2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 02 sep 2004 21:26

Andre schreef:
joepie schreef:
Volgens mij kunnen a.s. schoonouders behoorlijk een relatie tegenwerken, en op die manier kun je weleens op een nare manier er achter komen hoe relavant schoonouders kunnen zijn.
En het heeft niets te maken met de zelfstandigheid van het meisje als je haar ouders om de hand van hun dochter vraagt.
Maar voor mij heeft het met weinig respect en zeker geen zelfstandigheid te maken van je jongen als hij het niet durft te vragen. En denkt dat ze er niks mee te maken hebben wat hij met hun dochter wil. Dat maken ze zelf wel uit.
Gelukkig hebben wij schoonzoons die weten hoe het hoort. En voor wie ik veel respect heb dat ze het ook aandurfden om er met ons over in gesprek te gaan. Daarmee stijgen ze in mijn achting.
We hebben dan ook fijne herinneringen aan de gesprekken die we met elkaar gevoerd hebben hierover.
En ik moet zeggen dat de ouders van onze schoonzoons ook erop aandrongen dat hij ons netjes zou vragen om de hand van onze dochter. Dus gelukkig zijn er nog meer "ouderwetse" ouders in de wereld.

Ik neem aan dat ik dit niet persoonlijk moet opvatten?

Niet reageren op pb en op forum vind ik zwak, stevige uitspraken neer poten kan ik ook wel!
Ik vind dit getuigen van weinig inlevingsvermogen van jou zijde, dit is btw de tweede keer dat als je het niet meer weet niet meer reageert, erg jammer!
Laatst gewijzigd door André op 02 sep 2004 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 02 sep 2004 22:00

Dus jij hebt niet eerst toestemming gevraagd aan de ouders van je meisje?

Wat moet het zwaar zijn jou als schoonmoeder te hebben :shock: Natuurlijk kan je de vriend/vriendin van je dochter of zoon niet ideaal vinden en natuurlijk mag je je kind adviezen geven, maar ze moeten hun eigen beslissingen nemen.
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 07:09

Andre schreef:
Andre schreef:
joepie schreef:
Volgens mij kunnen a.s. schoonouders behoorlijk een relatie tegenwerken, en op die manier kun je weleens op een nare manier er achter komen hoe relavant schoonouders kunnen zijn.
En het heeft niets te maken met de zelfstandigheid van het meisje als je haar ouders om de hand van hun dochter vraagt.
Maar voor mij heeft het met weinig respect en zeker geen zelfstandigheid te maken van je jongen als hij het niet durft te vragen. En denkt dat ze er niks mee te maken hebben wat hij met hun dochter wil. Dat maken ze zelf wel uit.
Gelukkig hebben wij schoonzoons die weten hoe het hoort. En voor wie ik veel respect heb dat ze het ook aandurfden om er met ons over in gesprek te gaan. Daarmee stijgen ze in mijn achting.
We hebben dan ook fijne herinneringen aan de gesprekken die we met elkaar gevoerd hebben hierover.
En ik moet zeggen dat de ouders van onze schoonzoons ook erop aandrongen dat hij ons netjes zou vragen om de hand van onze dochter. Dus gelukkig zijn er nog meer "ouderwetse" ouders in de wereld.

Niet reageren op pb en op forum vind ik zwak, stevige uitspraken neer poten kan ik ook wel!
Ik vind dit getuigen van weinig inlevingsvermogen van jou zijde, dit is btw de tweede keer dat als je het niet meer weet niet meer reageert, erg jammer!

Sorry voor jou, maar zo af en toe zit ik niet achter de PC. Dus heb ik ook niet de mogelijkheid om te reageren. Gek misschien maar zo gaat dat weleens. :!:

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 07:12

Eowyn schreef:

Wat moet het zwaar zijn jou als schoonmoeder te hebben :shock: Natuurlijk kan je de vriend/vriendin van je dochter of zoon niet ideaal vinden en natuurlijk mag je je kind adviezen geven, maar ze moeten hun eigen beslissingen nemen.

Ja dat moeten ze ook, maar daarom willen wij nog wel eerst een gesprek met ze. Gewoon inderdaad weten wat voor iemand het is. En die persoon leren kennen vanuit een gesprek. Hoe sta je tegenover God, b.v.En voorlopig wonen ze ook nog in mijn huis. Dus met die lastige schoonmoeder valt het dus wel mee :wink:

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 03 sep 2004 10:46

joepie schreef:Ja dat moeten ze ook, maar daarom willen wij nog wel eerst een gesprek met ze. Gewoon inderdaad weten wat voor iemand het is. En die persoon leren kennen vanuit een gesprek. Hoe sta je tegenover God, b.v.En voorlopig wonen ze ook nog in mijn huis. Dus met die lastige schoonmoeder valt het dus wel mee :wink:

Ik zou er niet aan moeten denken.... Ik zou eigenlijk best onzeker worden als mijn schoonmoeder zo'n gesprek begint. Als het goed is, komt er vanzelf een vertrouwensrelatie?
Love don't need to find a way

You find your own way

I forget that I can't stay

And so I say that

All roads lead to where you are

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 sep 2004 10:49

Inderdaad, ik hou ook nooit zo van verplichte vertrouwelijke gesprekken en dat soort "tests".

Ga je trouwens ook nog op de rest reageren joepie? :)

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 11:08

Aragorn schreef:Inderdaad, ik hou ook nooit zo van verplichte vertrouwelijke gesprekken en dat soort "tests".

