Herkerkelijking van Nederland - Jullie ideeën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Herkerkelijking van Nederland - Jullie ideeën

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 11:23

In dit topic zou ik graag wegen willen bespreken die leiden tot een "herkerkelijking" van Nederland. Ik heb de indruk dat de kerken moeten bewegen, maar dat mensen duidelijk het onderscheid moeten proberen te zien tussen de Kerk van Christus (en daarmee samenhangend de menselijke instituten der kerk) en de door egocentrische en megalomane idioten geleide sektes als adventisten en wicca.

Hoe denken jullie dat de kerken in Nederland weer bevolkt worden door mensen die de kerk eertijds verlaten hebben?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Re: Herkerkelijking van Nederland - Jullie ideeën

Berichtdoor elbert » 13 sep 2004 11:34

Optimatus schreef:In dit topic zou ik graag wegen willen bespreken die leiden tot een "herkerkelijking" van Nederland. Ik heb de indruk dat de kerken moeten bewegen, maar dat mensen duidelijk het onderscheid moeten proberen te zien tussen de Kerk van Christus (en daarmee samenhangend de menselijke instituten der kerk) en de door egocentrische en megalomane idioten geleide sektes als adventisten en wicca.

Hoe denken jullie dat de kerken in Nederland weer bevolkt worden door mensen die de kerk eertijds verlaten hebben?

Om een paar punten te noemen:

Een goede bijbelse prediking. Een prediking die het hart van het evangelie verkondigt en aan het hart van mensen legt. Daarbij moet wel de hele Bijbel aan de orde komen, dus zonde en genade, Wet en Evangelie, kennis van onszelf en van God enz. Daarbij moet het werk van Christus in het middelpunt staan. Hij is immers het Hoofd van de Kerk.

Verootmoediging tegenover God dat we als kerkmensen er een rommeltje van hebben gemaakt, dat we vaak zo liefdeloos zijn geweest naar God toe en naar elkaar toe. Daardoor zijn vaak mensen nodeloos de kerk uitgedreven.

Een bijbelse weerlegging van de dwalingen die er zijn. Als je kijkt naar de kerkgeschiedenis, dan zie je bijv. bij Augustinus dat hij diverse apologetische werken heeft geschreven. Tegelijkertijd schreef hij daarbij wat dan wel de orthodoxe leer was. De invloed hiervaan reikt tot aan de dag van vandaag.

Een goed verstaan van de tijd waarin we leven. Elke tijd heeft zijn eigen dwalingen/opvattingen. We leven nu in het post-modernistische tijdperk, waarin het gevoel en meningen van de individuele mens centraal staan. Het tonen van gemeenschapszin, liefde en een heldere boodschap in de kerken zou een getuigenis kunnen zijn tegenover de kille leegte en relativisme van het individualistisme.

Deze lijst is nog lang niet af natuurlijk, 't is maar een beginnetje. :wink:
Laatst gewijzigd door elbert op 13 sep 2004 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 11:35

Optimatus schreef: Hoe denken jullie dat de kerken in Nederland weer bevolkt worden door mensen die de kerk eertijds verlaten hebben?

de kerk is misschien stil blijven staan, terwijl de maatschappij verandert en god altijd dezelfde blijft. wringt.
Laatst gewijzigd door sela op 13 sep 2004 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 13 sep 2004 12:53

Sluit me aan bij Elbert. Daarnaast is persoonlijke Bijbelstudie en gebed onvermijdelijk om je eigen leven te renoveren. Een ander risico is oppervlakkigheid. Door oppervlakkigheid ben je vatbaar voor allerhande opvattingen die niet met de Bijbelse boodschap stroken.

Ook is er het risico dat je je succes gaat afmeten aan aantallen. Ik geloof niet dat aantallen kerkbezoekers etc. maatgevend is voor de inrichting van je kerkdienst. Maar enkel en alleen wat de Bijbel erover zegt.

Daarnaast is het van belang dat christelijke media en politieke partijen hun verantwoordelijkheid zien als dragers van de christelijke boodschap en het feit dat de politiek/de gebeurtenissen in de wereld heel veel met de Bijbel te maken hebben.

