Hoe is het om een domineeskind te zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 20 sep 2004 21:46

JMvVliet schreef:
alex leusink schreef:Nee, in de verste verte niet.

Ik geloof wel dat het ondanks de nadelen ook veel voordelen heeft, geboren te zijn in een predikantsgezin. Je kunt natuurlijk bij je bloedeigen vader terecht met je levensvragen. Je leest wel eens in boeken dat mensen voor 'elk wissewasje' bij hun predikant te rade gaan. Bij ons is dat niet echt de praktijk, maar als het je eigen vader is... dan is 't natuurlijk een stuk makkelijker! :!:

Mwah, ik ging liever bij vrienden te rade met levensvragen. Met vrienden durfde ik toch meer te bespreken dan met m'n eigen pa. De band was wel intiem, maar toch anders intiem dan met vrienden.

Daar zeg je ook zo wat. Dat geldt voor veel jongeren, denk ik.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 20 sep 2004 21:51

Een predikant heeft meer kennis... 6:)

Praktisch en theoretisch
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 20 sep 2004 21:57

alex leusink schreef:Een predikant heeft meer kennis... 6:)

Praktisch en theoretisch

Klopt en dat heeft ook zijn voordelen. Dat heb ik hier al eerder genoemd. Ik maak graag gebruik van de kennis van mijn vader en van zijn uitgebreide bibliotheek. En nu maar hopen dat mijn zoontje ook dominee wil worden. Kan ie zo de hele bups overnemen. :wink:

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 20 sep 2004 22:02

Lijkt me erg mooi, om te ervaren dat de Heere werkt in je eigen kinderen. Dat is toch het meest waardevolle in kinderen te hebben.

Dan zit je trouwens wel tussen twee vuren, predikantszoon en predikantsvader. []:)

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 20 sep 2004 22:13

alex leusink schreef:Lijkt me erg mooi, om te ervaren dat de Heere werkt in je eigen kinderen. Dat is toch het meest waardevolle in kinderen te hebben.

Dan zit je trouwens wel tussen twee vuren, predikantszoon en predikantsvader. []:)

Lijkt me niet erg. Volgens mij zit je dan niet echt 'tussen twee vuren', wat je er ook maar mee mag bedoelen.
Voor mijn ouders is het inderdaad het belangrijkste dat hun kinderen de Here volgen. Helaas gaat dat niet voor al hun kinderen op.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 09:20

Sorry, Rufi, het was een geintje. Maar je hoort trouwens wel 'ns dat er tussen predikanten die familie zijn twisten ontstaan, denk bijvoorbeeld aan de PKN, sinds 1 mei gaan veel mensen gescheiden wegen.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 21 sep 2004 10:45

Rufi, dan is je vader niet alleen een opa voor je zoontje, maar ook een leermeester :lol:

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 21 sep 2004 11:55

JMvVliet schreef:Overigens, Jip_86, heeft mijn vader in Aalst gestaan. Da's vlak bij je in de buurt.
Idd ja. Ik herken het dan ook wel een beetje. Dat is gewoon een beetje de mentaliteit van de mensen in de bommelerwaard.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 21 sep 2004 19:05

alex leusink schreef:Sorry, Rufi, het was een geintje. Maar je hoort trouwens wel 'ns dat er tussen predikanten die familie zijn twisten ontstaan, denk bijvoorbeeld aan de PKN, sinds 1 mei gaan veel mensen gescheiden wegen.

Dat lijkt me erg. Ik hoop dat ik dat nooit hoef mee te maken.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 21 sep 2004 19:08

Spiff schreef:Rufi, dan is je vader niet alleen een opa voor je zoontje, maar ook een leermeester :lol:

Ik zie mijn vader niet echt als een leermeester. Maar dat was ook een geintje, hè Spiff?
Hoe is jouw contact met je vader? Zie je hem als een vraagbaak voor geloofs- en levensvragen? Of is het niet anders dan bij andere ouders en kinderen?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 21 sep 2004 19:16

alex leusink schreef:Maar je hoort trouwens wel 'ns dat er tussen predikanten die familie zijn twisten ontstaan, denk bijvoorbeeld aan de PKN, sinds 1 mei gaan veel mensen gescheiden wegen.
Dat klopt ja ik weet een dominee waar dat is gebeurd. Of ze in privesfeer ook gescheiden leven zou ik niet meer weten. Maar ze preken niet meer in dezelfde kerk.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 21 sep 2004 20:21

