Tale Kanaäans

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 06 sep 2004 12:01

De oorspronkelijke Tale Kanaäns is en blijft een hartetaal die door Gods kinderen onder elkaar verstaan wordt.

Dat die uitdrukkingen ook zo genoemd worden, dat zij dan maar zo.

Vierschaar der consciëntie kun je vrij vertalen met 'rechtbank van het geweten.' Dat lijkt mij niet zo moeilijk.
'Praedestinatie', betekent (de) uitverkiezing, is mij met het vragenboekje van Hellebroek aangeleerd.
Maar wat is nu o.a. het probleem als dominee's voortaan 'rechtbank van het geweten' zeggen? Dat die waardevolle boeken van oudvaders naar het onbegrijpelijke toegaan.

De Nederlandse taal verarmt alleen maar. :(

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2004 12:38

caprice schreef:De oorspronkelijke Tale Kanaäns is en blijft een hartetaal die door Gods kinderen onder elkaar verstaan wordt.

Hmm, pas hiermee wel op. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar we moeten niet de kant van taal voor ingewijden op. Ingewijd zijn en dergelijke zijn niet zo heel erg christelijke uitdrukkingen (eerder gnostisch).

caprice schreef:Dat die uitdrukkingen ook zo genoemd worden, dat zij dan maar zo.

Vierschaar der consciëntie kun je vrij vertalen met 'rechtbank van het geweten.' Dat lijkt mij niet zo moeilijk.
'Praedestinatie', betekent (de) uitverkiezing, is mij met het vragenboekje van Hellebroek aangeleerd.
Maar wat is nu o.a. het probleem als dominee's voortaan 'rechtbank van het geweten' zeggen? Dat die waardevolle boeken van oudvaders naar het onbegrijpelijke toegaan.

Ik geef toe dat de Nederlandse taal verarmt, maar aan de andere kant kun je sommige termen vrij probleemloos vertalen (ook uitdrukkingen in sommige boeken van oudvaders). De taal verandert nu eenmaal voortdurend (in deze moderne tijden steeds sneller, zo lijkt het) en voor de helderheid is het soms nodig dat het evangelie verstaanbaarder vertolkt wordt. Aan de boodschap mag daarbij niets afgedaan worden (daar heeft bijv. de predikant in zijn prediking zorg voor te dragen), al zal de taal soms wel veranderen (dat hoeft niet altijd trouwens)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 13:10

caprice schreef:De oorspronkelijke Tale Kanaäns is en blijft een hartetaal die door Gods kinderen onder elkaar verstaan wordt.

Neej, rechtbank vh geweten is lekker duidelijk.. :roll: Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen?

Praedestinatie is volgens mij niet een typisch bevindelijke tale-kanaäns-term, in tegendeel tot de vierschaar der consciëntie.

Volgens mij zweven er hier meerdere definities van de Tale Kanaäns rond. De ene is dat het de universele geloofstaal van christenen is, een hartetaal dus. En de andere dat het puur gaat om uiterlijke vormen, waarbij vooral bijbelse termen en ander jargon te pas en te onpas gebruikt wordt om uiting te geven aan je gevoelens. Dat laatste is volgens mij wat de topicstarter voor ogen had.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 01:43

Bedankt voor je uitleg, anders was ik er niet uitgekomen.

Blijkbaar is het toch moeilijker dan jij denkt.

Als de "Tale Kanaans" de taal is die de Geest spreekt snap ik iets niet. De profeten, Jezus, de apostelen... ze getuigden van Jezus, van Gods verlossing... de profeten spraken het volk aan, Jezus legde het uit met gelijkenissen, de apostelen pastten zich aan aan de luisteraars...

De Tale Kanaans betreft dus de inhoud... niet de vorm.... Daarom zou deze taal ook dppr pms op een voor de wereld duidelijke manier moeten worden uitgelegd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 sep 2004 12:36

Aragorn schreef:

Neej, rechtbank vh geweten is lekker duidelijk.. :roll: Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen?

Praedestinatie is volgens mij niet een typisch bevindelijke tale-kanaäns-term, in tegendeel tot de vierschaar der consciëntie.

