drie-eenheid en twee naturen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 07 sep 2004 11:53

Zoals de Vader in Jezus is, is Jezus in de Vader zegt de Bijbel. En aangezien Jezus nog bij ons was toen hij die woorden sprak, wordt daar overduidelijk de Heilige Geest mee bedoeld!

Johannes 14:11 Geloof mij, ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Geloof het anders om wat ik doe.

Johannes 14:20 Dan zullen jullie weten dat ik in mijn Vader ben, en jullie in mij en ik in jullie.

En ook wij kunnen deelnemen aan die Geest zegt de Bijbel. Maar wij worden daarmee noch God noch Jezus. We hebben dan slechts weer een band met God door de Geest van God; net zoals Jezus de Zoon van God dat hier had en nu in de Hemel heeft.

Hebr 6:4 Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest,

En nu is ook onomstotelijk duidelijk, dat het om de Heilige Geest gaat. In Jezus door de doop; in de Geest door handoplegging, want de Apostelen onderwijzen handoplegging.

En aangezien we zeker weten, dat zij de Geest volgen -omdat de Geest al eerder werd uitgestort over hen- weten we ook dat dat is wat God wil: handoplegging en aldus toerusting met de Geestesgaven [wat dus eigenlijk 'deelnemen aan de Geest van God betekent!].

Hier het stuk waarin duidelijk wordt dat de Apostelen 'handoplegging' als bijbelse-basis onderwijzen -net als de doop overigens!- en daaronder een aantal teksten dát ze ook de handen opleggen en dat iedereeen kan bemerken dat je zo de Geestesgaven ontvangt!

Apostelen onderwijzen handoplegging
Hebr 6:1-3 'Laten we daarom niet meer praten over de eerste beginselen van de boodschap over Christus. Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel. Dat zullen wij doen, als God het toestaat'.

Apostelen leggen de handen op
Handelingen 8:19 ‘Geef mij ook die macht, dat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvangt.’

Handelingen 19:6 Paulus legde hun de handen op en de heilige Geest kwam over hen. Ze spraken in vreemde klanken en profeteerden.

1 Timotheüs 4:14 De gave die je bezit, mag je niet verwaarlozen. Je hebt die gekregen krachtens een profetisch woord, waarbij de leiders van de gemeente je de handen oplegden.

1 Timotheüs 5:22 niemand overhaast de handen op en maak je niet medeplichtig aan de zonden van anderen. Zorg dat je zuiver blijft.

2 Timotheüs 1:6 Daarom zeg ik je nogmaals, het vuur aan te wakkeren van de gave die God je geschonken heeft toen ik je de handen oplegde.

Bovendien: telkens blijkt weer, dat er naast het ontvangen van de Geest altijd gedoopt dient te worden!!!

Hoewel je de Gaven kan ontvangen én daarmee deelhebber aan de Geest van God wordt; je kan toch weer zondigen en daarmee je eigen wil tussen jou en God inzetten.

Verankerd in Jezus door de doop kan je dan vergeving krijgen van je zonden (als je oprecht spijt hebt) en dan is het contact als nooit verbroken.

Daarmee is ook duidelijk, dat 3-eenheid dus niet klopt; immers dan zou:

1. de Geestesgaven ontvangen voldoende zijn of
2. de doop in Jezus (die dan 3-ene-god zou zijn) voldoende zijn en hoefde je de Gaven niet te ontvangen....

en dat is niet zo dus. Bovendien onderwijzen de Apostelen dus 'handoplegging' en 'doop' als bijbelse basis voor iedereen!

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 11:57

Josh schreef:1 Timotheüs 4:14 De gave die je bezit, mag je niet verwaarlozen. Je hebt die gekregen krachtens een profetisch woord, waarbij de leiders van de gemeente je de handen oplegden.
Josh

En wie zijn die leiders van de gemeente? Juist, de herders van de kerk. En was jij niet toevallig tegen die kerk?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2004 12:03

Josh schreef:Daarmee is ook duidelijk, dat 3-eenheid dus niet klopt; immers dan zou:

1. de Geestesgaven ontvangen voldoende zijn of
2. de doop in Jezus (die dan 3-ene-god zou zijn) voldoende zijn en hoefde je de Gaven niet te ontvangen....

En in Wiens Naam worden wij dan gedoopt: in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Dus in de Naam van de Drie-enige God (Matth. 28:19).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:06

Ik vind die hele handoplegging tamelijk zinloos (tenzij als symbool). De H. Geest heeft echt geen adventistische handjes nodig om in iemand te komen. Dat doet de H. Geest ook zonder die handjes.

Josh

Berichtdoor Josh » 07 sep 2004 12:22

Precies: niet in één naam dus!!! Maar in drie verschillende namen wordt er gedoopt.

