Kerkbezoek verplicht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 sep 2004 11:46

...Gewoon naar de synagoge voor een urenlang onderwijs...

Imo zit'm daar nou net de kneep.
Ik snap ook niet dat ik bij WJO rustig anderhalf uur geconcentreerd kan luisteren terwijl ik bij eigen predikanten vaak m'n gedachten op de loop kan laten zonder iets cruciaals te missen. :oops:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2004 23:33

En inderdaad staat er niet in de Bijbel dat je twee keer moet, of tijdens een trouwdienst. Maar Andre heeft het al verwoord wat er in de GKV gebeurd.
Aangezien we geloven dat de kerkenraad door God aangesteld zijn en namens Hem hun werk doen, roepen zij jou, namens God.
Als je daar dus geen gehoor aan geeft, zeg je heel gewoon :Nee, dank u, nu ff niet.

De kerkraad is door de gemeente gekozen... Verder, zelfs al zou je zeggen: De kerkraad is door God gekozen, dan wil dat nog niet zeggen dat alles wat ze zeggen dus namens God is en feilloos is... daar moet je voor oppassen, dat beweert de Paus namelijk ook van zichzelf. Nogmaals, de 2e dienst is een regel die niet van God komt (namens Zijn kerkraad verzonnen?) maar een puur menselijke regel en je kunt neit zeggen: Omdat die mensen geloven is het dus een goddelijke regel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 sep 2004 23:40

caprice schreef:We hebben naarstiglijk de genademiddelen te gebruiken die God ons gegeven heeft, waardoor Hij onze bekering wil werken en nog Zijn volk wil onderwijzen door Woord en Geest, en waar Hij ook zieleraadselen op wil lossen.

Mijn ervaring is eigenlijk dat er in de kerk soms meer zieleraadselen opgeworpen worden dan opgelost..

Cathy schreef:Ik snap ook niet dat ik bij WJO rustig anderhalf uur geconcentreerd kan luisteren terwijl ik bij eigen predikanten vaak m'n gedachten op de loop kan laten zonder iets cruciaals te missen.

Ik snap het wel. :) In de kerk, vooral de wat meer rechts/bevindelijke kerken, hoor je vaak toch hetzelfde stramien en dezelfde termen zonder dat er echt veel nieuwe dingen verteld worden. Bij WJO is dat waarschijnlijk niet het geval, daar hoor je nieuwe interessante dingen. En dat gold ook voor het onderwijs van Paulus, voor die mensen was ook alles nieuw.

Niet dat het evangelie op een gegeven moment afgezaagd wordt oid, maar ik denk soms wel dat onze manier van kerkdiensten niet meer helemaal van deze tijd is.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 sep 2004 06:24

Tja, als je zo wantrouwend tegenover de door God "aangestelde" kerkenraad staat.... En inderdaad zijn de feilbaar, net zoals wij dat zijn.
Maar om dan te zeggen: ze hebben die tweede kerkgang gewoon verzonnen dus hoef ik er niet heen vind ik een erg domme redenatie.
Dan zul je die gewoon via de gebruikelijke weg moeten aan kaarten.
Voorlopig is het een afspraak die opgenomen is in de kerkorde van onze kerken. En als je dus lid bent van die kerk dan stem je daar mee in.
Als je toch van God houd dan wil je toch naar Zijn roep horen?
Dat de kerkenraad gekozen is door de mensen wil niet zeggen dat God daar Zijn stem niet in heeft. Want we geloven dat niet bij geval (toeval) gebeurd. Vervolgens worden ze door God aangesteld.
Dat kun je nalezen in het bevestigings formulier.

Stel: je houd van een meisje. Daar zeg je toch ook niet tegen: Ik wil je zo af en toe zien. Niet te vaak want dan wordt het zo'n sleur. Zo af en toe wil ik wel eens een ander meisje. En elke zondag kun je twee keer op me wachten maar ik heb daar niet zo'n zin in. Uitslapen of dat andere meisje is ook erg belangrijk. Waarom zou ik perse jou moeten zien? Omdat je me roept?

Zo is het ook met je liefde voor God. Hij roept jou! De kerkenraad roept jou, namens God. En als je van Hem houd, dan wil je Hem daar ontmoeten. Gewoon omdat je blij bent dat je geroepen wordt door de allerbelangrijkste persoon in je leven. Je wilt Hem leren kennen.
Hij heeft je namelijk elke zondag iets nieuws te vertellen.

