Klaas schreef:Maarten:
We mogen ten allen tijde de meetlat van de Bijbel aanleggen.
Absoluut. Ik lees in de bijbel een heleboel kenmerken van het geloof. Bij mijn weten staat er in die rijtjes nergens 'voldoende zondekennis'.
dat klopt, want wat is voldoende? Nee, de Bijbel is daar zelfs heel duidelijk in. Zoveel zondekennis dat je ziet dat je Christus nodig hebt, dat is genoeg. Of mag ik dat ook niet zeggen? Trouwens, nu krijg we weer zo'n discussie wat eerst en wat dan. Dat wil ik niet. Laat ik het anders zeggen: Als ik met iemand spreek die zegt christen te zijn, maar Christus niet nodig heeft als Zaligmaker voor zijn zonden. Dan kan ik niet zeggen dat hij het geloof heeft.
Maarten:
Bovendien spreekt Caprice niet persoonlijk op iemand en zo in het algemeen gesteld is dit mijns inziens een uitspraak die gedaan mag worden.
Ik zeg ook niet dat de uitspraak ongeoorloofd is. Ik merk alleen op dat er een oordeel gegeven wordt en m.i. moet je daarmee voorzichtig zijn.
Voorzichtigheid is heel belangrijk. Toch kunnen er voor mij redenen zijn dat ik moet zeggen, dat geloof zou ik niet willen hebben. Het is nog wat anders dit die persoon op deze manier te zeggen. Maar daar hebben we het dan ook niet over.
Zeker als de conclusie van dat oordeel (impliciet) is dat iemands geloof niet echt is. We kunnen heel aardig beoordelen of iemands levensstijl al dan niet in overeenstemming is met de bijbel is. Ook over iemands overtuigingen kunnen we het hebben: is het idee van een opname wel of niet bijbels? Dat soort zaken mag en moet gesignaleerd worden. Waar je m.i. echter uiterst terughoudend in moet zijn is het concluderen dat iemands geloof 'dus' niet echt is. Het geloof kan klein zijn als een mosterdzaadje maar ook dat geloof kan 'echt' geloof zijn. Natuurlijk is het de bedoeling dat dat geloof groeit maar dat is wat anders dan iemand vertellen dat hij niet echt gelooft.
Wat zegt Christus over de kleinste gelovigen? Wat zijn dat voor mensen?
Ik vind het prima om het met elkaar over zondekennis te hebben. Ook als iemand weinig zondekennis ten toon spreidt kun je het daar met die persoon over hebben. Jouw eerste bericht is echter veel te generaliserend.
Zo was het ook bedoeld. Het is nl. onmogelijk om uit een verhaal zoals bookman plaatste iets zinnigs te zeggen over Houtman. (Begrijpen we eigenlijk wel wat we veroordelen????? Of is het meer dat we onze eigen onkunde verbergen door dit te veroordelen?) Ik heb een tegenhanger geschetst, waarin ik wezenlijke dingen mis. Die dingen heb ik hierboven al opgeschreven. Wie de schoen past, trekke hem aan.
Ik wilde een discussie uitlokken en dat is inmiddels aardig gelukt. Het verbaast me dat in de discussie van bookman alles direct duidelijk is en dat in mijn tegenhanger dit niet zo is.
Misschien komt deze discussie wel voort uit frustratie van mijn kant, als dit zo is dan is dit verkeerd en zal ik dit voor God moeten belijden. Misschien komt deze discussie daaruit voort dat ik ontzettend verdrietig ben dat er zo weinig kennis is. Maar dan neem ik de norm in mezelf en ben ik weer verkeerd bezig en zal ik dit ook voor God moeten belijden.
Misschien komt deze discussie wel voort uit mijn volle overtuiging dat het christelijk geloof zoals verwoord en beleden in de reformatorische traditie veel te ver ondergewaardeerd wordt.
Misschien is het heilige ijver, misschien onheilige ijver.
Het doet me denken aan de manier waarop er in veel kerken gesproken wordt over enthousiaste jongeren of evangelische christenen. Ze beelden zichzelf wat in, het gaat allemaal veel te makkelijk, het gaat om een historisch geloof en ga zo maar door.
wie de schoen past trekke hem aan...
Dat soort uitspraken werkt m.i. alleen contra-productief. Ga eens een gesprek van hart tot hart aan met 'zulke' christenen en je zult versteld staan. Ik ken evangelische christenen die je hoegenaamd niet over hun ellende of zondekennis hoort. Niet zelden hebben ze echter een liefde voor en toewijding aan God waar ik jaloers op ben. Ook heb ik geregeld gesprekken gevoerd met enthousiaste jongeren. Nee, ook bij hen stond zondekennis niet op de eerste plaats. Als je echter ziet hoe radicaal ze zijn en hoe ze helemaal 'voor God gaan' dan kan ik niet anders dan God danken voor het werk dat Hij in hen begonnen is. Ik vertrouw er dan ook ten volle op dat Hij dat werk zal voltooien.
Ik ben ook zeker wel beschaamd als ik zie op het leven van vele meer evangelische jongeren. Het gaat mij niet om de groepering, maar om echtheid en puurheid. En dat is wat ik zo vaak mis. Waar ik dit vind daar ben ik thuis. Afgelopen zomer was ik in Engeland bij een theologische conferentie. Baptisten en niet-baptisten waren daar gebroederlijk (en gezusterlijk) bijeen. Wel op reformatorische basis. Ik heb daar een jongen ontmoet die om mij veel indruk heeft achtergelaten. Door heel zijn houding en voorkomen en het levende geloof dat hij uitstraalde. Over zondekennis sprak hij niet zozeer, maar hij leefde het. Over verlossing sprak hij niet zozeer, maar hij leefde het. OVer dankbaarheid sprak hij niet zozeer, maar hij leefde het. Dat was we nu echt een leesbare brief van Christus kunnen noemen.
Ook op dit forum heb ik sommige evangelischen leren waarderen (helaas niet allen).
Groet,
maarten
The one thing you can give and still keep is your word.