Kerkbezoek verplicht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Kerkbezoek verplicht?

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 15:46

joepie schreef:
Marnix schreef:Ik lees nergens dat je verplicht bent naar een trouwdienst te gaan... Ik zie het uitschrijven van een dienst door de kerkraad niet als een verplichting om er heen te gaan.

Misschien moet je dan eens nagaan of jou zienswijze wel klopt?
De kerkenraad roept jou namens God naar de diensten die zij uitschrijven.
Als je daar geen gehoor aan geeft, zeg je dus eigenlijk: Sorry God, maar het komt me nu niet uit.

Bij deze hier verder over dit onderwerp, dat vind ik wel interessant. Ik ben het niet er mee eens dat de kerkraad direct op deze manier namens God spreekt.... alsof God vindt dat je naar de kerk moet omdat de kerkraad dat zegt? Of andersom? Dat de kerkraad zegt dat je naar de kerk moet omdat God dat zegt? God zegt nergens ook maar iets over de frequentie van kerkbezoek bij mijn weten. Ik vind dus niet dat je zo moet denken, je spant dan God voor je kerkkarretje door te zeggen: Tja, de kerkraad nodigt je uit namens God... God verzon bijvoorbeeld geen twee kerkdiensten op een zondag, dat waren mensen... om maar eens voorbeeld te geven... maar vervolgens als er mensen niet op die 2e, er bij verzonnen kerkdienst komt zeggen we: Je negeert Gods oproep?!

God geeft aan dat het belangrijk is dat je naar de kerk gaat, maar Hij verplicht mij nergens 2x naar de kerk te gaan, en dan nog wel 2x naar dezelfde kerk. Zondag heb ik lekker uitgeslapen, aan het begin van de middag ben ik naar de Christian City Church gegaan en aan het eind van de middag naar mijn eigen kerk... Fout? Ik denk het niet... Misschien wilde God wel dat ik naar de CCC ging...

Ik vind het belachelijk dat mensen God gaan gebruiken om hun eigen ideeen te onderstrepen... Dat we een dienst erbij verzinnen en vervolgens zeggen: Je moet er van God wel heen hoor...

Trouwdiesten hetzelfde, ik ken iemand niet eens omdat we wel 2 kerkdiensten hebben maar niet zo veel als gemeente samen doen (mooi alternatief voor de middagdienst, samen eten zoals in de bijbel al gebeurde.... ) En als ik dan niet ga krijg ik te horen dat ik tegen God zeg:Sorry God, geen zin in.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 16:21

Dan zal ik mijn bericht ook maar ff hier plaatsen. :wink:

Aragorn schreef:
joepie schreef:
Marnix schreef:Ik lees nergens dat je verplicht bent naar een trouwdienst te gaan... Ik zie het uitschrijven van een dienst door de kerkraad niet als een verplichting om er heen te gaan.

Als je daar geen gehoor aan geeft, zeg je dus eigenlijk: Sorry God, maar het komt me nu niet uit.

Nou, dat kan toch? God vraagt je volgens mij niet om maar zoveel mogelijk diensten bij te wonen..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 17:00

Precies... Ik ga ook regelmatig naar GODfashion en Kingsize... Ga ik dan tegen Gods wil in? Ik denk het niet, ik denk zelfs dat Hij me daar graag wil hebben, omdat ik daar veel kan leren, veel kan ontvangen, maar ook veel aan God en anderen kan geven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 07 sep 2004 19:15

Tuurlijk is het niet verplicht.

Als God dat belangerijk vindt (of zelfs zgn zou verplichten), zou dat zeker wel duidelijk in de bijbel staan.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Re: Kerkbezoek verplicht?

Berichtdoor Invincible » 07 sep 2004 19:27

Marnix schreef:God zegt nergens ook maar iets over de frequentie van kerkbezoek bij mijn weten.

De enige tekst die mij zo 123 te binnen schiet is Hebreeën 10:
25] En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
..

