Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 sep 2004 16:53

Maar Japijo (kom je trouwens naar de BBQ?),

Ik kan er niet bij dat God wil dat wij, mensen, elkaar doodmaken omwille van een zonde jegens God. De Heer oordeelt, wij niet.

Ik kan homoseksualiteit niet veroordelen (behalve op grond van smaak) onder het motto "Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 18 sep 2004 17:07

Optimatus schreef:Maar Japijo (kom je trouwens naar de BBQ?),

Ik kan er niet bij dat God wil dat wij, mensen, elkaar doodmaken omwille van een zonde jegens God. De Heer oordeelt, wij niet.

Ik kan homoseksualiteit niet veroordelen (behalve op grond van smaak) onder het motto "Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt."

Volgens mij worden er in de Bijbel zondaars gedood door mensen! Dit was naar Gods wil! Volgens mij hebben we ook de plicht om medechristenen te waarschuwen als we weten dat die zondigen! Volgens mij is de Bijbel duidelijk genoeg dat het huwelijk tussen man en vrouw bedoelt is! Waarom willen wij het dan beter weten?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 sep 2004 17:30

Optimatus schreef:Maar Japijo (kom je trouwens naar de BBQ?),

Die BBQ lag niet in de planning. Vrijdag sávonds ben ik altijd nog erg druk, en niet voor negen thuis. Wel aardig dat je me nog even herinnert.

Van bovenstaande verschillen wij van mening. Ik kan het op grond van de bijbel alleen maar afkeuren, en nogmaals niets tegen die ontzettend aardige mensen maar wel tegen hun praktijken.

Ik denk dat we er samen niet over eens zullen worden.
Meningen verschillen. :wink:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 19 sep 2004 21:04

japijo schreef:
Optimatus schreef:Maar beste Japijo,

In Nederland spreekt de overheid recht namens het Nederlandse volk. Ik ben één van de bijna zeventien miljoen mensen in dit land namens wie de overheid recht spreekt. Ik zou het niet waarderen (en dat is zachtjes uitgedrukt) als in mijn naam iemand ter dood wordt veroordeeld.

Je veroordeelt homo's niet, maar je veroordeelt hun praktijken. Waarschijnlijk zijn wij het qua smaak roerend eens. Maar als twee homo's van elkaar houden - hetgeen inherent aan het homo-zijn is: twee gelijkgeslachtelijke mensen houden van elkaar - wie zijn wij dan om hen niet te zegenen? Wie zijn wij om over hun geluk te beslissen?

Beste Optimatus,

Ik spreek volgens de Bijbel. Dus volgens de Bijbel zou de overheid het moeten doen.

Ook bij de tweede alinea zeg ik dat de Bijbel er duidelijk over is. Als je homo bent moet je je gevoelens bestrijden. Sommige gevoelens moet je niet voeden maar bestrijden. Dat heeft ieder mens. gevoelens zijn er niet om alleen maar te voeden en je geluk naar hogere sferen te brengen. Als je daarmee recht tegen Gods woord ingaat wordt het tijd om het te bestrijden.

Je hebt helemaal gelijk, doden die mensen. Net als mannen die met een vrouw naar bed gaan die ongesteld is. Ter plekke verbranden, allebei!
Ook mensen die iets eten waar bloed in zit. Uitroeien die mensen!
(M.a.w. ik ben geneigd om Leviticus als ietwat cultuurgebonden te beschouwen)

TKF
Moderator

Re: Wie gaat er mee met PKN

Berichtdoor TKF » 20 sep 2004 07:48

sjon schreef:wie gaat er niet mee met de PKN
vertel waarom
je niet bent meegegaan
en er bent uitgestapd

Zelf heb ik geen enkele administratieve handeling of wat dan ook moeten uitvoeren. Onze kerk is in zijn geheel uit de PKN gestapt. De gehele gemeente stond gelukkig achter de kerkenraad. Niet een enkel gemeentelid heeft gebruik gemaakt van het aanbod om zich af te schrijven van onze gemeente om naar de PKN over te stappen. De kerkenraad had anders verwacht.