Dan nog over die zoveel jongeren die niet meer komen. Denk je nu heus dat dat te maken heeft met de manier van kerkdiensten?
Denk je nu echt dat het iets nieuws is?
Ach, in mijn jonge tijd was dat hetzelfde. Gingen ze ook de kerkdiensten aanpassen aan de behoefte van de jeugd, om ze maar in de kerk te houden. En zie hoe goed dat gelukt is.
Als je geen liefde voor God voelt komt die er echt niet door op allerlei krampachtige manieren te proberen om ze er toch maar bij te houden.
Ik pleit er voor om de diensten te houden zoals God zou willen, en vooral om heel veel met en voor elkaar te bidden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Kerkbezoek verplicht?

Berichtdoor Optimatus » 09 sep 2004 11:40

Invincible schreef:
Marnix schreef:God zegt nergens ook maar iets over de frequentie van kerkbezoek bij mijn weten.

De enige tekst die mij zo 123 te binnen schiet is Hebreeën 10:
25] En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

En laat ons is bij uitstek een voorstel in de trand van "laten wij dit of dat gaan doen". Het is een initiatief, geen gebod.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 sep 2004 12:12

joepie schreef:Stel: je houd van een meisje. Daar zeg je toch ook niet tegen: Ik wil je zo af en toe zien. Niet te vaak want dan wordt het zo'n sleur. Zo af en toe wil ik wel eens een ander meisje. En elke zondag kun je twee keer op me wachten maar ik heb daar niet zo'n zin in. Uitslapen of dat andere meisje is ook erg belangrijk. Waarom zou ik perse jou moeten zien? Omdat je me roept?

Helaas klopt deze vergelijking niet zo. Niet de kerk is dat meisje, God is dat. En God ontmoeten is niet gebonden aan een bepaalde tijd of plaats, integendeel tot een mens/meisje.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 sep 2004 12:28

Optimatus schreef:
Invincible schreef:Hebreeën 10:
25] En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

En laat ons is bij uitstek een voorstel in de trand van "laten wij dit of dat gaan doen". Het is een initiatief, geen gebod.

Maar wel de moeite waard om te vermanen als iemand het niet doet :wink:

Maar wat is 'kerkbezoek'? Veel mensen houden om-en-om thuis bijeenkomsten. Veel ouderen luisteren preken via de foon.
..

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 09 sep 2004 12:45

Ik denk dat 'kerkbezoek' voornamelijk inhoudt dat je je onder Gods Woord begeeft.
Ik zelf ben niet aangesloten bij een kerkgenootschap (is wel de bedoeling dat dit gaat gebeuren) en luister op zondagochtend en het liefst ook 's middags/'s avonds een preek (GG).
Voor de rest probeer ik elke mogelijkheid aan te grijpen om naar de doordeweekse diensten van de GG in Den Helder te gaan (als die er zijn). Ik merk wel dat doordat ik (nog) niet aangesloten ben bij een gemeente er geen 'verplichting' is om te gaan, maar ik hoop dat ik het ook nooit zo zal zien! Ik ben juist hartstikke blij als er mogelijkheden zijn om naar een goede preek te kunnen luisteren en samen psalmen te zingen, ik kan me (nu) niet voorstellen dat ik het ooit als vervelend zal ervaren dat ik meerdere keren op een dag of in de week daar naar toe 'moet'..
Dus wat dat betreft kan ik me aardig vinden in het standpunt van Caprice dat je zo vaak mogelijk (redelijkerwijs) naar de kerk gaat en ook wat betreft de zieleraadselen heb ik vaak ontzettend veel aan een goede preek en kom ik met een stukje extra wijsheid/kennis de kerk uit.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 sep 2004 13:52

Volgens mij is hier inderdaad het besef 'God is niet aan 1 gemeente gebonden' wel een beetje afwezig... :? Het probleem van veel mensen is, dat ze God in de kerk niet meer ontmoeten. En dat ze Hem thuis of waar dan ook wel ontmoeten. En wij willen hen dwingen naar de kerk te gaan? Dan breng je ze eerder van God af dan naar Hem toe. In de meeste traditionele kerken is totaal geen ruimte voor de persoonlijke ontmoeting met God (de katholieke kerken uitgezonderd), en dat is nou precies het bezwaar.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

