Synode Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 13:02

als journalisten of wie dan ook uitspraken van de synode uit het verband willen rukken kunnen ze daar net zo goed de uiteindelijke gecensureerde tekst voor gebruiken. daar hebben ze geen live-verslag voor nodig :)

maar goed, aangezien het formeel gezien een besloten vergadering is heeft de GG natuurlijk het volste recht om de pers te weren. of het het imago hiervan goed doet is natuurlijk een ander verhaal.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 sep 2004 13:08

Socrates schreef:als journalisten of wie dan ook uitspraken van de synode uit het verband willen rukken kunnen ze daar net zo goed de uiteindelijke gecensureerde tekst voor gebruiken. daar hebben ze geen live-verslag voor nodig :)

maar goed, aangezien het formeel gezien een besloten vergadering is heeft de GG natuurlijk het volste recht om de pers te weren. of het het imago hiervan goed doet is natuurlijk een ander verhaal.

Ophef niet waard. Gewoon een besloten vergadering. Dat is toch niet zo gek? Een gemeenteraad heeft toch ook het recht om besloten te vergaderen? Is m.i nix mis mee.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 10 sep 2004 16:23

Socrates schreef:als journalisten of wie dan ook uitspraken van de synode uit het verband willen rukken kunnen ze daar net zo goed de uiteindelijke gecensureerde tekst voor gebruiken. daar hebben ze geen live-verslag voor nodig :)

Er is helemaal niets tegen het houden van een besloten vergadering. Dat gebeurt inderdaad wel meer. Maar ik krijg de indruk uit het 1e bericht in deze thread, dat het een besloten vergadering is met één uitzondering: de journalist van het RD. Een gestuurde berichtgeving dus. Zou het niet beter zijn om te kiezen: besloten of niet-besloten, en niet iets net er tussenin?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 sep 2004 18:03

Ik heb geen verwijten richting synode Ger. Gem. zij beslissen of een vergadering besloten is of toegangelijk voor journalisten. Zij bepalen dat.
Maar het kwalijke vind ik bij de redactie van het RD. Ook vandaag kunt je als normale lezer van het RD de berichten lezen over de synodevergadering. Maar niemand weet dat dit geen onafhankelijke verslaggeving is. Ik neem het de redactie kwalijk dat zij zich voor het karretje van de synode hebben laten spannen. Waarom zeggen ze dat niet dat hun berichtgeving door de censuur van het moderamen moet?
Geen verwijt synode, zij bepalen dat zelf. Maar de redactie van het RD is een verlengstuk van de synode, en dat vind ik bezwaarlijk.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 sep 2004 18:29

waarnemer schreef:Ik heb geen verwijten richting synode Ger. Gem. zij beslissen of een vergadering besloten is of toegangelijk voor journalisten. Zij bepalen dat.
Maar het kwalijke vind ik bij de redactie van het RD. Ook vandaag kunt je als normale lezer van het RD de berichten lezen over de synodevergadering. Maar niemand weet dat dit geen onafhankelijke verslaggeving is. Ik neem het de redactie kwalijk dat zij zich voor het karretje van de synode hebben laten spannen. Waarom zeggen ze dat niet dat hun berichtgeving door de censuur van het moderamen moet?
Geen verwijt synode, zij bepalen dat zelf. Maar de redactie van het RD is een verlengstuk van de synode, en dat vind ik bezwaarlijk.

'Van onze kerkredactie'

Staat er boven.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 11 sep 2004 08:46

Caprice,
Wat betekent dat nu dat er boven de verhalen staat 'van onze kerkredactie?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 sep 2004 12:02

nou, dat een medewerker van de "kerkredactie" het stuk geschreven heeft. maar wat hij er nou mee bedoeld...?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 11 sep 2004 15:39

Staat er toch boven? Een stuk kan ook wel geschreven zijn door een andere redactie (binnenland, buitenland,...).

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 sep 2004 18:50

caprice schreef:Staat er toch boven? Een stuk kan ook wel geschreven zijn door een andere redactie (binnenland, buitenland,...).

maar wat bedoel je ermee om dat hier neer te zetten. ik snap ook wel dat een stuk op de kerkenpagina door de kerkredactie geschreven wordt, en niet door iemand van de buitenlandredactie. maar ik snap de relevantie van die opmerking niet zo in deze discussie.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 13 sep 2004 18:59

Ik snap het `probleem`niet helemaal.

Het lijkt mij dat de redactie gewoon helemaal staat achter het geplaatste
stuk, dat daar voor plaatsing even overheen gekeken wordt door sommige mensen van de synode is mijns inziens totaal niets mis mee,
en als er echt grote meningsverschillen zouden zijn tussen de journalist
en die mensen, zal deze journalis echt wel een kanttekening plaatsen
bij zijn artikel.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 13 sep 2004 21:00

Dat vind ik nu juist 'het probleem'. Er wordt gesuggereerd dat de kerknieuws redactie dit stuk geschreven heeft, geheel onafhankelijk.
En dat is niet waar, het moderamen moet van te voren inzage hebben van wat geplaatst wordt. Ik zou er geen moeite mee hebben als dit openlijk gemeldt wordt, dan weet elke lezer dat het wel geschreven is door een kerknieuws redacteur, maar gecensureerd door het moderamen.
Waarom moet dat verbloemd worden? Ik vind dit onvolwassen en ik begrijp de hoofdredactie in deze niet. Door sommige op dit forum wordt dat gebaggelatiseerd in de trant van: 'ze kijken er even naar', maar ik vind dit een journalistiek principe.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 13 sep 2004 21:48

Ik vind het niet zo raar. Volgens mij is het een vrij normale procedure dat iemand (of een groep of vergadering) vraagt om iets in te mogen zien voordat het geplaatst wordt.

Zeker als het om een vergadering gaat met besloten punten oid. (Hoewel ik trouwens niet weet of dat voor deze vergadering ook geldt.)

Volgens mij is dat geen probleem zolang een journalist maar niet het gevoel heeft dat 'ie belemmerd wordt in zijn berichtgeving!

caprice

Berichtdoor caprice » 14 sep 2004 06:06

Misschien vind jij het ook wel fijn als je een interview met jou nog even door mag lezen voordat het in een krant geplaatst wordt?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 sep 2004 06:37

In de journalistiek is het gebruikelijk dat verslagen van openbare vergaderingen niet vooraf worden gecensureerd of gelezen, i.t.t. besloten vergaderingen. Verslagen daarvan dienen wel vooraf geautoriseerd te worden. Met interviews is dat in de meeste gevallen net zo. Een interview met de minister-president wordt in 100 procent van de gevallen vooraf door hem gelezen en goedgekeurd. Dat zijn nu eenmaal de geldende regels. Een krant die hieraan weigert mee te werken, krijgt geen interview/verslag.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 sep 2004 09:31

Als je door iemand geinterviewd wordt is het gebruikelijk dat je het stuk in mag zien om het te controleren op FEITELIJKE ONJUISTHEDEN. De journalist blijft echter de schrijver van het stuk, en beoordeelt of de geinterviewde terecht of onterecht commentaar geeft.

Als je mensen hun eigen interviews gaat laten schrijven is het einde zoek, en daar zal waarschijnlijk geen enkele serieuze journalist aan meewerken.

Terug naar “Archief”