Volgens een zeer oude regeling mocht onze kerk het gebouw en diaconie-gedoeren behouden. Ooit is er een speciale regeling ingesteld, onder naam van het 'Vrije beheer' waarbij alles in een stichting ondergebracht is.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 08:49

*schenkt nog maar eens een kop thee vol voor Japijo*

Ik heb je overigens gemist in de dicussies met het Josh-figuur. Zijn maatje Boudewijn blaat nog van alles en nog wat in deze fora. Doe ook eens mee :)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 20 sep 2004 18:04

Optimatus schreef:*schenkt nog maar eens een kop thee vol voor Japijo*

Ik heb je overigens gemist in de dicussies met het Josh-figuur. Zijn maatje Boudewijn blaat nog van alles en nog wat in deze fora. Doe ook eens mee :)

He Optimatus,

Ik heb geloof ik een keer gereageerd op Josh. Hij schrijft zulke onzin dat het volgens mij weinig nut heeft om erop te reageren, maar ik zla het nog eens overlezen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 18:52

Ach, Josh en Boudewijn...

Het zijn mooiweermissionarissen en theatertheologen.

Veel poeha, maar als het te moeilijk wordt, gaan ze herhalen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 sep 2004 19:14

Hola, er lopen 2 discussies door elkaar. Homo's ombrengen? typisch oud-testamentisch. Zoals Socrates ook al heel subtiel aangaf :D
Maar de vraag of God homo-sexualiteit ok vindt, is van heel andere aard (andersgeaard dus :mrgreen: ). Zie de discussie in 'Religie-Algemeen' en die in 'Relaties'.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 sep 2004 14:47

(overgeplaatst van andere plek... Riska)

Omdat ik merk - zoals bij het topic van Prof. Dr. v.d.Beek - dat er nogal wat misverstanden zijn over de PKN wil ik het even nader uitleggen.

Er zijn 18 predikanten (Hervormd/Gereformeerd) geweest die in de jaren zestig tot de ontdekking kwamen dat wat er beleden wordt in de Hervormde en in de Gereformeerde kerk op de keper beschouwd niet van elkaar verschilt. Deze "achttien" hebben aan de wieg gestaan van wat nu de PKN is.

De Protestantse Kerk in Nederland is niet anders dan een "paraplu" voor de drie kerken: De Hervormde, de Gereformeerde en de Lutherse kerk.

Zoals het vóór 1 mei 2004 was is het nu nog: zowel in de Hervormde als in de Gereformeerde kerk gaan de stromingen van uiterst vrijzinnig tot uiterst orthodox. Ik hoef maar te verwijzen naar de Gereformeerde Bond in de Hervormde kerk en de Protestantse Bond, dan heb je ongeveer de uitersten. Bewust houd ik "Het Gekrookte Riet" er even buiten daar kom ik nog op terug.

In de PKN is - behalve de kerkorde - eigenlijk alles bij hetzelfde gebleven. Iedere plaatselijke kerk mág samen op weg, hóeft niet. Dus als, zoals in de plaats waar ik woon, de kerken nog van geen kant samen gingen, hoeft dat ook nu en in de toekomst niet.
Ieder mag op eigen wijze kerk zijn en blijven.
Plaatselijke besluiten blijven gewoon gehandhaafd, daar verandert niemand iets aan.

Kerkdiensten blijven gelijk. In de topic van v.d.Beek wordt gesproken over allerlei manieren om een kerkdienst aantrekkelijk te maken. Ik denk wel dat het goed zou zijn naar de vorm te kijken, maar de inhoud moet gelijk blijven: het Evangelie, dat slechts op één manier gebracht kan worden, anders is het geen Evangelie meer. Dus: uitsluitend en alleen dat God ons liefheeft en dat wij verzoend zijn door Kruis en Opstanding van onze Heer Jezus Christus. Niks meer, niks minder.
In onze kerk worden af en toe jeugddiensten gehouden - helemaal door de jeugd samengesteld, ook de muziek. Dat is dan meestal piano en een goed jeugdkoor. Maar dat heeft niets te maken met het Evangelie op zich.

Kom ik terug op "Het Gekrookte Riet" - echt de uiterst rechtse flank van de Hervormde Kerk. Zij zijn helaas niet meegegaan in de PKN. Met name om de Lutherse aanwezigheid en de Lutherse Belijdenis en hebben zich nu verenigd in de Nederl. Herstelde Hervormde Kerk. 45 Predikanten hebben de kerk verlaten, soms alleen, soms met de hele gemeente. Dat is alleen maar ontzettend verdrietig... Er zijn, naar ik weet, negen Gerformeerde kerken niet meegegaan.

