Ontgroenen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 16 jan 2003 14:24

Wat moet ik hem vragen?
(heb je z'n e-mailadres?)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jan 2003 14:25

nee, ik heb zijn e-mailadres niet (ik denk ook niet dat hij er prijs op stelt als ik het zou geven), maar hij was vrij kritisch m.b.t. ontgroeningen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 16 jan 2003 14:28

Ik vind dat er ook wel zinnige dingen aan zitten. Wat is er verkeerd aan? Het is toch niet erg om kameraadschap op te doen!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jan 2003 14:31

het draaide volgens hem altijd uit op vernedering van de feuten.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 16 jan 2003 14:34

Heeft hij het zelf weleens meegemaakt. Dan weet hij waar hij over praat.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jan 2003 14:39

Rudolf Meuser schreef:Heeft hij het zelf weleens meegemaakt. Dan weet hij waar hij over praat.

ja, hij heeft het weleens meegemaakt, moest-ie in zijn pyama door leiden lopen.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 mar 2003 15:03

Dit is weliswaar niet het beste tijdstip van het jaar om over ontgroeningen te praten en dit topic uit de krochten van RefoWeb op te rakelen, maar ik wil het toch effe doen hoor...

Een ontgroening hoort bij een studentenvereniging. Ook bij een christelijke. Het is het beste middel om je jaargenoten en de ouderejaars snel te leren kennen. In plaats van een week een ontgroeningskamp kun je ook een week met elkaar gaan zeilen ofzo, maar juist als je gedwongen wordt om dingen te ondernemen met al je jaargenoten, en de hele vereniging, leer je je vereniging pas echt kennen. Anders blijf je toch veelal steken in je eigen vriendengroepje.

Maar ik ben het ermee eens dat ouderejaars je geen dingen moeten laten doen die ze zelf ook niet zouden pikken. Bij Virgiel, een grote (seculiere) vereniging in Delft laten ze de binnenplaats ieder jaar vollopen met GFT-afval, waar de eerstejaars doorheen moeten kruipen. Dat soort rottigheid hoeven ze bij mij niet te proberen.

Bij C.S.R.-Delft, waar ik zelf lid ben, bestaat de ontgroeningsweek uit onder meer opdrachten bij ouderejaars C.S.R.-huizen, een middag spelletjes doen met geestelijk gehandicapten, sportdag, het verenigingslied leren op het strand terwijl het vloed wordt, en pas weg mogen als iedereen het kent... dat soort dingen... je wordt wel als minderwaardig behandeld door sommige ouderejaars af en toe, maar de sport is om ze net zo hard weer terug te pakken, tot je aan het eind van de week gebroederlijk een pint kunt pakken. Het was een van de leukste weken die ik dat jaar gehad heb!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 08 mar 2003 15:46

Het hoort er gewoon bij.... Je krijgt er echt een band van.... Eerst samen in lichte mate afzien en daarna lol hebben.... Veel lol.....

olifant
Verkenner
Verkenner

Geweld-dig!

Berichtdoor olifant » 29 apr 2003 01:13

ha. Ontgroening. in t reformatorisch driestar internaat gebeurde dat ook altijd. t leek me verschrikkelijk. na een jaar heen en weer reizen, toch maar daar op kamers gegaan. t was verschrikkelijk? mwa. viel mee:) hahaah.

toen werd t ineens verboden, omdat een urkse frau gebeld had dat zo iet sin een ref. internaat niet hoort. Och...
De traditie kwam ten val.

Och nee; dan maar s nachts! we gingen door.

ontgroenen hoort dr bij. t is een "initiatie rite" om binnen te komen in een bepaalde groep. je plaats te leren kennen en: "het is goed om verdrukt te zijn geweest".

Voor fotos van onze ontgroening: ons niet als lijdend maar als leidend voorwerp bedoeld... http://members.tripod.com/etage_1/ontgroening/98.htm
grijns:
- het drinken op de koningin:
- het levend ganzenbord
- het toneelstuk: sneu witje en de zeven groentjes
- het gedicht
- het koffie zetten
- het kennismaken
het kruisverhoor... och... vervlogen tijden!
ave

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 29 apr 2003 09:52

Hmm...

Ik heb de foto's gezien, maar dit soort versies van ontgroenen vind ik inderdaad nogal waardeloos. Je kunt de jongerejaars heus ook wel ontgroenen zonder dat ze zich met ei en yoghurt onder hoeven smeren. Een ontgroening moet wel leuk blijven. En nuttig.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 28 aug 2003 16:47

Hier nog mensen die dit jaar in de ontgroening zitten?

bij ons op het dorp liep een hele groep van de Hogeschool van Utrecht
moesten ze spullen bij elkaar krijgen en die dan ruilen voor een appel en een ei. Met die spullen moesten ze dan savonds karaoke spelen.
wel grappig :o
" You'll never be alone "

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 aug 2003 21:18

Onderdelen in de vorm zoals jij ze hierboven noemt, meid18, maakt een ontgroening zeker leuk. En nuttig. Het vereist in elk geval creativiteit (zie het citaat over studentikositeit dat -voorlopig- nog onder mijn berichtjes staat). Helaas staan vaak juist alleen de excessen (meestal drank-gerelateerd) die op sommige verenigingen voorkomen, altijd uitgebreid in de krant.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 28 aug 2003 21:27

Ik zag afgelopen zaterdag nog wat grappigs.

