Josh schreef:Marnix... handoplegging is beslist niet 'symbolisch'.... Zelfs Simon de tovenaar zag immers dat men werkelijk de Geestesgaven ontving na handoplegging! Hij wou er zelfs voor betalen zegt de Bijbel... En dus is er niets 'symbolisch' aan handoplegging of ontvangen van de Geestesgaven.
Handelingen 8:18-20 - Simon ziet hoe de Gaven door handoplegging worden gegeven en biedt geld!!!
Toen Simon zag dat door de handoplegging van de apostelen de Geest werd geschonken, gaf hij de apostelen geld en zei:
‘Geef mij ook die macht, dat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvangt.’ Maar Petrus antwoordde: ‘Dat jij verdoemd mag worden, jij en je geld, omdat je denkt Gods gave met geld te kunnen krijgen!
Is het misschien bij je opgekomen dat die Simon de tovenaar het helemaal (dus in verschillende opzichten) bij het verkeerde eind had? Hij biedt nl. geld uit bijgeloof. Hij beschouwt de oplegging van de handen als een soort
magische tovertruc en hij biedt geld om ook die truc uit te kunnen voeren (hij was nu eenmaal tovenaar van "beroep"). Vandaar ook dat hij zo ernstig door Petrus wordt vermaand, vooral omdat hij denkt de gave met de Heilige Geest te kunnen kopen (en dan nog wel voor eigen gewin ook).
De les die we hieruit en uit andere delen in de Bijbel kunnen trekken is de volgende:
1. handoplegging is geen tovertruc maar een teken ter bevestiging
2. de uitstorting van de Heilige Geest is niet afhankelijk van handoplegging (het kan wel tijdens de handoplegging gebeuren trouwens, zeker in het Nieuwe Testament zijn daar voorbeelden van te vinden).
3. handoplegging werd bij verschillende gelegenheden gebruikt (bediening ambt/speciale opdracht, genezing, belijdenis enz).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)