ontevreden met uiterlijk, respectloos t.o.v. God..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 22:39

Andre schreef:
caprice schreef:Maar dat is het voor ons niet. Als God gaat werken moet alles eraf hoor. De hoogmoed moet verbrijzeld worden. God werkt op arme zondaren aan waar Hij zijn genade aan kwijt kan. En dat gaat in de weg van minder worden.
Hij moet wassen, en wij moeten minder worden.

Vraag aan caprice, wil/kun je ook een reaktie geven op mijn bijdrage hier boven??

Welke? Die van Hijwel?

André

Berichtdoor André » 16 sep 2004 22:42

Jah

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 22:50

Andre schreef:Zoals ik al schreef, het is niet verstandig om mensen dat te vertellen die christen zijn, maar toch met minderwaardigheids gevoelens op een psyhiatrische afdeling worden verpleegd, met meestal stevige medicatie.
Kun je je daar een beetje in inleven hijwel??

Ik denk dat je dat meegemaakt moet hebben om dat te kunnen weten. Ik vind het erg moeilijk om vanuit dat oogpunt een reactie te geven. (Ben tenslotte ook geen psycholoog, maar een onderontwikkelde agrariër. :oops: )

André

Berichtdoor André » 16 sep 2004 22:54

Oh, wil je dr over praten :?: :lol:
Maar idd ik denk dat je dat zelf meegemaakt moet hebben, ik schreef het ook meer, omdat er iets te makkelijk over gepraat werd vond ik.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 22:57

Andre schreef:Oh, wil je dr over praten :?: :lol:
Maar idd ik denk dat je dat zelf meegemaakt moet hebben, ik schreef het ook meer, omdat er iets te makkelijk over gepraat werd vond ik.

Iedereen praat vanuit zijn eigen referentiekader.

En ik wil graag over mijn interessante beroep praten hoor, maar wel per pb, want anders wordt het een beetje oftopic. :o

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 16 sep 2004 23:19

caprice schreef:
Johanne schreef:
caprice schreef:
Andre schreef:Er zijn denk ik ook mensen die een dus danig minderwaardigheids gevoel hebben, dat ze daar eerst druk genoeg mee zijn, om mee te leven of aan te werken, kdenk niet dat die mensen het ff zo boeit of ze God daar iets mee aandoen.
Volgens mij wil God je daar graag mee helpen om daar vanaf te komen, met de middelen die daarvoor zijn.

Ik denk dat het belangrijker is om veel aandacht aan de ziel te besteden. Dat lichaam dragen we maar een korte tijd bij ons, en daar wordt wel veel naar om gekeken, maar wie geeft er om zijn onsterfelijke ziel? Kijk eerst daar eens naar. Dan is dat andere ook niet zo belangrijk meer.

Was het maar zo makkelijk allemaal...

Maar dat is het voor ons niet. Als God gaat werken moet alles eraf hoor. De hoogmoed moet verbrijzeld worden. God werkt op arme zondaren aan waar Hij zijn genade aan kwijt kan. En dat gaat in de weg van minder worden.
Hij moet wassen, en wij moeten minder worden.

Ja Caprice okee, maar zoals jij het zegt klinkt het allemaal zo makkelijk. Ik bedoel, ik weet ook wel dat God het belangrijkst is, maar dat is zo moeilijk... Ik had me juist voorgenomen me veel meer in t geloof te gaan verdiepen weer enzo en dat is me een tijdje gelukt ja. Maar de laatste tijd ben ik echt, naja veel te veel met andere dingen bezig (lees o a mn uiterlijk helaas ja). En tis echt heel erg vind ik zelf, maar ik merk dan gewoon zelf, des te onzekerder en rotter ik me voel enzo, des te minder ik op een of andere manier aan t geloof kan doen. Net alsof me dat dan ook helemaal nix kan schelen.. Tja *was vaag verhaal geloof ik en ik weet zelf niet wat ik nu duidelijk probeerde te maken hehehe*

En jij zegt idd dat God dan in je moet gaan werken, maar daar moet je dan ook voor open staan , en dat sta ik opzich wel, maar toch... *vaag sorry..;)*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

André

Berichtdoor André » 16 sep 2004 23:21

Je hebt andere dingen aan je hoofd om over te piekeren zegmaar?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 16 sep 2004 23:26

Andre schreef:Je hebt andere dingen aan je hoofd om over te piekeren zegmaar?

