Alcoholisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 04 sep 2004 22:35

Theodoor schreef:wat heb je aan een bezopen vriend?

Helemaal niets...(hoe jammer dan ook) :arrow: En als je niets doet, dan zal er ook niets veranderen
Dus, dat.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 04 sep 2004 22:38

neej maar wat wil je dan doen?
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Aviateur

Berichtdoor Aviateur » 04 sep 2004 22:40

Ik denk dat hem voor de keus stellen de enige optie is die eventueel resultaat heeft, hoewel het natuurlijk een hardnekkig probleem is. Zeg hem ook dat hij op deze manier niet alleen jou maar ook anderen kwijt gaat raken. Drinkt ie dan toch door, dan heb je hem in ieder geval gewaarschuwd.

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 04 sep 2004 22:43

jullie zijn allemaal zo bot. Maar je hebt het wel over een mens. Dan heb ik hem gewaarschuwd ja, net alsof ik mn geweten moet afkopen. Ik wil gewoon vrienden blijven!
vergeet het korreltje zout niet

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 04 sep 2004 22:45

zenk. we hebben het over een mens die zich kapot aan het maken is oke? dan moet jij helpen en niet zielig gaan doen....en niet weten hoe je het doen moet etc. gewoon to the point....

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 04 sep 2004 22:45

ja daar heb ik wat aan zon reactie. Ik zit voor het eerst hier, en dan wordt er ik gewoon uitgelachen met mn probleem

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 04 sep 2004 22:48

sorry jongen maar ehm ik ben beetje melig...maybe door bier :oops:

Aviateur

Berichtdoor Aviateur » 04 sep 2004 22:49

Nee tuurlijk niet, maar vindt jij op deze manier doorgaan wel een goed idee dan? Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de vriendschap. Je hoeft hem niet definitief kwijt te raken, maar kunt wel eens kijken wat de uitwerking is.

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 04 sep 2004 22:50

haha wat een humor

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 04 sep 2004 22:51

ja ik moet hem er toch wel een keer op aanspreken. Mischien kan ik het wel via email doen, dat het voor hem dan makkelijker is?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 sep 2004 22:58

Moeilijke situatie. Je wilt hem graag helpen met zijn alcoholprobleem, je wilt hem laten zien dat zoveel alcohol drinken gewoon niet goed is. Dat is moeilijk. Ik zal hem zeker niet laten vallen, als je hem laat vallen (zoals je zelf al zegt) gaat hij misschien nog wel meer drinken en daar kunnen vaak rare dingen uit voort komen (leverziekte, hersenziekte, dementie, en soms drink je je zelf daar aan dood). Het is je vriend en dat laat je zeker niet los.

Misschien kun je eens wat informatie aan vragen bij je huisarts? bij de apotheek liggen vast ook wel folders over alcoholprobleem waar je terrecht kan voor informatie hoe je je vriend kunt bereiken. Het is nooit verkeerd om iemand (een deskundige) om tips te vragen.

Ik hoop dat je hier wat aan heb.

Sterkte ermee.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 05 sep 2004 11:19

Misschien kun je wat meer als je meer weet over de oorzaak. Wellicht kun je er eens naar vragen?
Misschien vindt ie het 'gewoon' lekker om bezopen te zijn maar het kan natuurlijk ook zijn om iets te vergeten. Dan liggen de zaken wel wat anders natuurlijk. Het kan zijn dat hij het niet meer aan kan toch? De een gaat keihard werken, de ander gaat snuiven en de volgende gaat drinken.

Misschien kun je de vraag ook eens stellen aan een deskundige op dit gebied. In de vragenrubriek (zie homepage) kun je dit evt. voorleggen en deze wordt dan doorgestuurd naar iemand die er verstand van heeft.

André

Berichtdoor André » 05 sep 2004 11:44

Zenk schreef:ja ik moet hem er toch wel een keer op aanspreken. Mischien kan ik het wel via email doen, dat het voor hem dan makkelijker is?

Heb je je vriend wel eens gevraagd of hij zelf vind dat hij een sociale drinker is?
Ontkent hij ook dat hij een probleem heeft?
En idd per email is wel een goede eerste stap, want dan kun je ff nadenken over je antwoord.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Alcoholisme

Berichtdoor Johanne » 05 sep 2004 11:45

Zenk schreef:Ik heb een vriend die nogal veel bier drinkt. Ik zou hem graag willen helpen met zijn ''alcoholprobleem'', maar ik ben bang dat als ik ik hierover begin dat ik hem kwets. Dit zou onze, overigens goede vriendschap, onder druk kunnen zetten. Heeft er iemand tips hoe ik hier op een tactische manier mee om moet gaan?

Hmm moeilijk ja.
Je weet niet waarom die jongen zoveel drinkt. Is het omdat hij het gewoon lekker vindt, of probeert hij juist zn problemen weg te drinken en zich zo even lekker te voelen en er niet aan te hoeven denken...
En das moeilijk ja, dan zou je op een of andere manier moeten proberen om hem te helpen met zn problemen ofzo, in hoeverre hij dat toelaat dan enzo.
Ik bedoel het kan beter bij de 'oorzaak' aangepakt worden, of hoe je dat moet zeggen. Op het moment dat het dan misschien beter met hem gaat, zal hij ook wel minder drinken ofzo...

Pffft vage uitleg, maar ik hoop dat je er op een of andere manier toch iets aan hebt..:)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 sep 2004 14:59

Zenk schreef:ja daar heb ik wat aan zon reactie. Ik zit voor het eerst hier, en dan wordt er ik gewoon uitgelachen met mn probleem

Hoi, ik lach je niet uit en neem dit wel serieus.
Het jammere van mensen met een alcoholprobleem is, dat ze het zelf niet als probleem zien, tenminste, lange tijd niet.
Alcoholisten zeggen altijd: ach, ik lust wel een biertje, maar ik heb geen probleem.
Voor de omgeving is het heel moeilijk, en ik vind dat je gelijk hebt dat je hem niet laat vallen.
Als iedereen hem laat vallen, dan is het zeker dat hij er niet vanaf komt.
Misschien kun je op het juiste moment op een subtiele manier met hem praten, en zeggen dat jij je zorgen maakt, omdat jullie toch vrienden zijn, en jij om hem geeft en niet wilt dat hij naar de knoppen gaat.
Toch zal hij het zelf op een bepaald moment moeten gaan inzien.
Alcolholist blijf je voor je leven, ook al heb je 10 jaar niks meer gedronken, je blijft het. Overal zie je reclames en iedereen in je omgeving drinkt. Een alcoholist kan nooit sociaal drinken, maar moet doorgaan tot hij lazeres is.
Misschien kun je, als hij een depressie heeft, dan met hem praten en hulp aanbieden. Bij maatschappelijk werk, Riagg en Jellinek hebben ze folders over alcoholisme. Misschien kun je eerst zelf een paar van die folders lezen. Ook zijn er praatgroepen voor mensen uit de omgeving van alcoholisten, maar dat gaat voor jou misschien te ver, omdat je geen familie bent.
Maar, ga niet tegen hem zeuren over alcohol, maar als hij zich akelig voelt, dan kun je hem hulp aanbieden.
En laat hem, als je het op kunt brengen, niet vallen.
Kijk ook eens op www.jellinek.nl

Terug naar “Archief”