Volgens mij zweven er hier meerdere definities van de Tale Kanaäns rond. De ene is dat het de universele geloofstaal van christenen is, een hartetaal dus. En de andere dat het puur gaat om uiterlijke vormen, waarbij vooral bijbelse termen en ander jargon te pas en te onpas gebruikt wordt om uiting te geven aan je gevoelens. Dat laatste is volgens mij wat de topicstarter voor ogen had.

Ja, inderdaad, dit laatste stond mij voor ogen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 sep 2004 12:38

Marnix schreef:

Als de "Tale Kanaans" de taal is die de Geest spreekt snap ik iets niet. De profeten, Jezus, de apostelen... ze getuigden van Jezus, van Gods verlossing... de profeten spraken het volk aan, Jezus legde het uit met gelijkenissen, de apostelen pastten zich aan aan de luisteraars...

De Tale Kanaans betreft dus de inhoud... niet de vorm.... Daarom zou deze taal ook dppr pms op een voor de wereld duidelijke manier moeten worden uitgelegd.

Tale Kanaans is niet de taal die de Geest spreekt. Het is de taal van mensen die menen dat ze de taal van de Geest spreken. Het betreft dus wel degelijk of liever gezegd, vooral de vorm.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 14:30

Ik weet het niet Jas... (moet je nagaan wat een verschillende meningen er al zijn over het begrip "Tale Kanaans")

Volgens mij zijn het termen en woorden die niet gangbaar zijn in het dagelijks leven maar in het religieuze leven nog wel voorkomen, zowel gelovigens als schijngelovigen kunnen die taal spreken, het zegt niks over het geloof zelf, een soort van vakjargon...

Als ik zo eens op het internet rondkijk en kijk naar wat de media er over schrijven en zo, is dat inderdaad de juiste definitie. Dan betrefthet vormen...

Als het om de taal van het verbond, de taal van de verlossing gaat betreft het inhoud.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 09 sep 2004 21:39

jas schreef:
Marnix schreef:

Tale Kanaans is niet de taal die de Geest spreekt. Het is de taal van mensen die menen dat ze de taal van de Geest spreken. Het betreft dus wel degelijk of liever gezegd, vooral de vorm.

En zo is het Jas! Puur mensentaal. En ik moet zeggen dat het stijf staat van BBB's. Dat zijn BuitenBijbelseBevindingen.
Het is absoluut niet de taal van de Schrift. Die leert ons anders.
Ik lees bijvoorbeeld niet in mijn Bijbel: Menseeeeeeeeeeeeeee, je roer mot er nog af, je scheepje mot voor het haventje nog maar eens in noodweer, komen. Oooooooooooooooooooooo, astie dat in de hebbelijkheid mag komme te beleven, o dan is maar een zakken en zin ken op Zijn genade...............
En men luistert met open mond naar deze kostelijke tale Kanaäns. Walgelijk. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 sep 2004 23:35

Bookman schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:

En zo is het Jas! Puur mensentaal. En ik moet zeggen dat het stijf staat van BBB's. Dat zijn BuitenBijbelseBevindingen.
Ik lees bijvoorbeeld niet in mijn Bijbel: Menseeeeeeeeeeeeeee, je roer mot er nog af, je scheepje mot voor het haventje nog maar eens in noodweer, komen. Oooooooooooooooooooooo, astie dat in de hebbelijkheid mag komme te beleven, o dan is maar een zakken en zin ken op Zijn genade...............
En men luistert met open mond naar deze kostelijke tale Kanaäns. Walgelijk. :cry:

héééé, iemand die het snapt. en ik geloofde bijna niet meer in wonderen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 sep 2004 23:39

jas schreef:héééé, iemand die het snapt. en ik geloofde bijna niet meer in wonderen.

Ik weet niet of het een wonder is, Jas, maar ik vind dit hele topic onzin. De Tale Kanaäns is een menselijk verzinsel, in de figuurlijke zin van de term. Wanneer men echt de taal van Kanaän zou willen spreken dan zou men over moeten gaan tot minimaal het (oud?)Aramees. En aangezien men deze taal niet machtig is, behalve dan enkele taalfreaken, is niet mogelijk om de taal van Kanaän te spreken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 sep 2004 23:51

Sabra schreef:
jas schreef:héééé, iemand die het snapt. en ik geloofde bijna niet meer in wonderen.

