Zenk schreef:ja daar heb ik wat aan zon reactie. Ik zit voor het eerst hier, en dan wordt er ik gewoon uitgelachen met mn probleem
Hoi, ik lach je niet uit en neem dit wel serieus.
Het jammere van mensen met een alcoholprobleem is, dat ze het zelf niet als probleem zien, tenminste, lange tijd niet.
Alcoholisten zeggen altijd: ach, ik lust wel een biertje, maar ik heb geen probleem.
Voor de omgeving is het heel moeilijk, en ik vind dat je gelijk hebt dat je hem niet laat vallen.
Als iedereen hem laat vallen, dan is het zeker dat hij er niet vanaf komt.
Misschien kun je op het juiste moment op een subtiele manier met hem praten, en zeggen dat jij je zorgen maakt, omdat jullie toch vrienden zijn, en jij om hem geeft en niet wilt dat hij naar de knoppen gaat.
Toch zal hij het zelf op een bepaald moment moeten gaan inzien.
Alcolholist blijf je voor je leven, ook al heb je 10 jaar niks meer gedronken, je blijft het. Overal zie je reclames en iedereen in je omgeving drinkt. Een alcoholist kan nooit sociaal drinken, maar moet doorgaan tot hij lazeres is.
Misschien kun je, als hij een depressie heeft, dan met hem praten en hulp aanbieden. Bij maatschappelijk werk, Riagg en Jellinek hebben ze folders over alcoholisme. Misschien kun je eerst zelf een paar van die folders lezen. Ook zijn er praatgroepen voor mensen uit de omgeving van alcoholisten, maar dat gaat voor jou misschien te ver, omdat je geen familie bent.
Maar, ga niet tegen hem zeuren over alcohol, maar als hij zich akelig voelt, dan kun je hem hulp aanbieden.
En laat hem, als je het op kunt brengen, niet vallen.
Kijk ook eens op
www.jellinek.nl