Maarten:
Dus zijn we blijkbaar niet in staat om het kleine geloof te omschrijven?
Eerlijk gezegd was me jouw eerste vraag al niet helemaal duidelijk vandaar dat ik met wat gedachten bij mijn interpretatie van jouw vraag kwam. Kun je aangeven waarom je dat kleine geloof omschreven zou willen hebben? Hoe zou je het zelf omschrijven?
Maarten:
Al herken ik niet dat in mijn kringen daar alleen om draait.
Dat wilde ik ook niet beweren

Maarten:
Wel ken ik veel mensen die met deze vraag worstelen. Ik denk dat het dan ook zeker goed is om hier aandacht aan te besteden. Maar dit moet nooit ten koste gaan van het prediken van de heerlijkheid van de gekruisigde Christus. Want ook juist het horen van zo'n Christus kan je helpen van dit soort vragen af te komen. Door je met al je vragen, zonden, etc. weer opnieuw op Christus te werpen en naar Hem te vluchten.
JUIST Christus prediken idd! De bijbel roept ons niet op om op onszelf te zien maar op Christus. Gewroet in onszelf brengt ons niet dichter bij God. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen sprake mag zijn van zelfonderzoek. Zolang dat zelfonderzoek plaatsvind tegen de achtergrond van het geloof in Christus is daar niets mis mee).
Maarten:
ik wil geen indeling hanteren op grond van sociologische kenmerken. Maar als ik het heb over 'mensen die zeggen..', dan bedoel ik die maar ook alleen die mensen, zonder daar een etiket op te willen plakken.
Maar je omschrijving is nogal breed. Als je je nou zou richten op 'mensen die zeggen...' en dan een specifiek iets invult is dat heel anders. Doordat je meerdere kenmerken geeft suggereer je een verband. Blije christenen bv komen zomaar in de categorie 'verstandelijk geloof' terecht.
Maarten:
het gaat mij niet om de vorm waarin eerbied tot uiting komt, maar het gaat mij de presentie van de eerbied.
Volgens mij kun je niet bepalen of eerbied aanwezig is als dat niet op de één of andere manier geuit wordt. Blijkbaar had je bij de Iraniër het geluk een goed gevoel te hebben. Maar dat gevoel is m.i. een wankele basis voor dit soort conclusies.
Maarten:
ik pleit niet voor zo weinig mogelijk, maar voor de juiste criteria om elkaar te herkennen als broeders en zusters.
Dat is ook wat ik bedoel. Als je stelt dat je de juiste criteria moet gebruiken dan impliceert dat voor mij dat je onnodige bagage overboord gooit. Alleen de kern blijft over. In die zin bedoelde ik 'zo weinig mogelijk'.
Klaas
PS Ik ben vanaf ongeveer nu een weekje de bergen in. Voorlopig dus even geen reacties meer.