Maarten schreef:Ik denk dat Caprice wel degelijk een punt heeft als het gaat om de belofte en de vervulling van de belofte. Ik denk ook dat het realiteit is in de Bijbel. Het verkrijgen van de belofte is nog niet het verkrijgen van de vervulling van die belofte.
Voorbeelden?
Abraham moest 25 jaar wachten op zijn zoon. Intussenis het verbond meerdere keren vernieuwd en dat was ook nodig. Abraham was immers ook een keer met Hagar aan het werk gegaan.
David wist dat hij koning worden zou, maar dat ging niet vanzelf. Hij was gezalfd, maar ging als het ware op her randje van de dood. Hij geloofde zo 'goed' dat hij zich als een zot aanstelde in een van de filistijnse steden.
De discipelen hadden de belofte dat de heilige Geest zou komen, maar ze moesten 10 dagen bidden voor Hij neerdaalde. En dat is de grondhouding. Bidden! Voortdurend blijven vragen om de vervulling van de belofte.
In die zin is zien nog geen hebben. Zien dat er verlossing is en dat die aangeboden is, is groot, maar weten dat de verlossing realiteit is voor jou persoonlijk is toch iets anders.
Voor Bookman:
Als GG-er misschien goed om eens de dogmatiek van Kersten een tweede keer te lezen. Je komt dan het onderscheid tegen tussen lijdelijke en dadelijke rechtvaardigmaking tegen. En ook het onderscheid tussen lijdelijke en dadelijke heiligmaking.
Ik moet hierbij vaak denken aan Mordechai. Hij stuurde zijn lieve nichtje richting de dood. Ze moest haar leven wagen. Maar als ze niet zou gaan wist Mordechai wel dat er op een andere manier redding zou komen. Dit weten mag er altijd zijn ook voor Abraham was dat er (ook al ging hij de fout in). Dat is het simpele geloof zonder zien. Als dit er is, dan heb je je druk te maken om het leven tot eer van God, Vreugde te hebben in Hem enz. Het is belangrijk om te zoeken naar de directe gemeenschap met God, die ook het gevoel doortrekt. Maar het gebrek aan dit gevoel mag nooit het geloof in de beloften wegdoen. Blijf vertrouwen, blijf geloven, blijf zoeken naar meer van God.
zie ook http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6588
Vaya con Dios