Dan over de kerkverlaters. Ik geloof erg in persoonlijke benadering. Gewoon de mensen bezoeken, belangstelling tonen en spreken over hun onttrekking. Als ze daarvoor open staan, kun je bijzondere gesprekken hebben, en (!) misschien leren van hun ervaringen, waardoor ze mede het besluit namen om zich te onttrekken. Ook christenen doen soms hele domme dingen in de onderlinge omgang.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 sep 2004 14:03

heeft het niet iets te maken met dat we God niet meer nodig hebben. je ziet in moeilijke tijden dat de kerken voller zit dan in tijden van rijkdom.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 13 sep 2004 19:03

EU-25 schreef:Daarnaast is persoonlijke Bijbelstudie en gebed onvermijdelijk om je eigen leven te renoveren..

Kunnen wij ons eigen leven renoveren?????

Volgens kan Hij dat allleen!!!!!

Laten we het aan Hem vragen hoe we Nederland weer een Christelijkland
kunnen maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2004 23:14

We kunnen ons bekeren WH... door het Hem te vragen en zelf niks te doen zal er ook niets veranderen.

Ik denk dat we ons net als Paulus moeten aanpassen aan de mensen... Om er zoveel mogelijk voor Christus te winnen.

Dat houdt in: Begrijpelijke, aansprekende vormen... met dezelfde inhoud.

Best veel mensen zijn op zoek... vaak hebben ze ook niks tegen God... maar wel tegen de kerk, die is saai, schijnheilig, onduidelijk, verdeeld etc. We moeten als kerk van dat negatieve imago af... die zit hem niet vooral in onze inhoud maar in vormen die afstotend voor buitenstaanders kunnen werken...

Daarnaast denk ik dat we veel te veel op de kerkelijke gemeente gericht zijn en veel te weinig op de plaatselijke gemeente... Hoeveel niet-christenen zijn wel eens met je kerk in aanraking gekomen door activiteiten, evangelisatie, of gewoon omdat je iemand behulpzaam was en aangaf dat te doen omdat je van Jezus bent?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 14 sep 2004 09:52

Marnix schreef:Best veel mensen zijn op zoek... vaak hebben ze ook niks tegen God...

Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik waardeer je optimisme, maar ik heb het idee dat de overgrote meerderheid van de niet-christenen absoluut niet op het geloof zit te wachten. Althans in Nederland.

Dat kan dit topic ook enigszins riskant maken. Het is niet aan ons ervoor te zorgen dat de kerken weer vol lopen. Het is wel aan ons, dat als dat niet gebeurt, dat niet aan ons ligt. Die opgave is al enorm…

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2004 10:09

EU-25 schreef:
Marnix schreef:Best veel mensen zijn op zoek... vaak hebben ze ook niks tegen God...

Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik waardeer je optimisme, maar ik heb het idee dat de overgrote meerderheid van de niet-christenen absoluut niet op het geloof zit te wachten. Althans in Nederland.

Dat kan dit topic ook enigszins riskant maken. Het is niet aan ons ervoor te zorgen dat de kerken weer vol lopen. Het is wel aan ons, dat als dat niet gebeurt, dat niet aan ons ligt. Die opgave is al enorm…

Inderdaad, de meeste mensen zitten niet op God te wachten. Daarom zouden we het uitgangspunt voor een opwekking dan ook niet in de mens moeten zoeken, want dan zouden we ons wel eens lelijk kunnen vergissen. Het Evangelie is namelijk geen aantrekkelijke boodschap voor deze wereld (zo op het oog tenminste). Het Evangelie begint namelijk met te stellen dat we tegen God gezondigd hebben en dat als er niets verandert, we Zijn straf te verwachten hebben. Dat is absoluut niet populair, maar wel de waarheid. Als je kijkt naar de tijd van de grote opwekkingen (bijv. in Amerika in de 18e en 19e eeuw door de opwekkingspredikers, bijv. Whitefield), dan zie je dat deze opwekkingen vrijwel altijd op deze wijze begonnen. Aan mensen die op deze verootmoedigende verkondiging amen konden zeggen, kon men dan ook de Blijde Boodschap van redding door Jezus alleen kwijt.

