Berichtdoor Riska » 22 sep 2004 14:47
(overgeplaatst van andere plek... Riska)
Omdat ik merk - zoals bij het topic van Prof. Dr. v.d.Beek - dat er nogal wat misverstanden zijn over de PKN wil ik het even nader uitleggen.
Er zijn 18 predikanten (Hervormd/Gereformeerd) geweest die in de jaren zestig tot de ontdekking kwamen dat wat er beleden wordt in de Hervormde en in de Gereformeerde kerk op de keper beschouwd niet van elkaar verschilt. Deze "achttien" hebben aan de wieg gestaan van wat nu de PKN is.
De Protestantse Kerk in Nederland is niet anders dan een "paraplu" voor de drie kerken: De Hervormde, de Gereformeerde en de Lutherse kerk.
Zoals het vóór 1 mei 2004 was is het nu nog: zowel in de Hervormde als in de Gereformeerde kerk gaan de stromingen van uiterst vrijzinnig tot uiterst orthodox. Ik hoef maar te verwijzen naar de Gereformeerde Bond in de Hervormde kerk en de Protestantse Bond, dan heb je ongeveer de uitersten. Bewust houd ik "Het Gekrookte Riet" er even buiten daar kom ik nog op terug.
In de PKN is - behalve de kerkorde - eigenlijk alles bij hetzelfde gebleven. Iedere plaatselijke kerk mág samen op weg, hóeft niet. Dus als, zoals in de plaats waar ik woon, de kerken nog van geen kant samen gingen, hoeft dat ook nu en in de toekomst niet.
Ieder mag op eigen wijze kerk zijn en blijven.
Plaatselijke besluiten blijven gewoon gehandhaafd, daar verandert niemand iets aan.
Kerkdiensten blijven gelijk. In de topic van v.d.Beek wordt gesproken over allerlei manieren om een kerkdienst aantrekkelijk te maken. Ik denk wel dat het goed zou zijn naar de vorm te kijken, maar de inhoud moet gelijk blijven: het Evangelie, dat slechts op één manier gebracht kan worden, anders is het geen Evangelie meer. Dus: uitsluitend en alleen dat God ons liefheeft en dat wij verzoend zijn door Kruis en Opstanding van onze Heer Jezus Christus. Niks meer, niks minder.
In onze kerk worden af en toe jeugddiensten gehouden - helemaal door de jeugd samengesteld, ook de muziek. Dat is dan meestal piano en een goed jeugdkoor. Maar dat heeft niets te maken met het Evangelie op zich.
Kom ik terug op "Het Gekrookte Riet" - echt de uiterst rechtse flank van de Hervormde Kerk. Zij zijn helaas niet meegegaan in de PKN. Met name om de Lutherse aanwezigheid en de Lutherse Belijdenis en hebben zich nu verenigd in de Nederl. Herstelde Hervormde Kerk. 45 Predikanten hebben de kerk verlaten, soms alleen, soms met de hele gemeente. Dat is alleen maar ontzettend verdrietig... Er zijn, naar ik weet, negen Gerformeerde kerken niet meegegaan.
Het ware beter geweest dat er een federatie was gekomen i.p.v. een fusie, maar in beide gevallen doet het er niet toe op het gebied van de plaatselijke situatie.
Zelf ben ik lid van de Gereformeerde kerk in onze plaats, behorend tot de PKN...
Riska