André

Berichtdoor André » 07 sep 2004 20:58

Misschien is het wel zo, dat al je je bij een kerkgenootschap aansluit, en deze schrijft een Eredienst uit (zoals dat bij ons heet) dat je dan staat te springen en te juichen dat je God weer mag ontmoeten.
En dat het ook maar eens zo een keer door de week kan, tijdens een huwelijksdienst o.i.d.
Das toch geweldig!!

Maar je kunt natuurlijk ook denken, knappe kerkraad die mij 2 of 3 keer in de week de kerk in krijgt om samen met de gemeente God alle eer te brengen!!

Mijn vraag is dan, gaat het om de mensen, of gaat het om God??

caprice

Berichtdoor caprice » 07 sep 2004 21:25

Als Gods Woord je lief is geworden is geen kerkdienst je teveel, hoor. Dat is de beste plaats, onder het Woord.
We hebben naarstiglijk de genademiddelen te gebruiken die God ons gegeven heeft, waardoor Hij onze bekering wil werken en nog Zijn volk wil onderwijzen door Woord en Geest, en waar Hij ook zieleraadselen op wil lossen.

Met dat gegeven dat wij de genademiddelen naarstiglijk hebben waar te nemen hebben wij vooral ook een eigen verantwoordelijkheid. De kerkenraad kan niets verplichten, uiteindelijk, maar als je vaak wegblijft onder de bediening des Woords, zul je er uiteindelijk toch wel op aangesproken worden. En dat gebeurt (als het goed is) uit liefde, omdat de kerkenraad beseft dat hier kostbare zielen voor een nimmereindigende eeuwigheid op het spel staan.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 07 sep 2004 21:36

caprice schreef:Als Gods Woord je lief is geworden is geen kerkdienst je teveel, hoor. Dat is de beste plaats, onder het Woord.
We hebben naarstiglijk de genademiddelen te gebruiken die God ons gegeven heeft, waardoor Hij onze bekering wil werken en nog Zijn volk wil onderwijzen door Woord en Geest, en waar Hij ook zieleraadselen op wil lossen.

Met dat gegeven dat wij de genademiddelen naarstiglijk hebben waar te nemen hebben wij vooral ook een eigen verantwoordelijkheid. De kerkenraad kan niets verplichten, uiteindelijk, maar als je vaak wegblijft onder de bediening des Woords, zul je er uiteindelijk toch wel op aangesproken worden. En dat gebeurt (als het goed is) uit liefde, omdat de kerkenraad beseft dat hier kostbare zielen voor een nimmereindigende eeuwigheid op het spel staan.

Kun je het ook in je eigen woorden zeggen caprice, of praat je altijd zo?
Volgens mij ben je niet 'verplicht' naar elke dienst te gaan die valt buiten de zondagse diensten. 'Je eigen bijeenkomsten niet verzuimen' slaat volgens mij op de vaste, zondagse diensten.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 07 sep 2004 21:40

caprice schreef:Met dat gegeven dat wij de genademiddelen naarstiglijk hebben waar te nemen......

Sorry, ik vind het echt komisch om zulke taal van een 19jarig jochie te horen. :biggrin:

Maar ben het wel met je eens, dat geen 1 dienst te veel hoeft te zijn. Ik zelf verzuim wel vaak de ochtenddienst, maar dat omdat ik de slaap echt niet kan missen dan. Ik ga nu ook niet meer met tegenzin naar de kerk, dus ik wil ook zoveel als mogelijk.

..... En dat gebeurt (als het goed is) uit liefde, omdat de kerkenraad beseft dat hier kostbare zielen voor een nimmereindigende eeuwigheid op het spel staan.

Dus als je niet naar de kerk gaat, ben je opeens niet meer gelovig? En is je ziel voor eeuwig verdoemd? Mijn broer gaat ook helemaal niet meer naar de kerk, maar dat maakt hem echt niet meer of minder gelovig.

