Optimatus schreef:In dit topic zou ik graag wegen willen bespreken die leiden tot een "herkerkelijking" van Nederland. Ik heb de indruk dat de kerken moeten bewegen, maar dat mensen duidelijk het onderscheid moeten proberen te zien tussen de Kerk van Christus (en daarmee samenhangend de menselijke instituten der kerk) en de door egocentrische en megalomane idioten geleide sektes als adventisten en wicca.
Hoe denken jullie dat de kerken in Nederland weer bevolkt worden door mensen die de kerk eertijds verlaten hebben?
Om een paar punten te noemen:
Een goede bijbelse prediking. Een prediking die het hart van het evangelie verkondigt en aan het hart van mensen legt. Daarbij moet wel de hele Bijbel aan de orde komen, dus zonde en genade, Wet en Evangelie, kennis van onszelf en van God enz. Daarbij moet het werk van Christus in het middelpunt staan. Hij is immers het Hoofd van de Kerk.
Verootmoediging tegenover God dat we als kerkmensen er een rommeltje van hebben gemaakt, dat we vaak zo liefdeloos zijn geweest naar God toe en naar elkaar toe. Daardoor zijn vaak mensen nodeloos de kerk uitgedreven.
Een bijbelse weerlegging van de dwalingen die er zijn. Als je kijkt naar de kerkgeschiedenis, dan zie je bijv. bij Augustinus dat hij diverse apologetische werken heeft geschreven. Tegelijkertijd schreef hij daarbij wat dan wel de orthodoxe leer was. De invloed hiervaan reikt tot aan de dag van vandaag.
Een goed verstaan van de tijd waarin we leven. Elke tijd heeft zijn eigen dwalingen/opvattingen. We leven nu in het post-modernistische tijdperk, waarin het gevoel en meningen van de individuele mens centraal staan. Het tonen van gemeenschapszin, liefde en een heldere boodschap in de kerken zou een getuigenis kunnen zijn tegenover de kille leegte en relativisme van het individualistisme.
Deze lijst is nog lang niet af natuurlijk, 't is maar een beginnetje.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)