IROCC
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor IROCC » 09 sep 2004 18:16

ja je hebt gelijk ik denk dat God liever hebt dat je egt Hem ontmoet dan dat je in een kerk braaf de psalmen meezingt zonder dat de woorden egt tot je doordringen. en tuurlijk je kan God in de kerk ontmoeten en de preek kan je ook egt raken, maar het gaat zo vaak anders (bij mij). Wel denk ik dat God het heel belangrijk vind om samen te komen, dat kan in de kerk maar dat kan ook heel goed anders ik denk dus nie dat je percee 2 x per week naar de kerk MOET het mag en het is goed
Awakened for a dream again. to a sunrise of YOur own, how could I expect any more. From the One who is so pure. Yet You gave up YOur live and You still giving more. This must aply that love again, I don't deserve this love you gave to me.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 09 sep 2004 20:34

Hoi Luitjes,

Een grappig onderwerp. Had het ooit eens aan een dominee op dit refoweb geschreven. Die zei ook dat ik God eigelijk in de steek liet. Ik wilde teveel mijn eigen gang gaan. Maar hoewel de dominee wel gelijk had kon hij mij niet overtuigen dat er ergens in de bijbel staat dat ik twee keer naar de kerk moet gaan. Ik kom er graag maar soms staat mijn hoofd er niet naar of ben ik te opstandig. Ik voel me dan teveel in de kerk en blijf er dan liever even weg. Ik ga liever oprecht en met een eerlijk gemoed erheen dan dat ik er kom huichelen. Zo eerlijk wil ik zijn.

Trouwens.... Is al aan gehaald. Maar er staat dat de aarde in 6 dagen werd gemaakt door God. De 7de dag ruste Hij van de gedane arbeid. Dat principe zien we nu nog steeds terug in onze week indeling. In de tien geboden staat ook dat ik 6 dagen arbeid zal verrichten en dat ik op de 7de dag rust zal houden. Op die dag kan ik uitrusten van het werken en God zegt ook dat ik deze dag(zondag) aan Hem moet wijden. Er staat niet dat ik dan naar een Kerk Moet gaan. Er staat dat ik deze dag(zondag) aan Hem moet wijden. Ik zal dus op die dag geen dingen doen die God zou afkeuren. Op die dag dus geen (betaalde) arbeid. Ook zal ik niemand (zoveel mogelijk) voor mij laten werken. Heel raar misschien maar ik ervaar soms stilletjes in een hoek van een stille kerk zitten als meer contact hebben dan met een kerk vol. Ook wil ik me intens gelukkig voelen als ik 's ochtens een ochtendwandeling maak door een bos of natuurgoed. Ik proef dan Zijn werk wat Hij heeft verricht voor mij/ons. Dan mag ik dankbaar genieten van Zijn schepping. Wijd ik dan ook niet een dag aan Hem? Op andere dagen heb ik weinig tijd om eens echt voor God er te zijn. Helaas trekt het werk veel tijd van me. En deze maatschappij laat niet zo heel veel ruimte meer over om andere dingen te doen dan werken voor je brood. Later zal mijn vrouw en kinderen graag willen eten en drinken, naar school toe gaan, dagelijkse benodigdheden kopen enz. Het moet wel ergens vandaan komen dacht ik zo. Mijn poging is om de bijbel te lezen zoals het er echt staat. Ik neem graag een voorbeeld van Jezus aan. Jezus ging ook een ander pad uit dan de farizeers. Dat waren nu de schrift geleerden die alles zo goed wisten. Die konden, met eerbied gezegt, de thora van voren en van achteren lezen. Maar Jezus nam een ander pad Hij liet de bijbel leven zoals het werkelijk moest. Een simpele opzet. Iedereen moest het kunnen begrijpen en laten we eerlijk zijn, het is ook heel simpel. Leer in Liefde denken, dan hoef je niet alles in regeltjes en wetjes te vangen. Dan doe je het omdat je echt lief hebt. Vanuit het beginsel weten we echt wel wat goed is en wat kwaad. Nou dat als we merken dat de een het op deze manier beleefd om een goed contact te hebben met God dan moeten we hem/haar daar in respecteren. Het wordt een ander verhaal als deze persoon de wet moedwillig overtreed. Voor mij is Jezus een goed voorbeeld. Ik lees graag in de verhalen van zijn discipelen. Het kan zo eenvoudig maar vaak wordt het zo moeilijk gemaakt omdat we het allemaal veel beter weten. Maar God houd van de mens zoals hij echt is en hoe hij zich echt laat zien. Lees hij ook als zij. Want er zijn twee dingen die belangrijk zijn: de Heilige Doop en het Avondmaal. Daarin erkennen wij dat Jezus onze verlosser is en Middelaar tot God onze Vader. Laten we daar meer naar toe neigen inplaats elkaar terecht te wijzen over het wel of niet 2 keer naar de kerk gaan. De belevenis is voor mij belangrijker en deze vang je niet tussen muren.