Rond 11:00 's ochtends een paar ouderejaars in de bakfiets met een brunch met biertje (een beetje stoer doen, maar dat hoort erbij...). Uiteraard zat een feut aan de trappers. Op de fiets eromheen allemaal nuldejaars. Waarschijnlijk op weg naar een introductie weekend van een vereniging oid.

Een ontgroening vind ik prima, maar dan vooral in de zin dat de eerstejaars gezamenlijk een aantal opdrachten oid moeten doen. Als ze daar een keertje geen zin in hebben, hebben ze pech. Een beetje afzien moet kunnen.

Vernederende grapjes vind ik flauw en getuigen van gebrek aan creativiteit bij de ouderejaars.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 28 aug 2003 21:39

Ik zie het nut er niet van in dat eerste jaars al dit soort dingen moeten doen. Ok, samen op kamp is tot daar aan toe. Dat kan nog om elkaar te leren kennen. Maar van die vreselijk flauwe opdrachten dus niet. Daar kies je niet voor. Je kiest voor een opleiding namelijk en dan wil je zo min mogelijk van dit soort onzin. En mensen die dat wel willen worden gewoon lid van een studentenvereniging. Dan weet je dat dat er bij hoort.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 aug 2003 22:34

BJ schreef:Ik zie het nut er niet van in dat eerste jaars al dit soort dingen moeten doen. Ok, samen op kamp is tot daar aan toe. Dat kan nog om elkaar te leren kennen. Maar van die vreselijk flauwe opdrachten dus niet. Daar kies je niet voor. Je kiest voor een opleiding namelijk en dan wil je zo min mogelijk van dit soort onzin. En mensen die dat wel willen worden gewoon lid van een studentenvereniging. Dan weet je dat dat er bij hoort.

Volgens mij heb ik het hier al eerder -soort van- over gehad met je, BJ, en ik ben het nog steeds niet met je eens.

Een ontgroening, of noem het wat mij betreft 'kennismakingstijd', dient ertoe om de leden binnen relatief korte tijd veel kennis bij te brengen over de vereniging, hun creativiteit te stimuleren en hen mondig te maken, zodat ze optimaal kunnen functioneren binnen de vereniging; iets wat echt nodig is, zeker als je vereniging een omvang heeft van >100 man, en dus een ingewikkelder organisatiestructuur heeft.

Een lidmaatschap van een studentenvereniging is maar kort. Vier, vijf jaar gemiddeld, waarvan de leden maar zo'n twee jaar echt actief zijn. Wanneer je geen intensieve kennismakingstijd hebt voor je nieuwe leden, en dus een goede kennisoverdracht, hoe moet je een grote vereniging dan draaiende houden als een goed geoliede machine?

Alleen een echt kleine vereniging kan het zonder ontgroening. Er is weinig structuur, dus er hoeft ook weinig te worden bijgebracht. Laat je de kennis over de vereniging pas door de jaren heen tot de leden doordringen, en teer je als vereniging op de kwaliteiten die de leden hadden toen ze bij je vereniging kwamen, zonder te stimuleren dat ze nieuwe vaardigheden erbij krijgen, dan zul je je leden weinig verder op kunnen bouwen. Slechts de leden die van huis uit al mondig en creatief waren, zullen het voortouw nemen.

Ter vergelijking:
Stel je een kerk voor, waar zo'n 300 leden in zitten.
Ieder jaar komen er 40 leden bij (geboorte, verhuizing, huwelijk.)
Ieder jaar gaan er 40 anderen weg (sterfte, verhuizing, huwelijk etc.)
Gemiddeld blijft een lid zo'n 5 jaar bij deze gemeente.

De kindernevendienst loopt prima. De vrouwen uit de gemeente die nog niet zo lang lid zijn, nemen deze taak gemakkelijk op zich. De jeugdvereniging loopt ook aardig, hoewel ze soms wat moeite hebben om hun praise-band in stand te houden, omdat ze om de paar jaar een nieuwe bandleider moeten vinden.

Met de grote doorstroom zijn de ouderlingen echter wat lastiger te vinden. Je wilt wel een wat ouder iemand, die wat langer in de gemeente zit, maar moet daar ook snel weer vervanging voor hebben. Er moet nog iemand gevonden worden die wil tolken voor de doven die in de gemeente komen. En die twee vrouwtjes bij de ingang, die iedereen kennen en de nieuwkomers zo vriendelijk begeleiden, wie gaat die vervangen als ze weg zijn?

Goed, een kerk is wat lastig te vergelijken met een studentenvereniging, maar ik hoop dat je een beetje snapt welke kant ik op wil: Als het in een kerk al lastig is, terwijl nieuwkomers de taken vaak wel herkennen uit hun oude gemeente, hoeveel te meer is het lastiger om in te stromen in de taken van een studentenvereniging, als je volledig onbekend bent met dat wereldje?

Terug naar “Archief”