Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 09 sep 2004 06:12

Mensen met uitbrekende openbare zonden worden toch (als het goed is) onder censuur gesteld?
Is het praktiseren van homosexualiteit dan geen gruwelijke zonden meer?
Nederland begint inderdaad al veel op Sodom en Gomorra te lijken. :?

Koffie

Berichtdoor Koffie » 09 sep 2004 06:55

caprice schreef:Mensen met uitbrekende openbare zonden worden toch (als het goed is) onder censuur gesteld?

Ow meneer wat voelen we ons weeer goed, wat fijn dat jij een gewone hetero bent dat er niets in jou gelijk is aan sodom en gomorra.

fijn dat je de topic goed doorleest voordat je reageerd... niet dus.. Volgens mij waren we hier al tot de conclusie gekomen dat S en G met het gastrecht te maken heeft.. en als jij dat niet zo vind reageer er dan met jou argumenten op in plaats van bij het begin te beginnen.

Mensen met uitbrekende openbare zonden... voorbeeld iemand liegt op straat... tja dan gooien we hem maar uit te kerk.
Weet je als ze dat ooit bij mij zouden flikken, zou ik liever zelf bewust bij de kerk weggaan. Omdat ik het belachelijk. ik weet wel dat ik er niet trots op ben dat ik een refo ben. Je moet zoveel mogelijk zieltjes waarschuwen en meenemen de kerk in en dan zitten ze daar en dan worden ze er weer uitgegooit.

Weet jullie nog Jezus is voor alle zonden gestorven...

Wat heeft een mens nodig? Een uitstekende hand of een wijzende vinger....?

caprice

Berichtdoor caprice » 09 sep 2004 07:14

superpotje schreef:
caprice schreef:Mensen met uitbrekende openbare zonden worden toch (als het goed is) onder censuur gesteld?

Ow meneer wat voelen we ons weeer goed, wat fijn dat jij een gewone hetero bent dat er niets in jou gelijk is aan sodom en gomorra.

fijn dat je de topic goed doorleest voordat je reageerd... niet dus.. Volgens mij waren we hier al tot de conclusie gekomen dat S en G met het gastrecht te maken heeft.. en als jij dat niet zo vind reageer er dan met jou argumenten op in plaats van bij het begin te beginnen.

Sodom en Gomorra stonden bekend om hun ongerechtigheden. Ik bedoel dat het in Nederland niet beter is gesteld dan bij de heidenen destijds. De Kanaänieten die het volk Israël, het volk van God had uit te roeien als straf op hun zonden tegen God.
Zo moet ook de kerk alle afgoderij weren.

superpotje schreef:Mensen met uitbrekende openbare zonden... voorbeeld iemand liegt op straat... tja dan gooien we hem maar uit te kerk.
Weet je als ze dat ooit bij mij zouden flikken, zou ik liever zelf bewust bij de kerk weggaan. Omdat ik het belachelijk. ik weet wel dat ik er niet trots op ben dat ik een refo ben. Je moet zoveel mogelijk zieltjes waarschuwen en meenemen de kerk in en dan zitten ze daar en dan worden ze er weer uitgegooit.

Censuur wordt vaak verkeerd opgevat, maar het is wel medisch bedoeld om diegene weer terug te brengen bij Gods Woord. Niet bedoeld als strafmaatregel.
En 'de kerk uitgooien' is pas de derde trap, de ban of afsnijding. Zover komt het gelukkig bijna nooit.

superpotje schreef:Weet jullie nog Jezus is voor alle zonden gestorven...

Ja. En ook voor deze zonden. Maar iemand die Christus heeft leren kennen en God en Zijn Woord lief heeft gekregen wil niet meer zondigen. Als Christus voor jou gestorven is, is dat nog geen vrijbrief om dan maar de zonden vrijuit te bedrijven. 'Ze zijn toch allemaal vergeven.' Maar zo werkt het niet. Want als je beseft dat Hij heeft moeten lijden om die schuld af te kunnen betalen valt elke zonde je zwaar, hoor.

superpotje schreef:Wat heeft een mens nodig? Een uitstekende hand of een wijzende vinger....?

Een uitstekende hand. Dacht je dat na het stellen onder censuur de kerkenraad degene die het betreft links laat liggen? Integendeel. Er wordt voor hem gebeden. Zo iemand is nog steeds welkom in de kerk, en ook bij kerkeraadsleden voor een gesprek.
Liefde moet de drijfveer zijn van de tucht.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 sep 2004 13:43

superpotje schreef:Ik ben ronduit tegen die positieve discriminatie.. ik wil behandelt worden als een mens en niet als een zielige of weet ik veel wat homo. En daarbij horen ook de behoeftes van een mens en die zijn voor een hetero en een homo echt niet anders.
Kijk er zullen zeker homos zijn die zich zielig voelen(heb je bij de heteros) ook toch :lol:

En als je me ooit op zo'n "vraag om positieve discriminatie" houding betrapt dan geef je maar een gil.