Het ware beter geweest dat er een federatie was gekomen i.p.v. een fusie, maar in beide gevallen doet het er niet toe op het gebied van de plaatselijke situatie.

Zelf ben ik lid van de Gereformeerde kerk in onze plaats, behorend tot de PKN...

Riska

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 sep 2004 08:40

In de PKN is - behalve de kerkorde - eigenlijk alles bij hetzelfde gebleven. Iedere plaatselijke kerk mág samen op weg, hóeft niet. Dus als, zoals in de plaats waar ik woon, de kerken nog van geen kant samen gingen, hoeft dat ook nu en in de toekomst niet.
Ieder mag op eigen wijze kerk zijn en blijven.
Plaatselijke besluiten blijven gewoon gehandhaafd, daar verandert niemand iets aan.

Een paar opmerkingen hierover.

1. Voor de gereformeerde kerken is er kerkordelijk het meest veranderd. Immers, plaatselijke gemeenten zijn nu niet zelfstandig meer (zoals voor 1 mei). In de PKN is de landelijke kerk de baas over de bezittingen. In de NHK was dat al zo. In de GK niet.

2. Het handhaven van plaatselijke besluiten gebeurt alleen indien ze in overeenstemming zijn met de kerkorde. We hebben eergisteren in het RD kunnen lezen dat het zogenoemde "tweede register" door de PKN wordt afgewezen. Diverse hervormde (convenant)gemeenten komen nu in de problemen, aangezien zij dit al hebben ingevoerd. Ben erg benieuwd hoe deze eerste aanval van de synode wordt gepareerd. Het knabbelen aan de buitenzijde van het convenant is in ieder geval begonnen. Dat is overigens al wel erg snel. Ik had gedacht dat de Convenanters de eerste jaren wel met rust gelaten zouden worden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Riska

Berichtdoor Riska » 23 sep 2004 08:50

Kerkordelijk ben ik het volstrekt met je eens. Het verzet van uit de GK is daarom ook erg groot geweest.

Maar inhoudelijk, dus op geloofsgebied, op plaatselijk beleid wat betreft wat wel en niet gedaan wordt, is er niets veranderd.
Plaatselijk mag gewoon alles bij het oude blijven - nogmaals: inhoudelijk...

Riska

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 sep 2004 09:03

Maar inhoudelijk, dus op geloofsgebied, op plaatselijk beleid wat betreft wat wel en niet gedaan wordt, is er niets veranderd.
Plaatselijk mag gewoon alles bij het oude blijven - nogmaals: inhoudelijk...

Dat is tevens ook het probleem. In de praktijk mag ik zonder problemen tijdens een eredienst een roomse pastoor op de kansel zetten. We noemen dat een oecumenische dienst. Laat ik echter 's zondags een Ger. Gem.-dominee preken, dan ben ik in overtreding en kan ik dus sancties verwachten van (in eerste instantie) de classis. De vrijheid die de rechterflank binnen de PKN krijgt is dus beperkter dan wat de andere vleugel mag uitspoken.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 sep 2004 21:52

Omega,
Nu geloof ik dat je abuis bent. Jij kunt rustig een Ger. Gem dominee vragen om zondags bij jullie te preken, ik denk dat zij dat niet willen. Waarop baseer je dat er van de classis of synode van de PKN sancties komen? Ik geloof daar helemaal niets van.[/b]

Riska

Berichtdoor Riska » 23 sep 2004 22:21

Dat gebeurt ook niet. Ik begreep niet helemaal wat Omega bedoelde.
Maar daar let de classis bepaald niet op.
De enigen die niet mogen worden uitgenodigd zijn zij die om welke reden dan ook geen preekconsent hebben ( dus bv. te weinig opleiding, of omdat er twijfels zijn over de aard van zijn geloof). Wij hebben dat meegemaakt met iemand die New Age bleek aan te hangen. Zijn preekconsent werd niet verlengd en zo iemand mogen we niet vragen (maar dat willen we ook niet).

Riska

Terug naar “Archief”