joepie schreef:Tja, als je zo wantrouwend tegenover de door God "aangestelde" kerkenraad staat.... En inderdaad zijn de feilbaar, net zoals wij dat zijn.
Maar om dan te zeggen: ze hebben die tweede kerkgang gewoon verzonnen dus hoef ik er niet heen vind ik een erg domme redenatie.
Dan zul je die gewoon via de gebruikelijke weg moeten aan kaarten.
Voorlopig is het een afspraak die opgenomen is in de kerkorde van onze kerken. En als je dus lid bent van die kerk dan stem je daar mee in.
Als je toch van God houd dan wil je toch naar Zijn roep horen?
Dat de kerkenraad gekozen is door de mensen wil niet zeggen dat God daar Zijn stem niet in heeft. Want we geloven dat niet bij geval (toeval) gebeurd. Vervolgens worden ze door God aangesteld.
Dat kun je nalezen in het bevestigings formulier.
Ik ga meestal 2x naar mijn kerk, maar soms ga ik ergens anders heen, anar een jeugddienst of een andere kerkdienst... daar skip ik dan een tweede kerkdienst voor. Dat is niet omdat ik Gods stem niet wil horen want die hoor ik ergens anders ook. Overigens ook weer jammer dat je het opnieuw aan frequenties gaat koppelen.... Wil je Gods stem horen? Dan ga je dus 2x? In de bijbel wilden ze Zijn stem ook horen... maar gingen ze maar 1x... daarnaast ook flauw dat je je op de kerkorde beroept, want die stel ik juist ter discussie.... klopt dat wel? En zo ja, klopt het dan dat je als lid verplicht bent er heen te gaan?
Stel: je houd van een meisje. Daar zeg je toch ook niet tegen: Ik wil je zo af en toe zien. Niet te vaak want dan wordt het zo'n sleur. Zo af en toe wil ik wel eens een ander meisje. En elke zondag kun je twee keer op me wachten maar ik heb daar niet zo'n zin in. Uitslapen of dat andere meisje is ook erg belangrijk. Waarom zou ik perse jou moeten zien? Omdat je me roept?
Hm ik ben het met Aragorn's reactie eens... en daarnaast, meestal ga ik 1x op een dag naar zo'n meisje toe... ik ga dan niet er eerst heen, dan weer weg, dan na een paar uur er weer heen en dan weer terug. Vreemde vergelijking... vooral omdat je liefde weer aan frequenties gaat koppelen.
Zo is het ook met je liefde voor God. Hij roept jou! De kerkenraad roept jou, namens God. En als je van Hem houd, dan wil je Hem daar ontmoeten. Gewoon omdat je blij bent dat je geroepen wordt door de allerbelangrijkste persoon in je leven. Je wilt Hem leren kennen.
Hij heeft je namelijk elke zondag iets nieuws te vertellen.
Klopt... elke zondag weer mag je van Hem leren... en met Zijn gemeente samenkomen (of het nu in je eigen kerk is of daarbuiten)
En verder, de kerkraad roept me niet, God roept me.... soms 1x, soms 2x in eigen kerk en soms 2x op een andere plek.
Dan nog over die zoveel jongeren die niet meer komen. Denk je nu heus dat dat te maken heeft met de manier van kerkdiensten?
Denk je nu echt dat het iets nieuws is?
Ach, in mijn jonge tijd was dat hetzelfde. Gingen ze ook de kerkdiensten aanpassen aan de behoefte van de jeugd, om ze maar in de kerk te houden. En zie hoe goed dat gelukt is.
Als je geen liefde voor God voelt komt die er echt niet door op allerlei krampachtige manieren te proberen om ze er toch maar bij te houden.
Ik pleit er voor om de diensten te houden zoals God zou willen, en vooral om heel veel met en voor elkaar te bidden.
Ja dat heeft met de manier te maken... daardoor komt de inhoud die goed is vaak niet over. Als ik kijk wat er in jeugd-kerken/diensten gebeurt, voor hoeveel mensen het geloof weer gaat leven en hoe God ze verandert is dat voor mij wel duidelijk.
Je pleit er voor om de diensten zo te houden als God ze zou willen? Paar vragen:
1. Hoe wil God de dienst(en) volgens jou?
2. Wil God 2 diensten op een rustdag? Zo ja, waarom lees ik daar niks over in de bijbel?
3. Zou God zich aanpassen aan de luisteraars, dwz, het zo brengen dat ze aangesproken worden? (wat deed Jezus wat dit betreft, wat deden Zijn apostelen)