Andre schreef:mw schreef::cry:
waarom geen gezeur als de jongeren twee uur voor de tv, achter de computer enz. zitten????

en wel zeuren als ze een uurtje naar een preekmoeten luisteren

Zooooow die zit!!!!!

Vind je? Ik vind dit argument absoluut niet steekhoudend. Als ik achter mijn computer zit (zoals nu), dan communiceer ik met mijn computer. Er is interactie. Ik moet zelf nadenken bij de dingen die ik doe. Dat is bij een preek ver te zoeken.
Hetzelfde geld voor de televisie: beelden versterken vaak hetgeen er getoond / verteld wordt. Dit is ook een vorm van (beeldende) interactie, die helaas veel te weinig wordt toegepast in de kerkdiensten.
In veel kerken is het de dominee die een al dan niet zinnig verhaal afsteekt, zonder dat er ook maar enige ruimte is voor de gemeente om interactie te hebben met de predikant, hetzij door begeleidende beelden, hetzij door vragen te kunnen stellen.
Zelfs als ik persoonlijk in de bijbel lees of in gebed ga, dan is er interactie. Met de bijbel (ik wordt gedwongen na te denken over wat ik lees), of met God (ik wordt gedwongen na te denken wat ik zeg tegen God).
Met een preek ben jij niet degene die er actief mee bezig moet zijn, maar de predikant! Jij bent als het ware de televisie of de computer waar de dominee zijn interactie mee heeft. Met andere woorden: je bent als het ware een apparaat dat bestuurt wordt door de dominee.