Kerkbezoek verplicht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2004 14:22

Hoe weet je nou hoe het er daar aan toe ging?

Een synagoge was heel interactief zoals Sabra inderdaad zegt. Ook in de tijd van Jezus al... Het is dan ook waarschijnlijk dat er meer gebeurde dan alleen dat Paulus uren praatte. Waarschijnlijk kreeg hij regelmatig vragen van synagogebezoekers, waar hij vervolgens weer antwoord op gaf.

Verder is het wel heel aannemelijk dat ze in het raamkozijn zaten.... Paulus was niet onbekend, de mensen hadden er al veel van gehoord. Dat hij in de synagoge was heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het daar nogal vol zat. Kans is groot dat niet iedereen een zitplaats had waardoor sommigen het met minder goede zitplaatsen, zoals een raamkozijn, moesten doen.

En verder, de synagogen hadden 1 dienst op een zondag, geen 2. Dus als je je daar aan wil spiegelen moet je niet alleen naar overeenkomsten kijken maar ook naar verschillen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 10 sep 2004 14:27

Marnix schreef:Hoe weet je nou hoe het er daar aan toe ging?

Een synagoge was heel interactief zoals Sabra inderdaad zegt. Ook in de tijd van Jezus al... Het is dan ook waarschijnlijk dat er meer gebeurde dan alleen dat Paulus uren praatte. Waarschijnlijk kreeg hij regelmatig vragen van synagogebezoekers, waar hij vervolgens weer antwoord op gaf.

Verder is het wel heel aannemelijk dat ze in het raamkozijn zaten.... Paulus was niet onbekend, de mensen hadden er al veel van gehoord. Dat hij in de synagoge was heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het daar nogal vol zat. Kans is groot dat niet iedereen een zitplaats had waardoor sommigen het met minder goede zitplaatsen, zoals een raamkozijn, moesten doen.

En verder, de synagogen hadden 1 dienst op een zondag, geen 2. Dus als je je daar aan wil spiegelen moet je niet alleen naar overeenkomsten kijken maar ook naar verschillen.

Nee, nu niet omdraaien. Jij wil weer terug naar die tijd. Met maaltijd en al.
Dan ook gewoon de uren lange preken erbij! Dat wilde jij.
En hoe kun je nu weten hoe het er toen aan toe ging vind ik nogal een vreemde opmerking. Er zijn wat dat betrefd voldoende mensen die daar onderzoek naar hebben gedaan.
Maar je kunt het ook nog gewoon zelf lezen in de Bijbel.
Handelingen 20.
Daar kun je trouwens ook al lezen dat ze daar op de eerste dag der week samen kwamen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 sep 2004 08:05

joepie schreef:Nee, nu niet omdraaien. Jij wil weer terug naar die tijd. Met maaltijd en al.

In de synagoge hadden ze geen maaltijden hoor..

joepie

Berichtdoor joepie » 11 sep 2004 08:11

Aragorn schreef:
joepie schreef:Nee, nu niet omdraaien. Jij wil weer terug naar die tijd. Met maaltijd en al.

In de synagoge hadden ze geen maaltijden hoor..

Zei ik ook niet......

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 sep 2004 09:42

De Bijbel geeft inderdaad het advies de onderlinge samenkomst niet te vermijden. En God geeft daar nog een motivatie voor: "Waar twee of drie in Mijn Naam enz.

In mijn gemeente (mag ik sinds kort zeggen) is de zondag een feestdag. Tussen 10.00 en 11.00 uur druppeld iedereen binnen. Er is koffie ect en ruimte om je rustig voor te bereiden op de dienst die rond 11.00 uur begint. Kan ook best wel een 11.30 zijn. Tijd is in Spanje een relatief begrip. De eerste dienst duurt ongeveer een 1.5 uur. Daarna is er weer tijd voor ontmoeting en een gezamelijke maaltijd waarvoor bijna iedereen wel iets meeneemt. Daarna ontstaan er spontaan gespreksgroepen en rond 15.00 uur word er nog een korte dienst gehouden.

Verder is er elke avond een gebedsgroep en drie keer in de week zijn er leeravonden voor de gemeenteleden. Persoonlijke vorming van de leden staat heel hoog in het vaandel omdat het protestantisme hier niet vanzelfsprekend is en men uitleg moet kunnen geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2004 14:16

Klinkt cool Zareb!