En als we op grond van de bijbel willen kijken of homoseksualiteit goed te keuren valt... dan is er geen argument van we/ze vinden het fijn enz, want het gaat er idd om wat God van ons vraagt.

Die houding: heb ik jou nog niet op betrapt, maar sommige politiek-correcte zelf-niet-homosexuele refowebbers wel. Dat is erg irritant, want het vertroebelt de discussie in hoogste mate. Overigens doet ook de negatieve, bij voorbaat veroordelend, discriminatie dat.
Het lijkt me leuk als iedereen eens zou proberen met elkaar als mens in plaats van als tegenstander om te gaan :wink: maar dat lijkt hier nog ver weg te zijn, dus een gelijkwaardige discussie blijft nog wel even uit. Misschien is het ook verstandig reacties zonder argumenten volledig te negeren. Dat werkt wel.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

sela

Berichtdoor sela » 09 sep 2004 14:22

heb ik jou nog niet op betrapt, maar sommige politiek-correcte zelf-niet-homosexuele refowebbers wel. Dat is erg irritant.

Mattheüs 10 [1 v.] En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.

stel dat een homowebber om een glas koud water vraagt, wat dan?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 sep 2004 14:48

Ik ben ervoor om homosexuelen een glas koud water te geven, hoor :D
maar het is gewoon zowel voor hen als voor de niet-homo's heel irritant als iemand denkt hen een voorkeur-behandeling te moeten geven omdat ze anders geaard zijn. Of, zoals iemand zei :wink: : ze zijn de kroon op de schepping.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Koffie

Berichtdoor Koffie » 09 sep 2004 17:59

Gershwin schreef:
Het lijkt me leuk als iedereen eens zou proberen met elkaar als mens in plaats van als tegenstander om te gaan :wink: maar dat lijkt hier nog ver weg te zijn, dus een gelijkwaardige discussie blijft nog wel even uit. Misschien is het ook verstandig reacties zonder argumenten volledig te negeren. Dat werkt wel.

Als ik eerlijk ben kost het mij nu veel moeite om de anderen niet als tegenstander te zien, ook negeren zal me niet lukken omdat zulke reacties zonder argumenten mij behoorlijk kwaad maken.
Ik denk dat deze discussie voor mij heel gevoelig ligt omdat het over onder andere mij als persoon gaat, en dat ik al vaak gekwetst ben in de discussie.
In een van mijn posten schreef ik: "wat heeft een mens nodig een wijzende vinger of een uitgestoken hand"
Ik voel hier veel te vaak een wijzende vinger.
Doordat deze discussie mij zoveel doet denk ik er over na om me een paar dagen terug te trekken uit de topics over homos, want nu zit ik te vol met woede. Ik zal hem natuurlijk blijven lezen en volgen en het ook weer oppakken.. maar nu wil ik gewoon eerlijk zeggen dat het mij helemaal opbreekt.
Ik blijf via pbtjes bereikbaar.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 sep 2004 18:49

caprice schreef:Censuur wordt vaak verkeerd opgevat, maar het is wel medisch bedoeld om diegene weer terug te brengen bij Gods Woord. Niet bedoeld als strafmaatregel.
En 'de kerk uitgooien' is pas de derde trap, de ban of afsnijding. Zover komt het gelukkig bijna nooit.

superpotje schreef:Wat heeft een mens nodig? Een uitstekende hand of een wijzende vinger....?

Een uitstekende hand. Dacht je dat na het stellen onder censuur de kerkenraad degene die het betreft links laat liggen? Integendeel. Er wordt voor hem gebeden. Zo iemand is nog steeds welkom in de kerk, en ook bij kerkeraadsleden voor een gesprek.
Liefde moet de drijfveer zijn van de tucht.

Inderdaad, dat komt bijna nooit voor. Gelukkig hé want zo kan de gemeente mooi laten zien hoe “ongelooflijk” goed ze zijn. Want in hun gemeente hoeft de tucht nooit toegepast te worden.
Ik ben het helemaal met je eens dat de kerkelijke tucht ten diepste een helende werking zou moeten hebben. Helaas pakt het in de praktijk meestal anders uit. In de praktijk worden mensen eerst uitgesloten en pas daarna begint het tucht gebeuren. En dan heb ik niet alleen over homoseksuelen.
De meeste mensen wachten die derde trap niet af, maar vertrekken zelf.