En dan nog weet je, dat de tekst uit Mattheus waarin die doop in 3 namen staat nog wordt gevolgd door wat de Apostelen ons leren: handoplegging om zo de Gaven te ontvangen, wat dus 'deelnemen aan Gods Geest betekent!

In 3 verschilllende namen gedoopt:
Mattheus 28:19 Trek eropuit en maak alle volken tot mijn leerlingen en doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest.

In Hebreeen: tevens 'handoplegging' onderwezen en gedaan bovenop doop!

Hebr 6:1-3 'de eerste beginselen van de boodschap over Christus. Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.
Dat zullen wij doen, als God het toestaat'.

Ook staat in hier, dat het de eerste beginselen van de boodschap over Christus betreft én dat we dit zullen doen als God ons toestaat.

Dus: als de Apostelen én doop én handoplegging onderwijzen als grondslag voor iedereen....dan lijkt me dat Christenen dit opvolgen!

Josh
:idea:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:23

Handoplegging is bij uitstek een katholieke gewoonte. Was jij daar niet juist op tegen, op katholieke gewoonten?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 sep 2004 12:23

On Topic weer
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:31

Ik blijf er bij dat handoplegging een symbool is. De H. Geest zal Zich niet laten weerhouden door het feit dat iemand de handen niet opgelegd gekregen heeft.

Josh

Berichtdoor Josh » 07 sep 2004 12:36

Handoplegging heeft een bijbelse basis; niet alles wat naast de Bijbel heeft gelegen en vanuit eigen fundamenten handelt is daarmee Christen of bijbels.....

Gelukkig weten we uit de Bijbel vanuit welk fundament er handoplegging dient te gebeuren:

Hebr 6:1-3
'de eerste beginselen van de boodschap over Christus. Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals:

* 1. het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, (tegen God en Gebod ingaan)
* 2. het geloof in God,
* 3 het onderricht over de doop, (=Jezus aannemen in Jezus geloven)
* 4. de handoplegging, (=Geestesgaven ontvangen/deelnemen aan de Geest)
5. de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.

Dat zullen wij doen, als God het toestaat.'

De RK-kerk zondigt continue tegen God en Gebod; heeft zelfs de Geboden van God veranderd, aanbidt beelden, heiligen, ambtsdragers en Maria.

Kennelijk is de RK-kerk zelfs nog niet aan punt 1 toegekomen. Dan zal de RK-kerk ook niet verder komen dan wat je niet houden aan punt 1 tot gevolg zal hebben....

Ook loochent de RK-kerk punt 3, 4 en 5. Immers:

* Ze besprenkelen ipv dopen
* Ze leggen alleen ambtsdragers in de kerk handen op (vanuit verkeerd fundament...dus welke geesten ontvang je dan?) ipv iedere gelovige die gedoopt is
* Ze geloven in 'instant hel of hemel' ipv opstanding op Aarde nadat de Zoon van God naar de Aarde wederkeert....

Opstanding van de gestorven in Christus
1 Tess 4:16-17 'Want wanneer het teken wordt gegeven, de aartsengel zijn stem verheft en Gods bazuin klinkt, zal de Heer zelf afdalen uit de hemel. Eerst staan dan de gestorven christenen op; daarna worden wij die nog in leven zijn, samen met de verrezenen weggevoerd op de wolken in de lucht om de Heer te ontmoeten. Dan zullen we voor altijd bij de Heer zijn'.

Hierop mogen de Heiligen rekenen. Wie zij zijn staat onder mijn naam!

Joshua

Josh :idea:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2004 12:40

Voor handoplegging verwijs ik naar het bijbehorende topic. :?

Josh schreef:Precies: niet in één naam dus!!! Maar in drie verschillende namen wordt er gedoopt.

Ik neem aan dat mensen in de Naam van God gedoopt worden? Dan worden dus hier (in Matth. 28 ) Zijn Namen genoemd: Vader, Zoon en Heilige Geest.

Dit is ook met een bepaalde bedoeling: iedere Goddelijke Persoon doet nl. iets in het leven van de gelovige. Zie daarbij ook het doopformulier dat in de reformatorische kerken gebruikt wordt:

In de tweede plaats verklaart en verzegelt de Heilige Doop ons de afwassing van onze zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade doen meewerken ten goede.

Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons z6 in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft, dat wij van al onze zonden bevrijd en voor God rechtvaardig gerekend worden.

Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen wil om ons tot lidmaten van Christus te heiligen. Zó wil Hij ons toeëigenen wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij eenmaal in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven smetteloos een plaats zullen ontvangen.

In de derde plaats, omdat in elk verbond twee partijen aanwezig zijn, worden wij door God door middel van de doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit houdt in dat wij deze enige God -Vader, Zoon en Heilige Geest- aanhangen, vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, met heel ons verstand en met al onze krachten. Het betekent ook dat wij niet wereldgelijkvormig leven, onze oude natuur doden en wandelen in een nieuw godvruchtig leven.

