Berichtdoor Boudewijn » 20 sep 2004 14:24
Hallo Elbert,
Je schreef:
"Geen ceremonieen maar een geestelijke onderhouding van de wet. Concreet betekent dit dat we niet gespannen op onze zonnewijzer (sic!) hoeven te kijken wanneer de sabbat begint of eindigt, maar gewoon het uurwerk kunnen gebruiken en dat het voor je behoud niet uitmaakt of je de rustdag op zaterdag of zondag viert."
Inderdaad. God de Vader is een vriend van orde, Hij heeft de wet gemaakt en geordend ingesteld, zodat wij OPTIMAAL met hem gemeenschap kunnen hebben.
Okay, dus we hebben ALLEMAAL dan een PERSOONLIJKE band met onze Verlosser Jezus maar ook met de Almachtige Schepper. Weliswaar nog niet van aangezicht to aangezicht, maar door Mijn Geest (van de Vader die dus door Jezus aan ons getoond wordt zoals Hij is) die in harmonie met de Heilige Schrift is, de profetie en het getuigenis van Jezus.
Wel als we dan een PERSOONLIJKE relatie hebben gevonden. WIE beplaat dan de stelregels voor een NIEUW TESTAMENTISCH volk en waarom is het dan wel slim om de geboden te onderhouden?
Openbaring 14
12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."
Wel nu beste Elbert, als de Sabbat is ingesteld van zonsondergang tot zonsondergang dan is dat niet anders! Maar wie MAAKT uit dat de relatie tussen jou en de HEILAND is ZOALS die is!
Immers de Heilige Geest leidt en we willen, als we onze Heiland liefhebben, op hem lijken daar Hij ons een EEUWIG en LIEFDEVOL leven voorstaat en aanbiedt. Wie spreektr hier nu over een wettische Sabbat, zoals jet volk Israël ons op een ONJUISTE -maar typisch menselijke wijzse- voorhield. Ze gingen verloren omdat zij een KRAMPACHTIGE wettische Sabbat (en wetten) hanteerden, die NERGENS in de Bijbel (Thora) te vinden waren. En die Jezus hen dus ook niet voorhield! Klaar!
Wat is de Sabbat:
Exodus 31:12
De HERE zei verder tegen Mozes: "Zeg het volk Israël dat het op de zevende dag moet rusten, want de sabbat is een herdenking van het eeuwige verbond tussen Mij en het volk. Zo zal het zich herinneren dat Ik de HERE ben, Die hen heiligt.
zegt dat iets over een wettische Sabbat of 4e gebod? Nee!
Deuteronomium 5:15
De sabbat moet u houden om te herdenken dat u slaven was in Egypte en dat de HERE, uw God, u uit dat land heeft geleid met een groot vertoon van macht
Vraagt Jezus ons nu niet UIT TE GAAN van het Grote Babylon, gelijk zoals Hij het volk Israël van een afgesloten verbond, ook vroeg te doen uit te gaan van Egypte? En is er dan wat aangaande de Sabbat IETS veranderd dan? Nee
en
Deuteronomium 5:14
de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; die dag mag geen werk worden verricht door u of iemand van uw huishouden: uw zonen, dochters, dienaren, ossen, ezels of ander vee. Ook buitenlanders die bij u wonen, moeten dit gebod gehoorzamen. Iedereen moet, net als u, rusten
Staat hier een "wettische" wet, of een wens van de Almachtige Vader om Geestelijke gemeenschap met ons te hebben, voor ALLE mensen feitelijk! Ja er staat dat God met ons gemeenschap wil hebben.......op de 7e dag! Klaar, of niet!
Gaat de Heilige Geest ons dan, zoals Jezus deed toen Hij op aarde was, ook nog voor in onze Sabbatsdienst en Sabbatsstudie; Ja natuurlijk!
en
Jesaja 58:13
Als u de sabbat in ere houdt, [b]u niet verdiept in uw eigen zaken en pleziertjes, maar van de sabbat geniet en hem met genoegen 'de heilige dag van de HERE' noemt en als u de HERE met uw doen en laten eert, niet uw eigen verlangens en pleziertjes volgt en niet ijdel praat,[/b]
Staat hier nu dat de Sabat een wettisch gebeuren is, of heeft GOD DE LEIDING! Het laatste.....dus!
en dan deze:
Ezechiël 20
11 Daar gaf Ik hun mijn wetten. Als zij die gehoorzaamden, zouden zij kunnen leven.
12 Ik gaf hun de sabbat (een rustdag op elke zevende dag) als een teken voor hen en Mij om hen eraan te herinneren dat Ik, de HERE, hen heilig en dat zij werkelijk mijn volk zijn.13 Maar toch kwamen de Israëlieten tegen Mij in opstand. Daar in de woestijn wezen zij mijn wetten van de hand. Zij weigerden mijn regels te gehoorzamen, ook al betekent gehoorzaamheid aan die regels leven. Zij misbruikten mijn sabbatten. Toen nam Ik Mij voor mijn woede over hen uit te storten en hen in de woestijn te vernietigen.
In welk deel zou je nu meer voldoening vinden, aan de hand van het voorgaande, de verzen 11-12 of alleen 13! (Geestelijk berederneren)
tot slot:
Handelingen 17
1 Zij reisden via Amfipolis en Apollonia naar Thessalonica, waar een Joodse gemeenschap was.
2 Naar zijn gewoonte ging Paulus naar hun synagoge en sprak drie sabbatten achtereen met hen over wat er in de Boeken stond.
3 Aan de hand daarvan liet hij hun zien dat de Christus, die zij verwachtten, na veel lijden moest sterven en daarna weer levend zou worden. "Wel", zei hij, "de Jezus over wie ik spreek, is de Christus!"
Let eens op Elbert dst bijzondere zaken altjd op Sabbat gebeuren. Weet ook dat de Openbaringen op de "Dag des heren" aan Johannes gegeven werd. (Openbaringen 1) En aangezien Jezus dus op Sabbat genas en "goed deed", was dus ook het geschenk van de Openbaringen aan Zijn Christengemeenten niet anders dan een Geschenk op de Geheiligde en gezegende Sabbat gedaan. Omdat Hij ons wil heiligen en zegenen, naar het voorbeeld van Zijn God en Vader, Schepper van hemel en aarde
Succes!