Betrouwbaarheid serie de laatste bazuin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 08 sep 2004 18:28

Toch wel apart dat je je zo kan laten meesleuren in de beeldvorming wat betreft de eindtijd. Je kan toch niet helemaal je beeld laten inkleuren door een roman? Lees er ook de Bijbel en andere theologische boeken naast. Of kleuren die dan ook teveel in? :|

Deze serie heeft mij juist geholpen om na te denken over de eindtijd en hoe het eventueel zou kunnen zijn. De detaills zijn geromantiseerd en laat ik volledig los als waarheid, maar de grote lijnen zie ik als veelal Bijbels.
De 'laatste bazuin' heeft gemaakt dat veel mensen weer zijn gaan denken over de eindtijd en Jezus wederkomst, de positie van Israel in dit geheel, enz. Thema's waarover in sommige kerken nauwelijks gesproken wordt, maar waar wel heel veel over in de Bijbel beschreven staat. Ik denk dat dit boek veel mensen wakker heeft gemaakt. Bij mijn zwager heb ik gezien, dat zijn geloof meer is gaan leven, na het lezen van deze boeken.

Er werd al genoemd dat deze zelfde schrijvers ook een theologische verhandeling geschreven hebben over de eindtijd en hoe ze er zo bij gekomen zijn om dit in een roman vorm te geven. Boeiend om te lezen.

Door een laagdrempelige manier, gaan mensen nadenken over dit soort zaken, goede zaak! Het evangelie wordt daarin ook nog eens duidelijk in uitgelegd, zodat je het ook kan gebruiken voor effectieve evangelisatie, zo ook de flims.

DON'T BE LEFT BEHIND!

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 11 sep 2004 18:21

Ook ik heb de hele serie gelezen (behalve deel 12, moet ik nog ff tijd voor maken), maar wat mij opvalt is dat ze alles wel zo letterlijk maken dat het zowat onwaarschijnlijk wordt. Hoe dan ook ben ik nog er nog steeds niet van overtuigd dat er eerst een Opname zal plaatsvinden, vervolgens de grote verdrukking, vervolgens de wederkomst van Christus, dan het duizendjarig rijk en dan het oordeel. Ik geef toe dat het moeilijk is om het duizendjarig rijk te definiëren, vooral omdat er maar 1 tekst in de hele Bijbel is die er over gaat. Ook heb ik moeite met de grote scheiding die getrokken wordt tussen enerzijds de opname en Christus' wederkomst, en anderzijds de wederkomst en het oordeel.
Maar goed, het zijn wel leuke boeken (al is 12 delen wel erg lang), en nou ik er toch al 11 gelezen heb, moet ik die laatste ook nog maar even gaan lezen (overigens heb ik ook al geruchten gehoord over nóg 2 delen :( )
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 sep 2004 18:27

FV schreef: lezen (overigens heb ik ook al geruchten gehoord over nóg 2 delen :( )

\Tja het verkoopt goed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

André

Re: Betrouwbaarheid serie de laatste bazuin

Berichtdoor André » 12 sep 2004 21:27

Yael schreef:Is er sprake van Grote verdrukking.

Dat dacht ik maar wel ja dat dat gaat komen Matth. 24

Verder houdt ik zelf niet zo van fictie, kheb er ook maar weinig van gelezen, nog wel eens een stukje uit deadline maar nee niet mijn soort boeken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 sep 2004 00:41

Ik snap ook het probleem niet van een aantal mensen hier. Jenkins en die evangelist, LaHaye?? hebben gewoon hun visie op de eindtijd beschreven in een aantal romans.

Wat is het probleem? Mag iemand zijn visie niet geven?

Wat ik helemaal niet snap is dat men dit zo serieus opvat dat men erin gaat geloven. Het blijft fictie.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 sep 2004 15:20

parsifal schreef:
FV schreef: lezen (overigens heb ik ook al geruchten gehoord over nóg 2 delen :( )

\Tja het verkoopt goed.

nog twee delen :shock: dat lijkt me een beetje onwaarschijnlijk want deel 12 eindigt met de Wederkomst.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 sep 2004 15:25

Sabra schreef:Ik snap ook het probleem niet van een aantal mensen hier. Jenkins en die evangelist, LaHaye?? hebben gewoon hun visie op de eindtijd beschreven in een aantal romans.

Wat is het probleem? Mag iemand zijn visie niet geven?

Wat ik helemaal niet snap is dat men dit zo serieus opvat dat men erin gaat geloven. Het blijft fictie.

Dr is ook helemaal geen probleem, we bespreken hier een beetje zeg maar of het ook echt Bijbels is die visie.
laat maar zeggen de discussie gaat ook over de Eindtijd als je begrijpt wat ik bedoel. 8)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 sep 2004 15:34

Yael schreef:
parsifal schreef:

\Tja het verkoopt goed.

nog twee delen :shock: dat lijkt me een beetje onwaarschijnlijk want deel 12 eindigt met de Wederkomst.

Tja "dan begint het pas" zal ieder Christen moeten zeggen. Nee, er komen twee prequels..
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 sep 2004 15:35

:oops: daar heb je gelijk in. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 sep 2004 15:43

parsifal schreef:
Yael schreef:
parsifal schreef:

\Tja het verkoopt goed.

Tja "dan begint het pas" zal ieder Christen moeten zeggen. Nee, er komen twee prequels..

Dat is wel het toppunt van commerciële uitbuiting.. als je eerst 7 delen gepland had, er vervolgens 12 van maakt en dan ook nog 2 prequels gaat schrijven.. :shock:

zo verwordt artistieke ambitie (voor zover die al aanwezig was) tot populistische graaizucht.. :? :mrgreen:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 sep 2004 15:45

en dan vergeet je de DVD en Video serie nog van de laatste Bazuin. :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 13 sep 2004 16:33

12 is toch het getal van de volheid of wast nu toch 14

Maargoed, in Amerika wonen veel christenen commercieel inzicht heeft die dus wel.
Tis toch een Amerikaanse schrijver? :oops:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 sep 2004 16:49

De discussie is een beetje veranderd zie ik. In plaats van een discussie over de boeken van de Laatste Bazuin nu een discussie over de opname al dan niet.
Ik vind vooral het feit dat je een tweede kans krijgt na de opname een beetje vreemd, maar dat zal ongetwijfeld liggen aan mijn gebrekkige bijbelkennis. Sowieso vind ik de hele opname wat vaag. Daarbij, wat maakt het eigenlijk uit? Als je God als Vader hebt ben je behouden of je nu opgenomen wordt of moet wachten en de verdrukking ondergaan (die je vervolgens ongetwijfeld 'geestelijk overleeft' omdat je christen bent). Ik snap die drukmakerij niet (ondanks mijn angst noem ik het drukmakerij ja).

Ik zei dat het lezen van deze boeken mij niet beinvloed heeft maar me wel sceptischer heeft gemaakt. Yael vroeg hoe ik dat bedoelde.
Ik bedoel dat ik sceptischer ben gaan kijken naar christenen, hoewel ik besef dat deze heren absoluut niet het prototype christen zijn (hoewel ik hier soms steeds meer aan ga twijfelen...)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 sep 2004 19:41

:x heeeeeeeeeeeeeeeeeeej waar zijn die berichten van Invincible gebleven over de Opname :roll: :shock:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 sep 2004 15:43

Beetje jammer dat die zonder enige vorm van toelichting zijn verwijderd ja... :S

Terug naar “Archief”