Met een vriendelijke groet,

Fly29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2004 00:18

joepie schreef:Tja, als je zo wantrouwend tegenover de door God "aangestelde" kerkenraad staat.... En inderdaad zijn de feilbaar, net zoals wij dat zijn.
Maar om dan te zeggen: ze hebben die tweede kerkgang gewoon verzonnen dus hoef ik er niet heen vind ik een erg domme redenatie.
Dan zul je die gewoon via de gebruikelijke weg moeten aan kaarten.
Voorlopig is het een afspraak die opgenomen is in de kerkorde van onze kerken. En als je dus lid bent van die kerk dan stem je daar mee in.
Als je toch van God houd dan wil je toch naar Zijn roep horen?
Dat de kerkenraad gekozen is door de mensen wil niet zeggen dat God daar Zijn stem niet in heeft. Want we geloven dat niet bij geval (toeval) gebeurd. Vervolgens worden ze door God aangesteld.
Dat kun je nalezen in het bevestigings formulier.

Ik ga meestal 2x naar mijn kerk, maar soms ga ik ergens anders heen, anar een jeugddienst of een andere kerkdienst... daar skip ik dan een tweede kerkdienst voor. Dat is niet omdat ik Gods stem niet wil horen want die hoor ik ergens anders ook. Overigens ook weer jammer dat je het opnieuw aan frequenties gaat koppelen.... Wil je Gods stem horen? Dan ga je dus 2x? In de bijbel wilden ze Zijn stem ook horen... maar gingen ze maar 1x... daarnaast ook flauw dat je je op de kerkorde beroept, want die stel ik juist ter discussie.... klopt dat wel? En zo ja, klopt het dan dat je als lid verplicht bent er heen te gaan?

Stel: je houd van een meisje. Daar zeg je toch ook niet tegen: Ik wil je zo af en toe zien. Niet te vaak want dan wordt het zo'n sleur. Zo af en toe wil ik wel eens een ander meisje. En elke zondag kun je twee keer op me wachten maar ik heb daar niet zo'n zin in. Uitslapen of dat andere meisje is ook erg belangrijk. Waarom zou ik perse jou moeten zien? Omdat je me roept?

Hm ik ben het met Aragorn's reactie eens... en daarnaast, meestal ga ik 1x op een dag naar zo'n meisje toe... ik ga dan niet er eerst heen, dan weer weg, dan na een paar uur er weer heen en dan weer terug. Vreemde vergelijking... vooral omdat je liefde weer aan frequenties gaat koppelen.

Zo is het ook met je liefde voor God. Hij roept jou! De kerkenraad roept jou, namens God. En als je van Hem houd, dan wil je Hem daar ontmoeten. Gewoon omdat je blij bent dat je geroepen wordt door de allerbelangrijkste persoon in je leven. Je wilt Hem leren kennen.
Hij heeft je namelijk elke zondag iets nieuws te vertellen.

Klopt... elke zondag weer mag je van Hem leren... en met Zijn gemeente samenkomen (of het nu in je eigen kerk is of daarbuiten)

En verder, de kerkraad roept me niet, God roept me.... soms 1x, soms 2x in eigen kerk en soms 2x op een andere plek.

