De Geest ontvangen dmv handoplegging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2004 19:11

Misschien goed je eens te verdiepen in wat er in die tijd gewoon was rond oplegging van handen... Wat het uitbeeldde... want uiteraard is handoplegging een symbolisch gebaar, in die tijd gewoner dan nu... wat niet wegneemt dat handoplegging dus niet goed zou zijn want het is een heel mooi gebaar.

Het feit dat je mijn vraag naar de functie en de bijbelse onderbouwing daarvan negeert geeft echter aan dat je zelf hier ook geen antwoord op weet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 04 sep 2004 14:27

Josh schreef:Invincible...

* Je weet nu wat de Apostelen onderwijzen: handoplegging als wijze om de Geestesgaven [waaronder gelood, want geloof=Geestesgave] te ontvangen
* Je weet ook, dat de Apostelen dit dus deden in vele Bijbelteksten
* Je weet dat ook niet-gelovigen (oa Simon) wisten dat je zo de Geestesgaven krijgt door handenoplegging
* Je weet ook dat de Apostelen handoplegging een 'grondslag' noemen. dus iets wat als Christen -net als de doop- in de basis hoort te gebeuren.

Je weet nu wat ik je ook heb uitgelegd nav de 10-bruidsmeisjes, de talenten, olie en de 'reserve-olie'.

Wat jij met die kennis wilt doen, dat is aan jou.

Denk er nog maar eens over na en leg het maar in gebed aan God voor. Als jij er klaar voor bent, zal HIJ het je misschien door Zijn Geest laten weten op het moment dat het zal spelen voor jou.

Ik wens je Gods Zegen toe; tot Zijn Eer en ten dienste van je naaste.

Josh

Dank je Josh :)

Het is idd een groeiproces, en ik moet de komende tijd keuzes gaan maken voor mezelf. Ik merk dat G.d aan het werk is in me en het ligt nu helemaal aan mezelf. Het is alsof ik een volgende stap in mijn relatie met G.d zet, en dat soort stappen moet je altijd overdenken.

Wat me ook steeds meer begint door te dringen, is dat het (bijna) onmogelijk is om dit soort onderwerpen theoretisch volledig te vatten. De Geest kent geen vaste wegen. Basiskennis is lijkt me een vereiste, maar boeken als 'Geneest te zieken' van Ouweneel zijn pas achteraf te schrijven, na de genezingen/Geestvervullingen etc. Niemand weet wat de HeiligeGeest in de toekomst zal doen. Ik probeer nu zoveel mogelijk mensen te spreken over dit onderwerp, en hoor van vrienden dan ook de meest 'weirde' verhalen van Geestvervullingen, waarvan je echt denkt dat ze je in het ootje nemen :lol:

Ergens heb ik het idee dat het echte leven nog moet beginnen.

G.ds Zegen :wink:
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 01:47

Ik denk dat dat idee aardig klopt. Het echte leven moet nog beginnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:07

Josh schreef:Kortom: in het NT wordt handoplegging onderwezen door de Apostelen én toegepast om merkbaar de Gaven te geven/ontvangen.

Duidelijk genoeg?

Josh

Ik vind het nu des te vreemder dat jij zo tegen de RKK loopt te trappen. Deze kerk legt namelijk bij elke wijding de wijdeling de handen op.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2004 12:31

Optimatus schreef:
Josh schreef:Kortom: in het NT wordt handoplegging onderwezen door de Apostelen én toegepast om merkbaar de Gaven te geven/ontvangen.

Duidelijk genoeg?

Josh

Ik vind het nu des te vreemder dat jij zo tegen de RKK loopt te trappen. Deze kerk legt namelijk bij elke wijding de wijdeling de handen op.

O, maar dat gebeurt in protestantse kerken ook hoor: de bevestiging van predikanten gebeurt bijv. ook met handlegging. Dus wat dat betreft is er niet zoveel verschil. De opvatting van Josh komt hier op neer dat handoplegging voor iedere Christen nodig is om de gaven van de Heilige Geest te ontvangen en dat je die gaven niet krijgt als je de handen niet opgelegd zijn. Dat staat echter nergens zo in de Bijbel.
De handoplegging wordt inderdaad wel een grondslag genoemd, maar daarbij is dus nog niets over de inhoud van die grondslag gezegd. Als je de Bijbel leest dan is handoplegging eerder iets wat als teken gebruikt wordt bij een bijzonder ambt, bij bijzondere genezingen, bij zegeningen enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:33

Waar je gelijk in hebt. Ik heb zelf bij mijn belijdenis nog twee handen gevoeld op het hoofd.

Toch heb ik de indruk dat dat slechts een symbool was.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2004 12:42

Optimatus schreef:Waar je gelijk in hebt. Ik heb zelf bij mijn belijdenis nog twee handen gevoeld op het hoofd.

Toch heb ik de indruk dat dat slechts een symbool was.

Het is een bijkomend teken inderdaad. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 07 sep 2004 12:44

Marnix... handoplegging is beslist niet 'symbolisch'.... Zelfs Simon de tovenaar zag immers dat men werkelijk de Geestesgaven ontving na handoplegging! Hij wou er zelfs voor betalen zegt de Bijbel... En dus is er niets 'symbolisch' aan handoplegging of ontvangen van de Geestesgaven.

Handelingen 8:18-20 - Simon ziet hoe de Gaven door handoplegging worden gegeven en biedt geld!!!