En wanneer wij soms uit zwakheid in zonde vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en ook niet in de zonde blijven liggen. Want de doop is een zegel en volkomen betrouwbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:41

Josh schreef:* Ze besprenkelen ipv dopen

Ik denk dat de kinderbescherming vrij snel op de stoep staat als die er achter zou komen dat baby's onder water worden gehouden. Kindermishandeling is namelijk verboden.
Josh schreef:* Ze leggen alleen ambtsdragers in de kerk handen op (vanuit verkeerd fundament...dus welke geesten ontvang je dan?) ipv iedere gelovige die gedoopt is

Niet waar, bij het vormsel en bij kinderen die ter communie gaan en ook bij huwelijk worden handen opgelegd. Los daarvan, het lijkt me tamelijk sneu te denken dat er geesten worden overgedragen als de H. Geest het niet is. Spoken bestaan immers niet.
Josh schreef:* Ze geloven in 'instant hel of hemel' ipv opstanding op Aarde nadat de Zoon van God naar de Aarde wederkeert....

Zo? En hoe zit het dan met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 sep 2004 12:45

volgende off-topics worden verwijderd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 13:09

Schuif ze gerust in "Het grote Josh en Optimatus topic" (in Religie: Geloven en Leven). Dat heb ik speciaal als vergaarbak ingericht.

Josh

Berichtdoor Josh » 07 sep 2004 15:39

Optimatus...jij hebt toch ook een Bijbel? Daar staat precies in wat er na de opstanding van de doden zal gebeuren!

Volgorde:

1. Wederkomst Jezus + Opstanding van de Christenen

Maar wij geloven toch dat Jezus gestorven is en uit de dood opgestaan? Dan volgt daaruit dat God degenen die als christenen zijn gestorven, samen met Jezus bij zich zal halen. We houden ons aan een woord van de Heer als we u zeggen: Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer, hebben geen voorrang op de gestorvenen. Want wanneer het teken wordt gegeven, de aartsengel zijn stem verheft en Gods bazuin klinkt, zal de Heer zelf afdalen uit de hemel. Eerst staan dan de gestorven christenen op; daarna worden wij die nog in leven zijn, samen met de verrezenen weggevoerd op de wolken in de lucht om de Heer te ontmoeten. Dan zullen we voor altijd bij de Heer zijn.

1 Corinthiërs 15:52 opeens, in een oogwenk, bij het laatste bazuingeschal. Want de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen worden opgewekt, en wij zullen veranderd worden.

1 Tess 4:16-17 Want wanneer het teken wordt gegeven, de aartsengel zijn stem verheft en Gods bazuin klinkt, zal de Heer zelf afdalen uit de hemel. Eerst staan dan de gestorven christenen op; daarna worden wij die nog in leven zijn, samen met de verrezenen weggevoerd op de wolken in de lucht om de Heer te ontmoeten.

Johannes 5:25 Ik verzeker u: er komt een tijd en die is er al dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en wie hem horen, zullen leven.

Openbaring 20:6 Gelukkig zijn zij en heilig zijn zij die aan deze eerste opstanding deelhebben. De tweede dood heeft over hen geen macht; ze zullen priesters zijn van God en van Christus, en zullen met hem heersen als koningen, duizend jaar.

Zij zullen 1.000 jaar met Christus in de Hemel zijn

Openbaringen 20:4 Ze waren weer levend geworden en heersten als koningen, samen met Christus, duizend jaar.

Openbaringen 20:5 De overige doden werden pas na die duizend jaar weer levend

Niet-Christenen/ongelovigen zullen dood de Aarde bezaaien

Openbaringen 20:7 Als die duizend jaar voorbij zijn gegaan, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.

Openbaring 20:13-15 - 2e opstandig+oordeel+2e dood
De doden werden geoordeeld op grond van wat in de boeken stond opgeschreven, op grond van hun daden.

En de zee gaf de doden die ze borg weer terug, en de dood en het dodenrijk gaven hun doden terug, en iedereen werd geoordeeld op grond van zijn daden. En de dood en het dodenrijk werden in de vuurzee gegooid. Dit is de tweede dood, de zee van vuur.

En als bleek dat iemand niet was opgetekend in het boek van de levenden, dan werd hij in de vuurzee geworpen.

Na het oordeel, vonnis en verbranding in het vuur:
[b]*** Een nieuwe Aarde en Hemel ****

Openbaring 21:1 [/b]Toen zag ik een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De eerste hemel en de eerste aarde waren verdwenen en ook de zee bestond niet meer.

Josh

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 sep 2004 15:47

Josh wat suggereert het woordje "Echad'' een absolute eenheid van God, of niet....

Terug naar “Archief”