Dan nog over die zoveel jongeren die niet meer komen. Denk je nu heus dat dat te maken heeft met de manier van kerkdiensten?
Denk je nu echt dat het iets nieuws is?
Ach, in mijn jonge tijd was dat hetzelfde. Gingen ze ook de kerkdiensten aanpassen aan de behoefte van de jeugd, om ze maar in de kerk te houden. En zie hoe goed dat gelukt is.
Als je geen liefde voor God voelt komt die er echt niet door op allerlei krampachtige manieren te proberen om ze er toch maar bij te houden.
Ik pleit er voor om de diensten te houden zoals God zou willen, en vooral om heel veel met en voor elkaar te bidden.

Ja dat heeft met de manier te maken... daardoor komt de inhoud die goed is vaak niet over. Als ik kijk wat er in jeugd-kerken/diensten gebeurt, voor hoeveel mensen het geloof weer gaat leven en hoe God ze verandert is dat voor mij wel duidelijk.

Je pleit er voor om de diensten zo te houden als God ze zou willen? Paar vragen:

1. Hoe wil God de dienst(en) volgens jou?
2. Wil God 2 diensten op een rustdag? Zo ja, waarom lees ik daar niks over in de bijbel?
3. Zou God zich aanpassen aan de luisteraars, dwz, het zo brengen dat ze aangesproken worden? (wat deed Jezus wat dit betreft, wat deden Zijn apostelen)
Laatst gewijzigd door Marnix op 10 sep 2004 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 sep 2004 00:20

joepie schreef:
En als je het wilt zoals het in de tijd van de Bijbel gebeurde, dan wens ik je veel sterkte! Ken je het verhaal van de jongeman die uit het raam viel? Dood! Omdat hij tijdens de urenlange "preek" van Paulus in slaap viel?
En dat eten? Was uit noodzaak, omdat ze anders zonder eten de gehele dag moesten doorbrengen. Niks ff tussendoor naar huis voor de koffie en eten. Niks uit de kerk ergens op koffie visite. Gewoon naar de synagoge voor een urenlang onderwijs.

Ik weet niet of jij ooit in een synagoge bent geweest, maar daar wordt van de mensen verlangd dat zij actief deelnemen aan de dienst, en niet dat zij als passieve zakken zout zichzelf in een bank hijsen en daar anderhalf uur stil blijven zitten.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 10 sep 2004 08:10

Ik wil er aan toevoegen dat kerkelijke bijeenkomsten, niet alleen de zondagse diensten hoeven te zijn.

Bij ons in de gemeente is het bezoeken van de huiskring eigenlijk net zo belangrijk als de zondagse ochtend dienst.
Want daar is er meer ruimte voor ontmoeting en vinden de pastorale gesprekken plaats. Dat komt veel dichterbij dan de diensten op zondag, waar het toch vooral lofprijzing prediking en soms getuigenissen horen is (ik wil niet zeggen minder belangrijk, maar wel anders).

Wij hebben ook twee keer dienst, maar ik ervaar geen druk vanuit de gemeente om perse 2 x te moeten gaan.

Belangrijkste is:
Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid...

En dat is niet alleen maar in de kerk op zondag, nee elke dag! En dat vind ik soms al moeilijk genoeg, maar het verlangen is er wel.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 sep 2004 08:31

Sabra schreef:
joepie schreef:
En als je het wilt zoals het in de tijd van de Bijbel gebeurde, dan wens ik je veel sterkte! Ken je het verhaal van de jongeman die uit het raam viel? Dood! Omdat hij tijdens de urenlange "preek" van Paulus in slaap viel?
En dat eten? Was uit noodzaak, omdat ze anders zonder eten de gehele dag moesten doorbrengen. Niks ff tussendoor naar huis voor de koffie en eten. Niks uit de kerk ergens op koffie visite. Gewoon naar de synagoge voor een urenlang onderwijs.

Ik weet niet of jij ooit in een synagoge bent geweest, maar daar wordt van de mensen verlangd dat zij actief deelnemen aan de dienst, en niet dat zij als passieve zakken zout zichzelf in een bank hijsen en daar anderhalf uur stil blijven zitten.

Nee ik ben nog nooit in een synagoge geweest. En ik sprak ook over de tijd van Paulus waar ze uren passief naar hem aan het luisteren waren. Dat het soms zo lang duurde dat je in slaap viel. En dus uit het raam.
Denk dus dat het fout was om te zeggen dat het in de synagoge gebeurde.
Want kan me niet voorstellen dat ze daar in het raamkozijn zaten.

Terug naar “Archief”