Marnix schreef:Ik heb nooit gezegd dat ik het gebruik in de kerk van andere liederen dan de psalmen afkeur hoor. Ik heb het alleen over het muzikaal gehalte van opwekkingsliederen gehad. Dat ik daar niet opgewekt van wordt. Maar ik heb niets, en dan ook helemaal niets tegen gezangen. Wij gebruiken het Liedboek en ik vind dat er schitterend mooie liederen in staan, zowel qua
melodievoering alsook qua tekst.
Okeej... alleen vind ik het jammer dat je jou smaak tot "zo is het" verheft. Psalmen zitten muzikaal goed in elkaar... en je kunt er hoogstens niet van houden... maar opwekking zit slecht in elkaar... of je er nou van houdt of niet. Dat vind ik subjectief en erg jammer... Ik vind de melodieen van opwekking mooi, hoewel het wel belangrijk is hoe het wordt uitgevoerd... maar vaak heb ik er meer aan als ik opwekking zing dan de inmiddels voor mij zo bekende psalmen. Juist omdat het wat "nieuw" voor me is, het meer van mijn tijd is en de begeleiding naar mijn mening beter past bij lofliederen dan bij de psalmen bij mij in de kerk (en ja dat kan ik ook bijbels onderbouwen)...
Marnix, het is niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van de muzikale kwaliteit van liederen en helaas is die bij veel opwekkingsliederen erg laag. Nu kun je de vraag stellen: En wie bepaalt dat dan? Dan is het antwoord: Mensen die er verstand van hebben. Helaas houden veel mensen in de kerk meer van kitsch dan van kunst en vindt men het vaak niet nodig de muzikale talenten en de muziekkennis van goed opgeleide mensen te gebruiken. Zodra het over muziek in de eredienst gaat, heeft iedereen er opeens verstand van.
Nieuwe liederen in de kerk? Graag, maar laten we alsjeblieft de kwaliteit goed bewaken, want we zingen wel voor onze God!