Toen Simon zag dat door de handoplegging van de apostelen de Geest werd geschonken, gaf hij de apostelen geld en zei:
‘Geef mij ook die macht, dat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvangt.’ Maar Petrus antwoordde: ‘Dat jij verdoemd mag worden, jij en je geld, omdat je denkt Gods gave met geld te kunnen krijgen!

Zoals je dus weet uit Hebr 6:1-3 onderwijzen de Apostelen het als bijbelse basis voor iedere Christen: zowel dopen (=onderdompeling) als handoplegging.
Hebr 6:1-3 Apostelen onderwijzen doop en handoplegging als bijbelse basis!
Laten we daarom niet meer praten over de eerste beginselen van de boodschap over Christus. Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God,
het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.

Niks 'symbolisch' dus!

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 12:49

Maar dan zou het dus kunnen dat handoplegging NOODZAKELIJK is?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2004 12:56

Josh schreef:Marnix... handoplegging is beslist niet 'symbolisch'.... Zelfs Simon de tovenaar zag immers dat men werkelijk de Geestesgaven ontving na handoplegging! Hij wou er zelfs voor betalen zegt de Bijbel... En dus is er niets 'symbolisch' aan handoplegging of ontvangen van de Geestesgaven.

Handelingen 8:18-20 - Simon ziet hoe de Gaven door handoplegging worden gegeven en biedt geld!!!

Toen Simon zag dat door de handoplegging van de apostelen de Geest werd geschonken, gaf hij de apostelen geld en zei:
‘Geef mij ook die macht, dat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvangt.’ Maar Petrus antwoordde: ‘Dat jij verdoemd mag worden, jij en je geld, omdat je denkt Gods gave met geld te kunnen krijgen!

Is het misschien bij je opgekomen dat die Simon de tovenaar het helemaal (dus in verschillende opzichten) bij het verkeerde eind had? Hij biedt nl. geld uit bijgeloof. Hij beschouwt de oplegging van de handen als een soort magische tovertruc en hij biedt geld om ook die truc uit te kunnen voeren (hij was nu eenmaal tovenaar van "beroep"). Vandaar ook dat hij zo ernstig door Petrus wordt vermaand, vooral omdat hij denkt de gave met de Heilige Geest te kunnen kopen (en dan nog wel voor eigen gewin ook).

De les die we hieruit en uit andere delen in de Bijbel kunnen trekken is de volgende:
1. handoplegging is geen tovertruc maar een teken ter bevestiging
2. de uitstorting van de Heilige Geest is niet afhankelijk van handoplegging (het kan wel tijdens de handoplegging gebeuren trouwens, zeker in het Nieuwe Testament zijn daar voorbeelden van te vinden).
3. handoplegging werd bij verschillende gelegenheden gebruikt (bediening ambt/speciale opdracht, genezing, belijdenis enz).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 14:35

Josh, ik lees ook in de bijbel van mensen die zonder handoplegging de Geest kregen....

Het is dus een middel, maar niet de enige mogelijkheid... dan is het nog steeds iets symbolisch, de Geest komt niet door de handoplegging zelf op iemand.

Josh

Berichtdoor Josh » 07 sep 2004 17:00

Marnix...het is grappig te lezen dat de meeste mensen in de meeste kerken alleen maar willen praten over de uitstorting van de Geest.

Over wat de Apostelen onderwijzen in de Bijbel en wat ze doen is eigenlijk maar bijzaak volgens de meesten....

Zou het kunnen zijn dat na de periode van de uitstorting er nu een persoonlijk priesterschap is waarin wij verlengstuk van God worden door...tada....handoplegging misschien?!

Meer lezen? *link verwijderd*

Volgens mij maakt Hebr 6:1-6 duidelijk dat handoplegging een bijbelse grondslag/basis is voor alle Christenen én dat je daarmee deelnemer aan de Geest van God wordt.

Josh

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 17:03

Het kan een middel zijn maar ik lees nergens dat het de enige manier is... Denk bijvoorbeeld eens aan Cornelius, hij en allen die bij hem waren ontvingen de Geest... zonder handoplegging. Mensen die de Geest echt ontvingen zonder handoplegging.

Zeggen dat de Geest afhankelijk is van een gabaar van mensen vind ik ietwat arrogant naar God toe.

Josh

Berichtdoor Josh » 07 sep 2004 17:08

Gek zeg... waarom gingen die Apostelen niet gewoon wachten tot GOD het allemaal zelf ff deed. Dan hoeven ze ook niks te onderwijzen.
Hoeven ze ook geen handoplegging te doen. Gewoon wachten; lekker achterover...

Waarom uberhaupt hier nog iets van in de Bijbel zetten?

Gelukkig weten we uit Hebr 6:1-6 dat 'handoplegging' net als de doop een grondslag is: geldend als dé manier voor ALLE Christenen.

Ook de doop wordt genoemd in Hebr 6... Wil jij soms ook beweren dat de doop ook anders kan of niet meer hoeft?

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 17:13

Josh schreef:Gek zeg... waarom gingen die Apostelen niet gewoon wachten tot GOD het allemaal zelf ff deed. Dan hoeven ze ook niks te onderwijzen.
Hoeven ze ook geen handoplegging te doen. Gewoon wachten; lekker achterover...

Onzinargument. De H. Geest heeft gesproken door de profeten zonder dat daar over het algemeen één hand aan te pas kwam.
Johannes de Doper heeft nooit één hand op zijn hoofd gehad, maar profeteerde wel.

Wel even goed lezen, broederke.

Terug naar “Archief”