JMvVliet schreef:Leuk topic, ik ben ook zoon van een dominee. In dorp waar m'n pa vroeger stond leefden we in een glazen huis. Altijd maar denken waar je was en wat je deed (fietsen op zondag kregen we al commentaar op). Nu wonen we in een grotere gemeente (Papendrecht), de laatste die mijn pa gediend heeft. Hier merkte ik vanaf het begin dat het voetstuk wat in het dorp heel erg voor de dominee gold, hier niet meer geldt (gelukkig).
Dat mensen heel erg tegen de dominee opkijken, wordt ook steeds minder, vooral bij jonge mensen. Dat vinden de meeste dominees wel prettig denk ik. Steeds meer dominees laten zich ook door gemeenteleden bij de voornaam noemen. Dat zie ik mijn vader overigens nog niet doen. Maar hij is ook nog van de oude stempel. Echt een degelijke dominee, maar niet star ouderwets gelukkig. Volgens sommigen ziet hij er zelfs niet uit als een dominee, omdat hij door de week gewone kleren draagt (gelukkig). Een dominee die jaren geleden in hetzelfde dorp als mijn vader stond, maar dan in een andere kerk, was zelfs in zijn zwarte pak in de tuin aan het werk.