Hehe jij kan goed samenvatten..;)
Daar had ik een uberlange post voor nodig zeg maar...

-Narnia-

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 23:27

Johanne schreef:Ja Caprice okee, maar zoals jij het zegt klinkt het allemaal zo makkelijk. Ik bedoel, ik weet ook wel dat God het belangrijkst is, maar dat is zo moeilijk... Ik had me juist voorgenomen me veel meer in t geloof te gaan verdiepen weer enzo en dat is me een tijdje gelukt ja. Maar de laatste tijd ben ik echt, naja veel te veel met andere dingen bezig (lees o a mn uiterlijk helaas ja). En tis echt heel erg vind ik zelf, maar ik merk dan gewoon zelf, des te onzekerder en rotter ik me voel enzo, des te minder ik op een of andere manier aan t geloof kan doen. Net alsof me dat dan ook helemaal nix kan schelen.. Tja *was vaag verhaal geloof ik en ik weet zelf niet wat ik nu duidelijk probeerde te maken hehehe*

En jij zegt idd dat God dan in je moet gaan werken, maar daar moet je dan ook voor open staan , en dat sta ik opzich wel, maar toch... *vaag sorry..;)*

Klinkt makkelijk? Maar het is vooral niet makkelijk. Het is een weg tegen vlees en bloed in, en van ons werk komt niets terecht. Een Ander heeft de straf op de zonden gedragen en de zaligheid verdient.
Als het van onze kant moest komen dan was het voor eeuwig verloren, want als God jou en mij niet bij Zijn Woord hield en steeds weer trok waren we de grootste vijanden van God.

Een mens staat van nature niet open voor het werk van God, maar als God gaat werken...
Ik haal maar een uitspraak aan die een dominee vaak zei: 'Als er een druppel liefde op dat verroeste slot (van het hart) valt, dan springt het vanzelf open.'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2004 00:25

Hm Johanne, ik denk dat je jezelf ook discipline moet opleggen om er weer mee bezig te gaan. "God moet in je werken en jij moet er voor open staan" klinkt mooi, maar als je er voor open staat betekent dat wel dat bijbellezen dan onmisbaar is. God verandert mensen meestal niet met een knip in de vingers, hij werkt door de bijbel en het gebed heen, dus als je er voor open staat zou ik zeggen: Lees en bidt weer eens, luister naar wat Hij je wil leren.

Wat je gevoel betreft 2 dingen:

1. Dat het je niks meer kan schelen soms, kan dat ook komen doordat je dingen verwacht van God die niet gebeuren? Zo ja, ligt dat dan aan God, of kan het ook aan jou verwachtingspatroon liggen?

2. Ga je minder bijbellezen omdat je je rotter gaat voelen? Of ga je je misschien ook wel rotter voelen omdat je minder in de bijbel leest? Als ik me minder voel haal ik vaak heel veel troost uit de bijbel, en uit praten met God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 17 sep 2004 00:48

Marnix schreef:Hm Johanne, ik denk dat je jezelf ook discipline moet opleggen om er weer mee bezig te gaan. "God moet in je werken en jij moet er voor open staan" klinkt mooi, maar als je er voor open staat betekent dat wel dat bijbellezen dan onmisbaar is. God verandert mensen meestal niet met een knip in de vingers, hij werkt door de bijbel en het gebed heen, dus als je er voor open staat zou ik zeggen: Lees en bidt weer eens, luister naar wat Hij je wil leren.

Wat je gevoel betreft 2 dingen:

1. Dat het je niks meer kan schelen soms, kan dat ook komen doordat je dingen verwacht van God die niet gebeuren? Zo ja, ligt dat dan aan God, of kan het ook aan jou verwachtingspatroon liggen?

2. Ga je minder bijbellezen omdat je je rotter gaat voelen? Of ga je je misschien ook wel rotter voelen omdat je minder in de bijbel leest? Als ik me minder voel haal ik vaak heel veel troost uit de bijbel, en uit praten met God.

Uhuh daar heb je idd helemaal gelijk in!

