat zijn Drieëenheidontkenners sowieso al niet).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 10:41

Optimatus schreef:
Boudewijn schreef:Hallo Optimatus,

Je schreef:

@@Misschien is Boudewijn wel minister Donners steen. Elbert en ik zorgen voor druppels (niet doordenken graag) en op den duur hollen wij de steen wel uit.@@

Maar daarmee verandert er aan Gods wet niets en het Deinstwerk van de Heiland, door de Heilige Geest al helemaal niet.

Het is precies zoals de Heilige Schrift ons leert, zij die vast houden aan een vals Evangelie en de geboden, bewust en willens en wetens overtreden en de Heiland bespotten, zullen zelfs de Spaderegen, de late regen niet ten deel vallen. Ze zijn al van de Genade gevallen a.h.w.!

Wat een domme man is Optimatus toch. Een "steen" uithollen. Welke Hoeksteen? Zo profileer je je ware indentiteit Optimatus.
Je hebt niets met Jezus en niets met een waar motief om je waarlijk voor te bereiden op de spoedige komst van de Here, lijkt het wel!

Als hier iemand dom is, ben jij het wel. Je rukt dingen uit z'n verband, je scheldt mensen uit. Je bent in elk geval geen Christen (maar dat zijn Drieëenheidontkenners sowieso al niet).

Dan lijkt het me belangrijk om zelf ook niet te gaan schelden. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 10:42

Schelden? Ik ontken uitsluitend dat hij Christen is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 10:43

Optimatus schreef:Schelden? Ik ontken uitsluitend dat hij Christen is.

Met gelijke munt terugbetalen dan (Boudewijn noemt jou dom en van de weeromstuit noem jij hem dom).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 10:48

Tja, sorry, ik begaf me even op zijn niveau... Had ik niet moeten doen.

Maar ik twijfel stilaan wel enigszins aan zijn communicatieve vaardigheden. Hij zegt dat hij al meer dan 20 jaar Bijbelstudie heeft verricht, maar ik vraag me steeds vaker af welke Bijbel? Gezien de hoeveelheid nonsens die hij uitslaat. Ik dacht dat Josh erg was, maar het kan dus erger.

Aan het geBoudewijnte:

B. aan Optimatus:
Een "steen" uithollen. Welke Hoeksteen? Zo profileer je je ware indentiteit Optimatus. Je hebt niets met Jezus en niets met een waar motief om je waarlijk voor te bereiden op de spoedige komst van de Here, lijkt het wel!

Vreemd, dat non-Christenen menen te moeten oordelen over mijn geloof. Interessant...

Maar met die steen bedoelde ik jou, Josh... ehm... Boudewijntje. Jij bent die steen. Over de Hoeksteen heb ik het in het geheel niet gehad. Hoe komt het dat jouw warrig brein het verschil tussen Jezus en Boudewijn niet ziet? Dat verschil is er namelijk wel en hoe...

Gelukkig ben jij Jezus niet.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 21 sep 2004 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 10:55

...

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 21 sep 2004 11:22

Optimatus schreef: Je bent in elk geval geen Christen (maar dat zijn Drieëenheidontkenners sowieso al niet).

Ten eerste bevestigt het eerste punt van de geloofswaarheden van adventisten de drieeenheidsleer.
Dus over wie heb je het?

Ten tweede hoop ik aan dat deze veroordeling ( oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt) meer emotioneel dan rationeel is.

David ;)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 11:30

Hallo Optimatus,

Je schreef:

@@Je rukt dingen uit z'n verband@@

Daar heb ik na 23 jaar studie, nog nooit iets van gemerkt. Althans, van jou heb ik dat (tegendeel) nooit bewezen gekregen, op grond van de Heilige Schrift of andermans wetten!

En wat Elbert daar neerpent, is heel juist! Want daarvan heb je aangegeven dat je (ook daar) beter in bent dan ik. Wat is mis aan als mensen "dom" handelen in een bewezen feit van Waarachtige wetten en geboden. Probleem is dat het een leven lang duurt om alles tot een goed einde te kunnen brengen.

Dom wil beslist niet zeggen dat iemand achterlijk is. Jezus noemt de mensen die dom zijn "Dwaas" of "dwazen" maar daarom heeft hij deze mensen nog geen hekel aan nog haat hij ze. En zo is het ook met mij!
Ik haat niemand en respecteer een ieder, maar waar we vrij over zaken kunnen spreken, zal soms (als menselijke zwakheid) een verkeerd woord vallen. Maar daarom is iedereen voor mij, nog steeds, waardevol. Tenslotte ligt het oordeel bij de Almachtige Schepper!

En dat is waar ik je nu steeds op woil wijzen Optimatus. Maar ja, ook Jezus verloor soms zijn geduld, als mens!

gegroet

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 11:34

David schreef:
Optimatus schreef: Je bent in elk geval geen Christen (maar dat zijn Drieëenheidontkenners sowieso al niet).

Ten eerste bevestigt het eerste punt van de geloofswaarheden van adventisten de drieeenheidsleer.
Dus over wie heb je het?

Ten tweede hoop ik aan dat deze veroordeling ( oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt) meer emotioneel dan rationeel is.

David ;)

Als ik het wel heb, hameren de heren Josh en Boudewijn immer weder op het niet-bestaan van de H. Drievuldigheid...