Ik weet niet of het een wonder is, Jas, maar ik vind dit hele topic onzin. De Tale Kanaäns is een menselijk verzinsel, in de figuurlijke zin van de term. Wanneer men echt de taal van Kanaän zou willen spreken dan zou men over moeten gaan tot minimaal het (oud?)Aramees. En aangezien men deze taal niet machtig is, behalve dan enkele taalfreaken, is niet mogelijk om de taal van Kanaän te spreken.

Als je het topic onzin vindt, waarom reageer je dan? Ik het het topic juist geopend omdat ik aan de kaak wil stellen dat het verschijnsel tale Kanaäans zoals het in refokringen bekend is, onzin is. En je weet net zo goed als ik, dat er in de context waarin ik het geplaatst heb, zeker niet het aramees mee bedoeld wordt. Of bedoel je dat ook? Sorry, dan begreep ik je verkeerd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 sep 2004 23:53

Goed lezen Jas, dan kun je precies zien wat ik bedoel.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 sep 2004 00:28

Bookman schreef:En zo is het Jas! Puur mensentaal. En ik moet zeggen dat het stijf staat van BBB's. Dat zijn BuitenBijbelseBevindingen.

Of men bedenkt zelf dingen die niet in de Bijbel staan.... Afgelopen zondag een preek gehoord van een dominee (de beste man is al meer dan 20 jaar overleden geloof ik, dus mijn vragen kan ik hem niet meer stellen...), en daarin ging het over dat men een waar christen kan herkennen aan gelaat, gewaad en daad. (Het gepraat werd buiten beschouwing gelaten, vreemd genoeg, want die hoorde er toch ook bij...?)
De daad, daar kan ik mee instemmen. Het gelaat niet, je gaat niet met een stemmige blik de hele dag rondlopen, net zo goed als je niet de hele dag gaat lopen smilen en klappen... En het gewaad kwam dus ook ter sprake. Volgens de beste dominee trekt een waar christen het rouwkleed van de zonde aan. Ofwel, je moet een zwart pak aantrekken, want als je bekeerd werd kon je niet meer in je ouwe kloffie blijven lopen (ik vertaal het ff wat vrij..). Als voorbeeld werd aangehaald de tollenaar die riep:"Wees mij, zondaar genadig!"
"Zou hij niet thuis zijn kleren uit hebben gedaan en een rouwkleed hebben aangedaan? Geloof maar gerust dat hij dat deed!" En dat staat dus NERGENS(!!!) in de Bijbel. Dus waar dit verzinsel vandaan komt weet ik niet.... Tale Kanaans: Heeft zoals ik al in een eerdere quote zei geen *&@$%# met ouderwetsch Nederlandsch te ende maacken... En ook niet met taal, gesproken door mensen in zwarte kleren of zo. Staat nergens in de Bijbel!
Sprak Petrus in een taal die alleen "het kleine wormsken Jakobs" verstond? Sprak Paulus een taal die alleen het "weinige getal der gezaligden" verstond?
En Johannes, Elia, Jesaja, Daniel, JEZUS? Alle personen spraken in begrijpelijke taal. Dus: Als je het Evangelie duidelijk en begrijpelijk wilt brengen, zodat mensen jaloers worden moet je normaal doen, en begrijpelijke taal spreken.
Wat mij betreft: EINDE DUSCUSSIE! (Moderator, slotje????? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2004 00:36

jas schreef:
Sabra schreef:

Als je het topic onzin vindt, waarom reageer je dan? Ik het het topic juist geopend omdat ik aan de kaak wil stellen dat het verschijnsel tale Kanaäans zoals het in refokringen bekend is, onzin is. En je weet net zo goed als ik, dat er in de context waarin ik het geplaatst heb, zeker niet het aramees mee bedoeld wordt. Of bedoel je dat ook? Sorry, dan begreep ik je verkeerd.

Mooi, dan vind ik het ook prima. Tale Kanaans is een onzinnige term. We kunnen om verwarring te voorkomen voortaan beter het beestje bij de naam noemen... in plaats van voor verschillende dingen een zelfde term te gebruiken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2004 07:33

Gisteren nog gehoord in een preek (die overigens over de christelijke hoop ging): "aan het eind van ons Latijn leren we vaak pas de tale Kanaans".

De uitleg die erbij gegeven werd was: we leren vaak pas ons aan de genade van God toe te vertrouwen als we met ons eigen (godsdienstige) werk zijn vastgelopen. We willen het al te graag zelf regelen en onder controle houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”