Ga je trouwens ook nog op de rest reageren joepie? :)

Welke rest?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 sep 2004 11:10

mijn vorige bericht(en) en die van marnix

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 16:04

Andre schreef:
Andre schreef:
joepie schreef:

Poepoe! Tweede keer??????? Ben me van geen kwaad bewust.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 16:10

Marnix schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:
Aragorn schreef:Ah, ik zou echt de kriebels krijgen als m´n schoonouders dat eventjes zouden gaan bespreken.. :? Ik hou op dat gebied liever wat afstand, dus dat je zelf wel bepaalt wat je met je relatie doet. Maargoed, misschien is dat ook weer mijn allergie voor autoriteit oid.. :)

Nee, ik vind dat niet relevant. Tuurlijk is het fijn als zij zich ook prettig voelen bij de keuze van hun dochter, maar het blijft haar leven en haar keuze dus. Daarom heb ik ook alleen maar toestemming aan haar gevraagd.. :D

Hehe Joepie, zo gaat dat tegenwoordig ook niet meer. De tijd dat ouders nog de macht hadden om een huwelijk te maken of te breken is wel voorbij. Kortom, dan zou je het als iets symbolisch kunnen doen maar wat heeft het dan voor waarde? Nee, je kunt dan beter gewoon je respect voor haar ouders laten merken in je omgang met hen... en verder kunnen ouders niet voor zo iemand meer beslissen wat ze doet, dat is de verantwoordelijkheid van hun kind, dus waarom zou je het de ouders dan vragen?

Ik denk dat je je daarin toch sterk vergist.
Ik weet niet wat erger is (of eigenlijk weet ik dat wel) maar schoonouders die gewoon een gesprek met je beide willen, of schoonouders die net doen of alles goed is. En zogenaamd de verantwoording bij het stelletje laten (dat doe je trouwens ook met een gesprek) maar ondertussen als de ander er niet is zo zitten stoken dat de ander vanzelf aan het twijfelen wordt gebracht. En vervolgens niet meer weet wat die moet.
Geloof me, dan kies ik voor ouders die open en eerlijk met je in gesprek gaan.
En inderdaad is het laten zien van je respect in de omgang met hun heel goed. En als zij het nu fijn vinden om met jullie als stelletje een gesprek te hebben bij het begin van je verkering dan is dat toch ook een teken van respect als je dat dan ook doet. Dat is toch ook ongang?

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 16:10

Aragorn schreef:mijn vorige bericht(en) en die van marnix

Zo goed of was er nog meer :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2004 18:55

Tja goed, dat je een keer met elkaar daar over praat kan ik me indenken... Maar je brengt het nogal zwaar.... "Om 8 uur vanavond heb ik een gesprek"

Als het goed is komt zo iemand wel eens bij je over de vloer... je maakt kennis, praat met elkaar over vanalles en nogwat... op die manier leer je elkaar kennen, leer je van elkaar hoe je tegen dingen aankijkt en zo... Alsof je in de eerste week van je verkering dan een uur gaat reserveren voor een gesprek... zo komt het een beetje over :)

Stel, ik krijg een vriendin (ok slecht voorbeeld voor mij, de eeuwige vrijgezel maar goed)... Ik neem haar een keer mee naar huis om mijn ouders te leren kennen... prima dat ze dan ook wat meer van haar willen weten en zo... Maar ga je toch niet speciaal een gesprek voor afkondigen? Mijn ouders zouden niet tegen haar moeten zeggen: "Heej, we willen een keer een gesprek met je..." Ik zou antwoorden: Jullie kunnen nu toch gewoon met haar en mij praten? :D

Dat soort informatie kun je toch gewoon met elkaar uitwisselen? Je leert elkaar namelijk vanzelf beter kennen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 sep 2004 19:01

Eens. Als je iemand voor een officieel gesprek vraagt, plaats je diegene in een underdog-positie, zeker omdat je als ouders met zn 2en bent en de ander alleen. Moet wel heel frustrerend zijn voor je schoonzoon om voor zo'n gesprek gesteld te worden. Vergelijkbaar met de ouderlingen in sommige kerken die als je voor het eerst aan het avondmaal geweest bent met je komen praten. "Vertel maar eens..." Leuk als je niet zo zeker bent van jezelf, dan zit je daar met een mond vol tanden.

Probeer vooral gelijkwaardig met elkaar om te gaan, duidelijk te laten merken dat je naast iemand wilt staat in plaats van erboven. Als je dat inderdaad wil natuurlijk; daar ga ik gemakshalve even van uit. Je bent (wordt) tenslotte elkaars familie en je schoonzoon is niet je personeel.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

André

Berichtdoor André » 03 sep 2004 19:12

Gershwin schreef:Eens. Als je iemand voor een officieel gesprek vraagt, plaats je diegene in een underdog-positie, zeker omdat je als ouders met zn 2en bent en de ander alleen.

Eens, komt ook autoritair en dominant over is mijn bescheiden mening.
Maar misschien ben ik daar allergisch voor.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 sep 2004 19:15

Andre schreef:
Gershwin schreef:Eens. Als je iemand voor een officieel gesprek vraagt, plaats je diegene in een underdog-positie, zeker omdat je als ouders met zn 2en bent en de ander alleen.

Eens, komt ook autoritair en dominant over is mijn bescheiden mening.
Maar misschien ben ik daar allergisch voor.

Daar ben ik dan in elk geval ook uiterst allergisch voor :D ik vind het al vervelend als mijn schoonouders vinden dat we het beste naar hun kerk kunnen gaan zonder dat inhoudelijk te onderbouwen, laat staan dat ze mij eens uit moeten gaan horen. Werk je wel hard genoeg aan je studie, jongen? Ja meneer, ik hoop over 7 jaar toch echt wel klaar te zijn :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”