André

Berichtdoor André » 07 sep 2004 21:43

Rufi schreef:Kun je het ook in je eigen woorden zeggen caprice, of praat je altijd zo?
Volgens mij ben je niet 'verplicht' naar elke dienst te gaan die valt buiten de zondagse diensten. 'Je eigen bijeenkomsten niet verzuimen' slaat volgens mij op de vaste, zondagse diensten.

Ehmmmm, ik heet geen Caprice, maar verplicht ben je tot niets, je wilt het graag!!
Bij "ons" in de GKV is een huwelijksbevestiging ook een Eredienst.
Met als gevolg om jou woorden te gebruiken ben je "verplicht" om te gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 23:10

caprice schreef:Als Gods Woord je lief is geworden is geen kerkdienst je teveel, hoor. Dat is de beste plaats, onder het Woord.

Ohhw... dan kunnen we ook wel 4 diensten op een zondag houden en elke avond nog 1 er bij... als je van God houdt is geen dienst je teveel...

En het begrip RUSTdag dan? Dat wil ook zeggen dat er tijd is om uit te rusten. Dit bedoel ik dus, in de bijbel (eerst gemeenten, Handelingen) was er 1 dienst en de gemeente combineerde dat met eten... later komt er een tweede dienst bij die er in de tjid van de bijbel niet was maar we weten de bijbel al zo te verdraaien dat we het als bijbels onjuist gaan zien om 1 van beide diensten te skippen. Staat God en Zijn Woord dan centraal of jou kerk, en leg je Zijn woord zo uit zodat de kerk gelijkt heeft ipv andersom?

Verder begrijp ik weinig van je reactie (kun je ook Nederlands?)... Wel wil je graag van God leren als je Hem echt hebt leren kennen... maar wil dat zeggen dat ik 2x naar mijn EIGEN kerk mag gaan? Of kan ik ook 1 dienst naar een jeugdkerk of een andere kerk waar ik minstens zo veel leer?

Als je zegt van niet vraag ik me af wat meer centraal staat, de kerk of God? Als het goed ben je in de 1e plaats op Hem gericht.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 sep 2004 05:53

caprice als je van God houd kan het zijn dat je heel graag naar elke dienst gaat die er is. Maar je moet natuurlijk ook je grenzen kennen. Als ik zou willen dan zou ik zondag 4 keer naar de kerk kunnen, en door de week ook nog eens 4 keer. Maar ik geloof dat dit niet de bedoeling is.
Ik ben het met je eens dat het mooi is dat je wordt onderwezen in de kerk, en dat raadselen die diep van binnen rondtollen opgelost kunnen worden. Maar toch... maak er geen verplichting van of zo.

Als ouderlingen mij er op aan spreken dat ik door de week de kerkdienst bij ons in de kerk niet bezoek. Kan ik zeggen dat ik dat kan verantwoorden voor God.

Carpice, des al niet te min vindt ik het mooi om te lezen dat God jou lief is geworden. Gaaf, Hij is alle liefde waard!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Re: Kerkbezoek verplicht?

Berichtdoor joepie » 08 sep 2004 06:16

Marnix schreef:
joepie schreef:

Bij deze hier verder over dit onderwerp, dat vind ik wel interessant. Ik ben het niet er mee eens dat de kerkraad direct op deze manier namens God spreekt.... alsof God vindt dat je naar de kerk moet omdat de kerkraad dat zegt? Of andersom? Dat de kerkraad zegt dat je naar de kerk moet omdat God dat zegt? God zegt nergens ook maar iets over de frequentie van kerkbezoek bij mijn weten. Ik vind dus niet dat je zo moet denken, je spant dan God voor je kerkkarretje door te zeggen: Tja, de kerkraad nodigt je uit namens God... God verzon bijvoorbeeld geen twee kerkdiensten op een zondag, dat waren mensen... om maar eens voorbeeld te geven... maar vervolgens als er mensen niet op die 2e, er bij verzonnen kerkdienst komt zeggen we: Je negeert Gods oproep?!