Nee, nu niet omdraaien. Jij wil weer terug naar die tijd. Met maaltijd en al.
Dan ook gewoon de uren lange preken erbij! Dat wilde jij.
En hoe kun je nu weten hoe het er toen aan toe ging vind ik nogal een vreemde opmerking. Er zijn wat dat betrefd voldoende mensen die daar onderzoek naar hebben gedaan.
Maar je kunt het ook nog gewoon zelf lezen in de Bijbel.
Handelingen 20.
Daar kun je trouwens ook al lezen dat ze daar op de eerste dag der week samen kwamen.

Ja en een interactieve kerkdiensst zoals die keer dat Paulus in de synagoge was vind ik ook een goed idee. Ik zou het wel weer op die manier willen: Interactieve kerkdienst, gevolgd door samen eten, bidden... en dat 1x op een zondag... lijkt me veel meer voordelen hebben dan hoe het tegenwoordig gaat. Ik vertelde je alleen dat die diensten heel interactief waren (zoals je in de bijbel kunt lezen)... en dan mag de die dienst best wat langer duren, daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb alleen moeite met hoe jij het schetst: Alsof Paulus in pak 4 uur achter elkaar van een kansel liep te praten en iedereen verder maar luisterde... je geeft een verkeerde voorstelling van zaken, een soort "worst-case-scenario" om aan te geven dat het vroeger ook niet alles was en we over de huidige vormen dus niet teveel moeten klagen... dat wilde ik even duidelijk maken
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 sep 2004 14:43

Nu dan moet ik je teleurstellen want Paulus was dus wel aan een stuk aan het praten. En zeker langer dan een paar uur. Niks interactiefs was erbij.
De mensen gewoon luisteren en hij uren aan het woord.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 sep 2004 14:55

Marnix schreef:Klinkt cool Zareb!

Is het ook. Heel warm en iedereen, ook toeristen zijn welkom.
Aan de andere kant moet je het natuurlijk ook relatief bezien. We spreken hier over een protestante gemeente van ongeveer 100 leden. De onderlinge band en bemoediging is gewoon broodnodig om je staande te kunnen houden.

Zou dit programma nog zo werken als er duizend leden waren? Lijkt me eigenlijk niet waarschijnlijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 sep 2004 17:59

Ik begrijp overigens nog steeds niet hoe joepie de zin kan inzien van urenlange preken. Mijn ervaring is dat de kortste preken meestal juist het meest veelzeggend zijn en dat je daar het meest van opsteekt. De kwaliteit van de preek gaat omhoog als de spreker gedwongen is het compact te houden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2004 11:34

joepie schreef:Nu dan moet ik je teleurstellen want Paulus was dus wel aan een stuk aan het praten. En zeker langer dan een paar uur. Niks interactiefs was erbij.
De mensen gewoon luisteren en hij uren aan het woord.

Goed, zie het maar zoals je wil... Misschien heb je gelijk en was er toen geen interactie, hoewel ik het betwijfel, gezien de teskt... maar dan nog snap ik je vergelijking totaal niet... Ik geef aan:

Ik zou graag wat meer terug willen met de kerk naar de vormen in de eerste gemeenten.

Vervolgens zeg jij:

Tja maar als je dat wil moet je ook urenlange prediking hebben want dat deed Paulus ook in Handelingen 20.

Ik zie het verband niet. Allereerst omdat dit bijbelvers juist vermeld staat omdat het ongewoon was. Het was opvallend dat Paulus tot middernacht doorging... de reden komt daar achter:

7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, [i]daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht. 8 En er waren verscheidene lampen in de bovenzaal, waar wij vergaderd waren.

De reden waarom Paulus zo lang doorging was omdat hij de volgende dag ging vertrekken. Blijkbaar had hij de gemeente voor zijn vertrek nog een hoop te vertellen. Verder wordt de term "vergaderd" gebruikt... dat woord geeft juist interactie aan. Hij bleef in ieder geval na het incident met die jongeman die uit het raam viel bij hen en "sprak nog lang MET hen" tot het begin van de morgen.

Waarom staat het woordje "nog" er? Hij sprak nog lang met hen. Dat kwam dus door de onderbreking... Paulus sprak met hen, toen werd dat onderbroken doordat die jongeman uit het raam viel.... en daarna sprak hij nog lang met hen... Nog geeft aan dat hij het spreken vervolgde.