Hoe is jouw contact met je vader? Zie je hem als een vraagbaak voor geloofs- en levensvragen? Of is het niet anders dan bij andere ouders en kinderen?[/quote]

ik heb een hele sterke band met mijn vader, vooral nu ik lerarenopleiding geschiedenis doe (hij vindt het nog leuker dan ik). daar kom je regelmatig opvattingen tegen, die totaal het tegenovergestelde zijn van wat je altijd is voorgehouden. als je tenminste begrijpt wat ik bedoel. daar kan ik heel goed met hem over praten, maar als ik eigenlijk al weet dat hij ergens anders over denkt dan ik, zeg ik dat niet.
en of dat anders is dan bij andere ouders en kinderen zou ik niet kunnen zeggen. wat ik wel weet is dat je natuurlijk wel op een andere manier over dingen praat. je achtergrond/ervaringen zijn heel belangrijk daar in. dus zijn alle mensen daar weer anders in, en toevallig is mijn vader dominee.

hoe zie jij dat dan?

Spiff

Berichtdoor Spiff » 21 sep 2004 20:22

en dat van de leermeester was inderdaad een geintje :P

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 22 sep 2004 13:30

jip_86 schreef:
alex leusink schreef:Maar je hoort trouwens wel 'ns dat er tussen predikanten die familie zijn twisten ontstaan, denk bijvoorbeeld aan de PKN, sinds 1 mei gaan veel mensen gescheiden wegen.
Dat klopt ja ik weet een dominee waar dat is gebeurd. Of ze in privesfeer ook gescheiden leven zou ik niet meer weten. Maar ze preken niet meer in dezelfde kerk.

Dat je allebei een andere weg gaat, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je ruzie krijgt of dat er verwijdering ontstaat op het persoonlijke vlak.
Gelukkig heb ik met dat hele PKN-gebeuren niets te maken en mijn vader ook niet.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 22 sep 2004 13:38

Spiff schreef:Hoe is jouw contact met je vader? Zie je hem als een vraagbaak voor geloofs- en levensvragen? Of is het niet anders dan bij andere ouders en kinderen?

ik heb een hele sterke band met mijn vader, vooral nu ik lerarenopleiding geschiedenis doe (hij vindt het nog leuker dan ik). daar kom je regelmatig opvattingen tegen, die totaal het tegenovergestelde zijn van wat je altijd is voorgehouden. als je tenminste begrijpt wat ik bedoel. daar kan ik heel goed met hem over praten, maar als ik eigenlijk al weet dat hij ergens anders over denkt dan ik, zeg ik dat niet.
en of dat anders is dan bij andere ouders en kinderen zou ik niet kunnen zeggen. wat ik wel weet is dat je natuurlijk wel op een andere manier over dingen praat. je achtergrond/ervaringen zijn heel belangrijk daar in. dus zijn alle mensen daar weer anders in, en toevallig is mijn vader dominee.

hoe zie jij dat dan?[/quote]

Dat van die interesse in de studie zie ik ook wel bij mijn vader. Hij vond het erg leuk dat ik gymnasium deed en was altijd erg geïnteresseerd in wat we bij Latijn en Grieks deden. Verder delen we de liefde voor het orgel en de kerkmuziek.
Nu kan ik wel beter met hem praten dan vroeger en dat ligt aan mezelf. Tegenwoordig hebben we het vaak over de ontwikkelingen in de kerkmuziek en op het gebied van liturgie. Dat vinden we allebei interessant. Hij meer vanuit de theologie gedacht en ik meer vanuit de muziek.
Mijn vader denkt ook anders over bepaalde dingen dan ik. Maar ik ben niet bang om te zeggen dat ik het niet met hem eens ben. Jij zegt dat jij niet begint over dingen waar hij toch anders over denkt. Is jouw vader 'streng' of is dat het niet?

Terug naar “Archief”