mw schreef:[
ik bedoel dit niet voor ouderen. Maar ik denk meer aan de kinderen. Zij kunnen vaak ademloos naar een film kijken of een spelletje doen op de pc. Dit kunnen ze uren volhouden. Ze zijn dan vaak "even helemaal van de wereld". Ze hebben zich dan vaak afgesloten van de buitenwereld.
En dan word er gezegd dat mensen 20 minuten geconcentreerd kunnen luisteren. Kinderen zullen dat ongetwijfeld minder lang kunnen dan ouderen. Dus je kunt nagaan dat kinderen niet dehele dienst kunnen stil blijven zitten. Ik begrijp dat heel goed, maar ik vergeleek even met de tv en pc omdat daar niets over gezegd word.
En ik vind wel dat de kinderen daar opgewezen moeten worden. Je kunt wel uren achter de tv of pc zitten, dus je kunt die 1 of 2 keer in de week anderhalf uurtje in de kerk ook wel volhouden.
En trouwens ik vind wel dat er in de kerk interactie is: je doet het alleen niet hardop. Je denk na over het gesprokene door de dominee of voorganger. Je kijkt terug naar je eigen leven en besluit wat je ermee doen kunt.
Toch vind ik niet dat je de consentratie van kinderen voor tv en pc kan vergelijken met de consentratie in de kerk.
TV is vaak snel , afwisselend, evenals de PC. DAardoor blijft de concentratie scherp.
Niet dat de kerk nu snel en hip moet worden, dat wil ik zeker niet zeggen...maar wel dat je er rekening meehoudt, waarom 3kwartier achter elkaar preken omdat dat nu eenmaal de traditionele lithurgie is, wanneer je door meer afwisseling (zingen, of afwisseling in de preken) de concentratie, ook die van kinderen, scherp houdt en er dus meer opgepikt wordt?
Je had het over overdenken...als ik een krachtige meditatie/preek hoort van een half uur...dan houdtr dat me zeker bezig...maar wanneer ik een uur lang dezelfde stam hoort, het spijt me, maar dan zwakt mijn aandacht weg. Dat is dan ook geen interactie, overdenken, interactie is dat je actief bijdraag (doormiddel van een vraag, zingen, aantekeningen maken etc)
Wel ben ik het absoluut me je eens dat je kinderen wel mag voorhouden waar hun prioriteit naar uitgaat....de PC of Gods Woord.
Die vraag moet ik me ook iedere dag voorhouden...zit ik liever een btje te msnen met vrienden of wat te surfen dan dat ik de bijbel bestudeer?
Maar ik vind de concentratie-vergelijking nog steeds niet terecht...
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King