Maar weet je wat t is..?
*argh ik ben slecht in uitleggen*

Ja ik denk idd dat als ik me rotter enzo voel ik minder/niet lees. En ik weet ook wel hoe t komt... Normaal denk ik zeg maar meer over t geloof na, als ik er nix aan doe enzo voel ik me schuldig. Als ik me rotter en weet ik veel voel dan heb ik genoeg om aan te denken en lijkt t geloof ineens veel onbelangrijker zeg maar, en is t ook veel makkelijker om er helemaal nix aan te doen enzo... Terwijl t dan juist belangrijker zou moeten zijn...

Hmm ik ga je morgen ff verder antwoord geven geloof ik, ben nu niet echt helder meer ofzo...;)

-Narnia-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2004 11:19

Het is denk ik een vicieuze cirkel... een neerwaartse spiraal. En misschien meot je proberen die te doorbreken.. dat is moeilijk maar probeer het!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 17 sep 2004 11:34

Johanne schreef:Ja ik denk idd dat als ik me rotter enzo voel ik minder/niet lees. En ik weet ook wel hoe t komt... Normaal denk ik zeg maar meer over t geloof na, als ik er nix aan doe enzo voel ik me schuldig. Als ik me rotter en weet ik veel voel dan heb ik genoeg om aan te denken en lijkt t geloof ineens veel onbelangrijker zeg maar, en is t ook veel makkelijker om er helemaal nix aan te doen enzo... Terwijl t dan juist belangrijker zou moeten zijn...

Ehmmm, ik begrijp denk ik nog redelijk wat je wilt duidelijk maken 8)

God weet ook dat jij als je je rottig voelt, je er moeite mee hebt om te gaan lezen.
Daar houdt Hij ook rekening mee, als je dat aan God vertelt in je gebed.
Ik denk dat je je daar niet al te schuldig over moet gaan voelen.

@Marnix, mensen die (te) veel piekeren hebben geen "ruimte" in hun hoofd.
Vergelijk het maar met een draaimolen die vol zit, soms stapt er iemand uit.
Dat is het moment dat je ff over iets anders kunt denken.

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 17 sep 2004 13:25

Volgens mij is het probleem nog véél breder dan alleen mensen die ontevreden zijn met hoe ze eruit zien.

Wij met z'n allen, de maatschappij, bepalen hoe mensen eruit HOREN te zien. Als een vrouw vindt dat ze te kleine borsten heeft, komt dat niet uit de lucht vallen. Dat komt omdat van de hele maatschappij je als vrouw eigenlijk zo slank moet zijn dat je van jezelf eigenlijk geen borsten meer zou hebben, maar dan wel met twee meloenen van voren.

Voor mannen gelden vast weer andere "regels" waar ze het lastig mee hebben.

Zolang je als christen zelf verlekkerd naar H&M billboards en Panorama's gaat kijken, moet je zeker niet met je vingertje omhoog gaan staan naar mensen die met hun uiterlijk ontevreden zijn, en zeggen dat ze daarmee zondig bezig zijn. En dat gebeurt nog veel te veel vind ik.
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 17 sep 2004 14:09

Wat hierboven een paar keer gezegd is: 'Lichaam is niet zo belangrijk', daar ben ik het niet mee eens. Waarom heb je anders een lichaam gekregen? God wil echt wel dat jij je lichaam goed verzorgd hoor! Het is ook zo dat als je lekker in je vel (lichaam) zit, je psychisch ook lekkerder voelt. Het heeft een werking op elkaar.

Van jezelf gaan houden kan een erg lang en moeilijk proces zijn, maar is de moeite waard! Als ik een periode heb dat ik mezelf licht gezegd 'niet erg aardig vind' dan denk ik aan 'heb je naaste lief als jezelf'. Hoe kan jij je vrienden liefhebben als je jezelf niet liefhebt?

maar dit is niet zo on-topic...

Bumblebee, je hebt gelijk dat de maatschappij veel invloed heeft op ons. Je denkt dat je perfect moet zijn, omdat filmsterren, mannequins, etc. nogal perfect eruit zien. Probeer jezelf te aanvaarden zoals je bent...

En Marnix: je kan toch niet door het Bijbellezen en bidden God voor je krijgen? Het komt een beetje zo op me over dat jezelf wel heel erg open moet staan en druk moet bezig zijn, voordat God je wilt hebben zeg maar...
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Terug naar “Archief”