En dan weer een woordje dat op interactie wijst. Paulus sprak niet tegen hen.... hij sprak MET hen... ook dat wijst er dus op dat er ook vragen werden gesteld, opmerkingen gemaakt etc. waar Paulus vervolgens weer op in ging.

Kortom:

1. Deze tekst wijst op interactie in de gemeentesamenkomst(en)
2. Deze tekst geeft geen normale situatie weer... je kunt niet zeggen: Kijk, hier staat dat en dat dus ging het in elke samenkomst zo. Dat ik terug willen naar vormen uit de eerste gemeenten wil dus niet zeggen dat we dan ook tot maandagochtend een preek moeten hebben. Wel was de gemeente daar over het algemeen wel langer bij elkaar dan ff 2x 1,5 uur....

Zareb, klopt, eigenlijk zijn grote gemeenten heel onpractisch.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 sep 2004 16:25

Ik denk dat kerkgang erg belangrijk is, je komt samen met je medechristenen om God te loven, te bidden, gemeente te zijn en zeker niet als laatste om uitleg te krijgen over Gods Woord. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd nogal verzaakt heb om trouw naar de kerk te gaan, eerst ging ik praktisch altijd tweemaal naar een kerkdienst, vaak in eigen kerk, maar het gebeurde ook dat ik naar een dienst ging elders. Ik moet zeggen, dat ik me toen prettiger voelde dan nu over mijn kerkgang en over mijn geloof.

Ik zeg niet dat de kerkenraad gelijk heeft dat je perse alle kerkdiensten bij moet wonen (om het even kort door de bocht te zeggen). Maar voor mijn geloofsleven is het wel beter (ervaring uit de praktijk). en dat wil echt niet zeggen dat ik het met de stelling eens ben dat je alle kerkdiensten bij moet wonen, want dat zijn regels en wetjes die de kerk gemaakt heeft, bijbelstudies kunnen ook heel goed zijn en een dienst in een andere kerk bijwoont dan alleen de diensten die in eigen kerk gehouden worden.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2004 18:58

Kijk, das de persoonlijke kant van het verhaal. En dan zou ik dat zeker doen! Als iemand anders juist 2 preken op een zondag wat teveel van het goede vindt, of graag ergens anders heengaat omdat hij/zij daar veel leert etc. zou ik dat ook goed vinden.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 sep 2004 09:44

Ik dus niet. Dan ben je heel gewoon ontrouw aan de kerk waar je lid van bent. En geef je zeker geen gehoor aan de oproep om te komen.
Vind het zo vreemd dat mensen denken ergens lid van te kunnen worden en dan vervolgens gewoon maar niet te komen!
Moet je eens doen bij een voetbalvereniging. Kun je gelijk vertrekken.

En dan nog even over de liefde van je leven. Waar je maar gewoon heen gaat wanneer het jou beliefd. Als je vriendin zou zeggen ik kan je zondag maar twee keer zien, zeg je dan ook ik kom alleen maar die ene keer. De andere keer ga ik wel ergens anders mijn liefde halen?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 sep 2004 13:02

Wat een non-vergelijking maar goed...
Nogmaals: ik snap de hele hype rondom 'kerkplicht' niet. Waarom vallen mensen elkaar zo aan op hun kerkbezoek of juist het laten van kerkbezoek?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 sep 2004 13:04

kurtyo schreef:God verzon sowieso geen diensten op zondag, de zondag is door mensen ingesteld. Nee, God zegt niet dat je netjes twee keer per zondag in de kerk moet zitten en het liefst door de week ook nog een keertje.

als God je lief is geworden is geen kerkdienst je teveel? Misschien wel veel teveel. Al die kerkelijke onzin, al dat gezever en die regeltjes en opgelegde wetjes die nergens op gebasseerd zijn en die de hele kerkgang maken tot iets geforceerds en tot iets onnatuurlijks. Ik ken mensen die uit de kerk gestapt zijn juist omdat God en Zijn woord hen lief waren geworden.

Hier is nog niet echt veel op gereageerd, ik heb delen die er niet meer toe deden verwijderd. Wat denken jullie hier van?

Terug naar “Archief”