SDG schreef:In onze calvinistische traditie neemt de Woordverkondiging de voornaamste plaats in. Een doorsnee kerkdienst in de rechterflank van de gereformeerde gezindte duurt anderhalf uur en bestaat uit een preek van een uur, twintig minuten gebed en tien minuten zingen. Hoe vinden we die verhouding?
De liturgie in de calvinistische / cq reformatorische traditie is m.i. een afzetten tegen de liturgische traditie in de toenmalige RK.
Hoe saaier hoe beter. (rechtser?)
Is een preek van een uur saai? Nee, dat hoeft helemaal niet, maar hoe vaak zie je niet dat de ds z'n horloge op de kansel legt om z'n tijd vol te maken. 20 minuten gebed, waarin de preek alvast wordt begonnen.
Optimatus schreef:Ik vind die verhouding scheef. Een preek hoeft helemaal niet zo lang te duren. Als iets kort en bondig en zonder al teveel uithalen wordt verkondigd, blijft het bij mij in elk geval veel beter hangen.
Inderdaad, als God de woorden van Zijn knecht wil zegenen kan zelfs één zin meer zeggen dan drie punten en een toepassing na de tussenzang.
Liturgie betekend voor mij actief deelnemen aan. Dat kan een wisselspraak zijn met de predikant, een wisselzang met het koor ect. Een deelname van kerkleden in de voorbereiding en uitvoering van een viering ect. Het aansteken van de paaskaars.
Actief deelnemen van de kinderen voorafgaande aan de kindernevendienst ect. Niet om de dienst leuker te maken, maar juist om het meer betrokken te maken.