En waarom vertrekken ze, omdat ze feitelijk al lang buiten de gemeente gezet zijn. Maar die verhalen bereiken de kerkbode of het RD niet. Recent gebeurd. Meneer X heeft een goed lopende zuivelhandel in een klein dorpje. Is, met zijn gezin, zeer kerkelijk meelevend. Hij is diaken, vrouwlief is bestuurslid van de vrouwenvereniging en de kinderen draaien ook leuk mee in het jeugdwerk. Maar dan besluit vrouwlief opeens dat hun relatie een sleur is geworden en stapt op. Laat pa met de kinderen achter. Pa is er vast van overtuigd dat hij niet scheiden mag. Er is immers geen andere man in het spel betrokken. Na drie jaar eenzaamheid komt Pa een leuke jongedame tegen. Veel te jong, maar goed. En na geruime tijd besluiten ze dat ze samen verder willen. En wat doet Pa, hij vraagt zelf de scheiding aan. Nou en toen begon de ellende.
De kerkeraad kon zich niet verenigen en vraagt X zijn ambt op te geven. De kerkleden begonnen zijn winkel te mijden. En toen hij zich verharde en de scheiding werd uitgesproken werd de eerste trap afgekondigd.
Want hij had immers geen bijbels reden om te scheiden, en zelfs al had hij die dan mocht hij nog niet hertrouwen want dat was overspel. Nadat die eerste trap officieel van de kansel was voorgelezen kwam er geen hond meer in z’n winkel. En wat deed X toen. Hij verliet de gemeente, verliet de woonplaats en is nu ergens anders aan het proberen z’n leven weer op de rails te krijgen.
Maar de gemeente wast haar handen in onschuld. Zij hadden het zo goed met hem voor en nu is hij toch zomaar zelf weggegaan. Hoe kan dat nu toch?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 13:42

het lijkt een beetje op 'geachte werknemer, wij als werkgever zijn van zins om u te ontslaan. wij zijn van mening dat als u bij ons niet op uw plek bent u nooit meer ergens aan de slag zult kunnen. wij verwachten u volgende week maandag om 10 uur op ons kantoor zodat u in het bijzijn van al uw collega's uw oneervol ontslag in ontvangst kunt nemen. dan zullen wij uw tekortkomingen nog even op feestelijke wijze inwrijven'

ik zou lekker in bed blijven liggen die dag :)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 sep 2004 17:17

Tillen we op deze wijze ook niet de ene zonde ver boven de andere uit?
Ik ken je leven niet, maar ik denk dat als je eens goed naar binnen kijkt, er duizenden redenen zijn om mij en jou al dan niet homosexueel onder censuur te zetten. Maar wij hebben een lijst gemaakt met zogenaamde zware zonden en daar passen we de censuur maar al te graag op toe. Dan hebben we eindelijk weer eens reden om lekker over een ander te kletsen.
En hoe dat komt dat mensen al dan niet christelijk in sexuele zonden vallen? Om dat degenen die de zonden van die mensen zo graag bekritiseren niet genoeg voor hen gebeden hebben.
Want en nu eerlijk.......kosten de homosexuele zonden je moeite omdat de Heere er mee gepijnigd wordt??? Dat is bij velen zeer zeker niet het geval. Nee dat is niet de reden dat we er zo fel op zijn. Dan zouden de eigen zonden wel zwaarder wegen. Maar de reden is door superpotje al genoemd. Het is heerlijk om te kunnen katten zonder liefde op een zonde waarvan je wel bijna zeker weet dat je er niet in zult vallen omdat je geaardheid dat niet toelaat. En dat is de verfoeielijke reden van velen die zich fel tegen homosexualiteit uitdrukken. En voor de Refo's.....er zijn ook dominees en mensen met genade die deze beproeving met zich meedragen. En daar misschien zelfs weleens in gevallen zijn. Niet te geloven he? Lees 1 Korinthe 6. "En dit waart gij sommigen................."
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

sela

Berichtdoor sela » 10 sep 2004 17:23

Johannes 8 [1 v.] En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 10 sep 2004 17:41

caprice, wat is precies de definitie van een "uitbrekende openbare zonde"? In dit topic hebben we het over homosexualiteit. Kun jij andere zonden noemen, die ook het "onder censuur stellen" tot gevolg heeft, of moet hebben?

