joepie schreef:Nu dan moet ik je teleurstellen want Paulus was dus wel aan een stuk aan het praten. En zeker langer dan een paar uur. Niks interactiefs was erbij.
De mensen gewoon luisteren en hij uren aan het woord.
Goed, zie het maar zoals je wil... Misschien heb je gelijk en was er toen geen interactie, hoewel ik het betwijfel, gezien de teskt... maar dan nog snap ik je vergelijking totaal niet... Ik geef aan:
Ik zou graag wat meer terug willen met de kerk naar de vormen in de eerste gemeenten.
Vervolgens zeg jij:
Tja maar als je dat wil moet je ook urenlange prediking hebben want dat deed Paulus ook in Handelingen 20.
Ik zie het verband niet. Allereerst omdat dit bijbelvers juist vermeld staat omdat het ongewoon was. Het was opvallend dat Paulus tot middernacht doorging... de reden komt daar achter:
7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, [i]daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht. 8 En er waren verscheidene lampen in de bovenzaal, waar wij
vergaderd waren.
De reden waarom Paulus zo lang doorging was omdat hij de volgende dag ging vertrekken. Blijkbaar had hij de gemeente voor zijn vertrek nog een hoop te vertellen. Verder wordt de term "vergaderd" gebruikt... dat woord geeft juist interactie aan. Hij bleef in ieder geval na het incident met die jongeman die uit het raam viel bij hen en "sprak nog lang MET hen" tot het begin van de morgen.
Waarom staat het woordje "nog" er? Hij sprak nog lang met hen. Dat kwam dus door de onderbreking... Paulus sprak met hen, toen werd dat onderbroken doordat die jongeman uit het raam viel.... en daarna sprak hij nog lang met hen... Nog geeft aan dat hij het spreken vervolgde.
En dan weer een woordje dat op interactie wijst. Paulus sprak niet tegen hen.... hij sprak MET hen... ook dat wijst er dus op dat er ook vragen werden gesteld, opmerkingen gemaakt etc. waar Paulus vervolgens weer op in ging.
Kortom:
1. Deze tekst wijst op interactie in de gemeentesamenkomst(en)
2. Deze tekst geeft geen normale situatie weer... je kunt niet zeggen: Kijk, hier staat dat en dat dus ging het in elke samenkomst zo. Dat ik terug willen naar vormen uit de eerste gemeenten wil dus niet zeggen dat we dan ook tot maandagochtend een preek moeten hebben. Wel was de gemeente daar over het algemeen wel langer bij elkaar dan ff 2x 1,5 uur....
Zareb, klopt, eigenlijk zijn grote gemeenten heel onpractisch.