God geeft aan dat het belangrijk is dat je naar de kerk gaat, maar Hij verplicht mij nergens 2x naar de kerk te gaan, en dan nog wel 2x naar dezelfde kerk. Zondag heb ik lekker uitgeslapen, aan het begin van de middag ben ik naar de Christian City Church gegaan en aan het eind van de middag naar mijn eigen kerk... Fout? Ik denk het niet... Misschien wilde God wel dat ik naar de CCC ging...

Ik vind het belachelijk dat mensen God gaan gebruiken om hun eigen ideeen te onderstrepen... Dat we een dienst erbij verzinnen en vervolgens zeggen: Je moet er van God wel heen hoor...

Trouwdiesten hetzelfde, ik ken iemand niet eens omdat we wel 2 kerkdiensten hebben maar niet zo veel als gemeente samen doen (mooi alternatief voor de middagdienst, samen eten zoals in de bijbel al gebeurde.... ) En als ik dan niet ga krijg ik te horen dat ik tegen God zeg:Sorry God, geen zin in.

Ik ben het helemaal met je eens dat je God niet moet gaan gebruiken voor je eigen ideeën! Misschien moet je in dat licht je eigen stukje nog eens lezen ;-)

En als je het wilt zoals het in de tijd van de Bijbel gebeurde, dan wens ik je veel sterkte! Ken je het verhaal van de jongeman die uit het raam viel? Dood! Omdat hij tijdens de urenlange "preek" van Paulus in slaap viel?
En dat eten? Was uit noodzaak, omdat ze anders zonder eten de gehele dag moesten doorbrengen. Niks ff tussendoor naar huis voor de koffie en eten. Niks uit de kerk ergens op koffie visite. Gewoon naar de synagoge voor een urenlang onderwijs.

En inderdaad staat er niet in de Bijbel dat je twee keer moet, of tijdens een trouwdienst. Maar Andre heeft het al verwoord wat er in de GKV gebeurd.
Aangezien we geloven dat de kerkenraad door God aangesteld zijn en namens Hem hun werk doen, roepen zij jou, namens God.
Als je daar dus geen gehoor aan geeft, zeg je heel gewoon :Nee, dank u, nu ff niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 sep 2004 07:26

Even tussendoor mensen, laat elkaar in haar/zijn waarde hoe hij/zij zijn antwoord geeft. (op wat voor manier ook). En ga niet op elkaar lopen fitten om het taalgebruik. (erg min is dat)

Als je ergens bij een kerk aansluit en daar ook lid ben geworden vindt ik dat je ook binnen deze kerk actief moet blijven, niet alleen zondag maar ook op andere dagen is de kerk actief voor zijn gemeente. Dat wil niet zeggen dat je 2 keer naar je eigen kerk MOET gaan. Als je geen 1 dienst meer bij woont bij je eigen kerk, dan denk ik van (misschien een beetje hard) stap dan over naar die andere kerk waar je wel heen gaat. Zo is mijn visie en mening over de kerk die God ons gegeven heeft.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 sep 2004 11:24

God verzon sowieso geen diensten op zondag, de zondag is door mensen ingesteld. Nee, God zegt niet dat je netjes twee keer per zondag in de kerk moet zitten en het liefst door de week ook nog een keertje.

Caprice: als God je lief is geworden is geen kerkdienst je teveel? Misschien wel veel teveel. Al die kerkelijke onzin, al dat gezever en die regeltjes en opgelegde wetjes die nergens op gebasseerd zijn en die de hele kerkgang maken tot iets geforceerds en tot iets onnatuurlijks. Ik ken mensen die uit de kerk gestapt zijn juist omdat God en Zijn woord hen lief waren geworden. En gebruik niet van die moeilijke woorden, veel mensen zullen dit nooit snappen...

En Evelien: ik zeik niet over zijn woordgebruik, ik geef aan dat veel mensen het niet zullen snappen en of hij dus voortaan iets gemakkelijkere bewoordingen kan gebruiken. Dat heeft niets met 'min' te maken (even voor de duidelijkheid).

Terug naar “Archief”