Zelfde soort vraag aan markie: je schrijft letterlijk:

markie schreef:Overigens ben ik het volkomen met de stelling van sommige kerken eens dat praktiserende homo's en lesbo's geen lid kunnen worden van een kerk, en dus zéker niet aan het avondmaal thuishoren.

Dit is heel duidelijke taal! Zijn er nog andere mensen, of groepen van mensen die geen lid van een kerk kunnen worden, en dus zéker niet aan het avondmaal thuishoren?

Mijn vraag komt voort uit het gegeven, dat een dominee (eerder in de thread besproken) beweerde dat homosexualiteit heel wat zondiger is dan overspel. Als we dat eens wat nader uitwerken, zouder er dan lijstjes bestaan met heel erge zonden, iets minder erge zonden, en zonden die eigenlijk helemaal niet zo erg zijn? Ik kan me er geen voorstelling bij maken.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 sep 2004 18:07

Brion schreef:

caprice, wat is precies de definitie van een "uitbrekende openbare zonde"? In dit topic hebben we het over homosexualiteit. Kun jij andere zonden noemen, die ook het "onder censuur stellen" tot gevolg heeft, of moet hebben?

Zelfde soort vraag aan markie: je schrijft letterlijk:

markie schreef:Overigens ben ik het volkomen met de stelling van sommige kerken eens dat praktiserende homo's en lesbo's geen lid kunnen worden van een kerk, en dus zéker niet aan het avondmaal thuishoren.

Dit is heel duidelijke taal! Zijn er nog andere mensen, of groepen van mensen die geen lid van een kerk kunnen worden, en dus zéker niet aan het avondmaal thuishoren?

Mijn vraag komt voort uit het gegeven, dat een dominee (eerder in de thread besproken) beweerde dat homosexualiteit heel wat zondiger is dan overspel. Als we dat eens wat nader uitwerken, zouder er dan lijstjes bestaan met heel erge zonden, iets minder erge zonden, en zonden die eigenlijk helemaal niet zo erg zijn? Ik kan me er geen voorstelling bij maken.

Ja en het ergste is nog dat wij het voor de Heere gemakkelijker proberen te maken in de strafbepaling over de zonde door een bepaalde lijst op te stellen. Walgelijk.
De grootste zonde is niet homosexualiteit maar ONGELOOF!!!!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 sep 2004 19:37

Tja Bookman, maar doen we daar allemaal niet bewust of onbewust aan mee? Toevallig zag ik gisteravond een EO programma waar hte ging over transeksualiteit. En eerlijk gezegd betrap ik mijzelf ook op m'n vooringenomen standpunt in deze. Vooral over de ethische aspecten. Dr. Wagenaar van stichting Elios had een paar gezonde opmerkingen. o.a. Hoe kun je jezelf een mening vormen, laat staan een ethische opstelling innemen, zonder dat je uitgaat van de betrokken persoon. Op de EO site staat er meer over.
Mij heeft het aan het denken gezet en ik heb m'n zg standpuntjes maar even op sterk water gezet.
Ik vond het zeer intens. Al is mijn "probleem" wellicht veel minder ingrijpend.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 sep 2004 23:08

Zareb schreef:Tja Bookman, maar doen we daar allemaal niet bewust of onbewust aan mee? Toevallig zag ik gisteravond een EO programma waar hte ging over transeksualiteit. En eerlijk gezegd betrap ik mijzelf ook op m'n vooringenomen standpunt in deze. Vooral over de ethische aspecten. Dr. Wagenaar van stichting Elios had een paar gezonde opmerkingen. o.a. Hoe kun je jezelf een mening vormen, laat staan een ethische opstelling innemen, zonder dat je uitgaat van de betrokken persoon. Op de EO site staat er meer over.
Mij heeft het aan het denken gezet en ik heb m'n zg standpuntjes maar even op sterk water gezet.
Ik vond het zeer intens. Al is mijn "probleem" wellicht veel minder ingrijpend.

Gaat de vergelijking homosexualiteit/transsexualiteit niet zo krepel als Mefiboseth??? Dat zijn 2 heel verschillende zaken! We moeten trouwens niet de persoon als uitgangspunt nemen, maar Gods Woord.
Uiteraard weet ik dat het praktiseren van homosexualiteit zonde is. Maar wie geeft mij het recht om dat maar als grofste zonde te bestempelen? Daar ging mijn probleem eigenlijk meer over. Er staat niet in de Schrift :
Wie homosexualiteit bedreven heeft zal verdoemd worden. Er staat : "WIE NIET GELOOFT ZAL VERDOEMT WORDEN". Daarom zei ik al dat ongeloof volgens de Schrift de grootste zonde is, en niet homosexualiteit.

Terug naar “Archief”