Laat de scherpe kantjes dan ook maar aan de verkondiging zitten. Wat dat betreft hoeft er niet zoveel te veranderen (wel in begrijpelijk Nederlands natuurlijk). Spurgeon schreef ooit eens het volgende hierover:

The old truth that Calvin preached, that Chrysostom preached, that Paul preached, is the truth I must preach today, or else be a liar to my conscience and my God. I cannot shape the truth. I know of no such thing as paring off the rough edges of a doctrine. John Knox's gospel is my gospel. That which thundered through Scotland must thunder through England again. The great mass of our ministers are sound enough in the faith, but not sound enough in the way they preach it.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2004 11:12

EU-25 schreef:Dan over de kerkverlaters. Ik geloof erg in persoonlijke benadering. Gewoon de mensen bezoeken, belangstelling tonen en spreken over hun onttrekking. Als ze daarvoor open staan, kun je bijzondere gesprekken hebben, en (!) misschien leren van hun ervaringen, waardoor ze mede het besluit namen om zich te onttrekken. Ook christenen doen soms hele domme dingen in de onderlinge omgang.

Ik ben (nu nog) lid van een kerk met een heleboel leden, waarvan slechts een klein deel regelmatig in de kerk komt. De mensen die niet komen onttrekken zich niet, ze blijven gewoon lid. Wat moet je met die mensen? Als er iemand komt voor de kerkbalans bijvoorbeeld, wordt soms gewoon de deur voor zijn/haar neus dichtgeslagen.
Ik denk dat je beter de jeugd op de catechisatie in de gaten kunt houden. Het evangelie moet daar verkondigd worden. De jeugd heeft de toekomst, zij zijn het belangrijkste. De meeste christenen komen in hun tienerjaren tot bekering toch? Dus dan moet je die groep aanspreken, die jongeren die nog wel naar kattebak worden gestuurd, maar waarvan de ouders vaak al niet regelmatig naar de kerk gaan.

Verder zijn het juist de tieners, die niet meer kerkelijk opgevoed zijn zoals de generatie van mijn ouders, die open staan voor het geloof. Dat heb ik gemerkt op de openbare middelbare school waar ik op zat. Onder studenten is dat al veel minder, al denk ik dat daar ook veel te oogsten is.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 sep 2004 13:55

Als het aan de ene kant niet lukt, moet je het net aan de andere kant van het bootje uitgooien.
Verandering dus.

Maar zeker in de eerste plaats verootmoediging voor G.d door degenen die meer willen.
Zo de HEERE het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan.
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2004 19:20

EU-25 schreef:

Met "best vaak" bedoel ik: Vaker dan we denken. Ik zeg niet dat dit voor 90 procent van de mensen geldt... misschien is het maar een procent of 5... maar dan is het toch vaker dan we onszelf vaak voorspiegelen... alsof niemand er voor open zou staan... het probleem is dat we die mensen die er voor open staan niet bereiken, en soms afstoten door hoe we als kerk zijn. Ik ken in mijn directe omgeving best veel mensen die erg geinteresseerd zijn in God maar van de kerk niks moeten hebben, door slechte ervaringen daarmee in het verleden, door het onbegrijpelijke taalgebruik, schijnheiligheid etc.

Kijk als Paulus gaat evangeliseren... hoeveel procent van de mensen met wie hij praatte zouden echt tot geloof zijn gekomen? Zal echt niet megaveel zijn geweest... Maar er kwamen wel mensen tot geloof... En wij? Hoeveel mensen weten wij met het evangelie te bereiken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 14 sep 2004 23:25

Optimatus schreef:Hoe denken jullie dat de kerken in Nederland weer bevolkt worden door mensen die de kerk eertijds verlaten hebben?

Iets als WOII, ik denk dat de mensen nu zoiets hebben van tgaat toch prima met ons.
We hebben God niet nodig, we zien daar geen toegevoegde waarde in.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 23:27

Is na WOII het kerkbezoek dan structureel toegenomen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2004 23:28

Ik vind een nieuwe WOII toch ietwat drastisch en weinig constructief.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”