Het is geen oordeel of iemand Christen is of niet. Ik stel alleen vast dat er iets waar is.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 11:39

Hallo Elbert,

Je schreef aan David:

@@Nee, de 10 geboden zijn niet afgeschaft. Wel is het zo dat de plaats van de 10 geboden voor de nieuwtestamentische gemeente een andere is dan voor het volk Israel. De 10 geboden zijn er om onze zonden aan te wijzen, om ons tot Christus te leiden en tot heiliging van ons leven.@@ Je belijdt hier Jezus ten volle! (erkent Hem)

In feite doe je dit:

Openbaring 14
12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven." maar weet nog niet voldoende dat ook:

niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen

Want tussen het daadwerkelijk (Geestelijk) onderhouden van de geboden en Jezus staat EN. Jezus en de geboden. Of:
De geboden en (in) Jezus.

Het Geestelijke aspect van de geboden is dus duidelijk maar alleen op grond van Jezus in het voorbeeld (voor ons)

Waarom leg jij hier mij hier dus, een typisch Adventistische fundament uit?
Maar voeg je daar het LEVENDE WOORD dan niet aan toe?(door ze ook te onderhouden, door de Heilige Geest en voorbeeld van Jezus)

RECHTVAARDIGING heb je al ontvangen Elbert

HEILIGING (wijs je in zekere zin af), door het ervaringsaspect te negeren, maar erkent het in je hart wél, zoals je in je posting aantoont!!! Zie je wel dat de Heilige Geest aan jou werkt (mensen). En hier ervaar ik dus ook dat God de wet (dus ook de geboden) in het hart (verstand) van ALLE mensen heeft gelegd. En dat de wet en de geboden NIET alleen deel zouden moeten zijn van Gods volk. want nu zien we waarom het duidelijk is WAAROM Gods volk de geboden moeten onderhouden; omdat zij Getuigen van Jezus dienen te zijn, in deze wereld.

VERHEERLIJKING

Kijk Satan vindt het voldoende als mensen denken gered te zijn door de REchtvaardiging -alleen. Ze worden dan NOOIT GEHEILIGD en zullen de VErheerlijking dan ook nooit ervaren!

Satan speelt met een dubbele agenda. De Bisschop van Rome ook, Deze zegt namens Jezus te spreken maar VERANDERT Diens geboden en meent zelfs dat hij als mens, Jezus vervangt. Daar waar de Bisschop is Jezus, terwijl Jezus ons een HEEL ANDER BEELD voorhoudt.

We houden de ZON dag, maar Jezus leert ons dat de geboden (en wet) en Jezus, ONLOSMAKELIJK met elkaar verbonden zijn.
Dus, en dan heeft de Bisschop gelijk, is het juist dat de Bisschop van Rome zegt:

IEDEREEN die de Zondag viert, brengt daarin all eer aan het Vaticaan en de Paus. De Paus LIEGT dus helemaal niet, hij spreekt vanuit ZIJN fundament de volkomen waarheid. Maar ten aanzien van Jezus LIEGT hij des te meer. De geboden staan in relatie met Jezus (de Heilige Geest) en dus ookmet de Hemelse Schepper de HEILIGE VADER in de Hemel en NIET de HEILIGE VADER in Rome!

Zowel de Bisschop van Rome als Jezus spreken dus aangaande hun WET en GEBODEN voor HUN Gezagsgebied, allebei de Waarheid.
Nu is het alleen de VRAAG:

Jezus en de wet alsook de geboden

of

De Paus (Bisschop) en -zijn- menselijke geboden en wetten

gegroet

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 11:53

Boudewijn,

als je me goed hebt gelezen, dan weet je dat ik de heiliging niet afwijs. Ik heb echter een verschil van mening met jou over de vraag of het vierde gebod een tijdstipgebod is of een rustdaggebod. Da's alles.

De verwijzing naar de paus noem ik een guilty-by-association redenatie.

Elbert

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 21 sep 2004 12:05

Boudewijn schreef:
In feite doe je dit:

Openbaring 14
12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven." maar weet nog niet voldoende dat ook:

niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen

Dus: Matteüs 22
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Groet Rene.

PS Optimatus, ik ben het roerend met je eens.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 12:06

Hallo Elbert,

Dat vind ik een hele aardige reactie en dan zeg ik:

Het tijdstip én de dag zijn beide van belang!

Als in de tropen om 6 uur de zon ondergaat, dan beginnen de Sabbatvierders hun Sabbatdag (van zonsondergang tot zondsondergang)

Als hier de Sabbat, steeds op een ander tijdstip begint, dan begint elke Sabbat ook elke keer op dat andere tijdstip. (Staan keurig in de Bijelstudieboekjes vermeldt)

De Almachtige Vader houdt ons de Sabbat voor op dat tijdstip en die tijdsspanne! Vrijdagavond tot Zaterdag avond.

De (Orthodoxe) Joden spenderen de hele vrijdag aan de VOORBEREIDING op de Sabbat. Wel nu waarom zouden dan GEESTELIJKE Joden dat dan niet doen.

De Sabbat ervaren doe je dus door het te doen! Alleen? Dat kan, maar in een Geloofsgemeenschap die de Sabbat onderhoud, leer je hoe anderen Geloofsgenoten daar mee omgaan.
Ook dat is een deel dat tot de HEILIGING leidt. God de Vader wil dat de (gelovige) mens daar, op eigen initiatief, deel aan wil hebben, DAN kan de Heilige Geest OOK aan dat hart verder bouwen!

Krampachtig Geheiligd worden is niet dat de Heiland ons leert, ook ineen "wettische" wet niet, zoals het OT volk Israël heeft ondervonden!

gegroet
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 21 sep 2004 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”