jas schreef:Je gaat de goede kant op meschianza met je reacties. Alleen die drie-eenheid daar hoor ik je niet meer over.
Nee, en dat ben ik ook niet van plan, om over de 3-eenheid te beginnen.
Jij haalde er op pagina 5 opeens reformatorische leerstukken bij, (het was idd geen 3-eenheid, maar 3enigheid, ik las te snel) die ik op duistere wijze zou bekritiseren,. Nog steeds geheimzinnig hoe dat mogelijk is na een algemeen verhaal over de veranderende generaties. Maar laten we dat maar rusten.
meschianza schreef:Ja, en een vrouw die sigaretten rookte ook, en een vrouw die auto reed ook.
jas schreef:Dat van die rokende vrouw is niet waar hoor, het werd hooguit ordinair gevonden maar niet als hoerig beschouwd en dat autorijden vond men hooguit vreemd, het kwam nog niet zo vaak voor, maar men vond het niet verwerpelijk of afkeurenswaardig. De vergelijking gaat dus mank. Probeer de dingen wel binnen de juiste proporties te zien hè, en geef geen verkeerde voorstelling van zaken.
Dat is geen verkeerde voorstelling van zaken, dat is een vergelijking.
Ordinair is niet hetzelfde als hoerig, maar het komt in de richting. Wat toen als ordinair werd gezien is nu heel normaal.
WAt toen als hoerig werd beschouwd, is nu een normale zaal.
Is dat omdat we het nu normaal vinden om er hoerig bij te lopen? nee, lijkt mij niet. men is door de tijd heen bepaalde meningen gaan relativeren.
meschianza schreef:Ik denk dat het te maken heeft met de films die toen langzaam in kwamen, met sterren, actrices ect. Dit werd in de behoudende kringen, christelijk of niet, als zeer verwerpelijk gezien. En daarmee alles wat daar bij kwam kijken: vrouwen die net als de actrices gingen roken (mannen doen dat al eeuwen) een broek dragen, make-up, wilden auto rijden etc.
Ik denk dat je dat in perspectief van die tijd moet zien.HEt was niet zozeer in de reformatorische kringen verwerpelijk, maar in heel veel lagen van de Nederlandse bevolking.
INmiddels is het heel normaal dat vrouwen auto rijden(gelukkig) sigaretten roken, make-up gebruiken. Het heeft niet meer een link naar een glamourwereld. De tijden veranderen en alles wat nieuw is, is in eerste instantie gevaarlijk....
jas schreef:ai mesch. we praten over de jaren 70, niet over de middeleeuwen hoor. Toen was dit alles in de wereld al volop in gebruik hoor. Het argument dat het toen dus niet alleen in refo-kringen verwerpelijk was maar in heel veel lagen van de ned.bevolking gaat dus ook niet op.
Nee, we praten idd niet over de middeleeuwen, tdat snap ik wel.
Maar waarom specifiek de jaren 70? Om eerlijk te zijn heb ik het in mijn stukje over de jaren 20/30. Dan moet je van te voren aangeven dat je het over de jaren 70 wil hebben.
meschianza schreef:Is op grond van de bijbel aan te tonen dat make-up gebruik niet mag?
Ik vind van niet. Wel lezen we dus dat hoeren in die tijd gekenmerkt werden door hun make-up gebruik. Maar dat is nu toch ook zo? Vergelijk een hoertje op de tippelzone met een vrouw die zich licht heeft opgemaakt voor een verjaardag. Er is een duidelijk verschil in de intentie: vb 1: verleidelijk te zijn voor mannen, te prikkelen. Dat is bijbels absoluut verkeerd, je moet rein omgaan met je lichaam.
vb 2: een vrouw geeft wat accenten aan haar uiterlijk, zoals je dat ook met bv sieraden doet. Gewoon, om er wat mooier uit te zien.
[quote=''jas'']Dit zijn geen bijbelse argumenten toch? Dit zijn jouw argumenten. Niet dan?
[/quote]
Aangezien het nergens expleciet in de bijbel gezegd wordt dat make-up fout is, moeten we het doen met wat de Bijbel in het algemeen over ons gedrag en houding zegt. Niet hoereren bv, geen aanstoot geven.
En vanuit dat perspectief kan ik zeggen dat mijn argumentatie idd bijbels is. Omdat ik aangeef dat make-up gebruik geoorloofd tenzij je het als middel gebruik om te hoereren, te prikkelen.
jas schreef:Ik lees in rom 12: 1 e.v. "Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst".
Is dit een tekst tegen het gebruik van make-up, wat vindt jij ervan?
Nou, ehm, niet expleciet tegen het fenomeen ''make-up''
--Maar tegen het misbruiken van make-up om je lichaam te ontheiligen(door bv op een hoerige wijze je lippen en ogen te accentueren)
--tegen het verkeerd misbruik van genotsmiddelen zoals sigaren en sigaretten
Want idd Joepie, desbetreffende reformatorische dominees zijn idd hun lichamen aan het veruilen met hun gerook. Make-up verwoest tenminste niks.
---tegen verkeerd gebruik van zinnenprikkelende zaken, bv door het lezen van seksblaadjes.(is ook ontheiliging)
Aan je lichaam , je uiterlijk moet je zien wie je dient: God. Het lichaam heb je van hem gehad.
En iedereen kan toch met verantwoording daar mee omgaan?
Als ik dus make-up op doe, dan voel ik me geen hoer, en wil ik daar ook niets van weg hebben, en heb ik daar ook niets van weg. Ik doe het enkel om er fris en verzorgd it te zien. Ik kan dat aan God verantwoorden, ik ontheilig daarmee mijn lichaam niet.
Pas wanneer ik me sexy zou kleden en opmaken, puur met de intentie mannen te behagen, dan zou ik mijn lichaam ontheiligen. En dat zou ik nooit aan God kunnen verantwoorden.
net zoals je best alcohol mag drinken....maar niet overmatig waardoor je schade aanbrengt aan je lichaam en je gedrag niet tot eer van God is.
Begrijp je me nu?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King