Opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 aug 2004 20:17

orgeltje schreef:
Mariamagdalena schreef:Als ik geen kinderen zou hebben zou ik ook geen tv willen. Als ik alleen ben, zet ik nooit tv aan. Wel muziek.

Mijn inziens kun je beter geen tv hebben omdat je kinderen hebt.
Er zijn best aardige programma's maar ook een heleboel rotzooi.
Uiteindelijk heeft dat ding alleen maar verkeerde invloeden.
Wij hebben er thuis ook een alleen met ned 1,2, en 3. Maar kan nou niet inzien wat hiervan het nut zou kunnen zijn. Bij ons is het vakk ruzie als die niet aanmag en ze weten gelijk niet anders meer te doen. Vroeger deden we gezellig een spelletje maar dat is ineens helemaal niet leuk meer.

Kortom later bij mij geen tv!

Ja, zo denk ik ook, maar dan gaan ze bij anderen kijken. Dat heb ik ook meegemaakt met mensen die geen tv hebben. En dan heb je er geen controle over. Want ze gaan na schooltijd toch ook bij vriendjes kijken.
Wij zijn ook begonnen met een klein 37 cm tvtje met 3 zenders waarvan 1 met sneeuw, omdat we geen kabel maar als antenne een "sprietje" hadden. Pas toen de kinderen groter waren, ik zal het zo zeggen, ter vergelijking, toen jij 11 was, toen kregen we kabel.
Maar ik ben er nooit blij mee geweest.
Mijn pa houdt ook niet van tv niet vanwege geloof, maar omdat hij vindt dat het de creativiteit belemmert.
Hij kijkt alleen naar het journaal, en de tv staat in een klein ongezellig kamertje met houten ongemakkelijke stoeltjes. Expres om niet in de verleiding te komen om toch na het journaal te blijven zitten.
Mijn man wilde perse tv, maar als hij het niet had gewild, of ik bedoel, geen kabel, dan hadden wij nu nog een kleintje met sprietje gehad.
Het liefst had ik echt geen tv. Het boeit mij absoluut niet.

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 30 aug 2004 20:30

Je bent iig wel onderdanig aan je man :mrgreen:

Maar je hebt inderdaad gelijk. Ik herken het vanmijzelf vroeger. toen ik twaalf was ging ik ook stiekum bij anderen voetbal kijken.
het is idd een moeilijk dilemma.
Maar de problemen met de tv gelden net zo goed voor de pc. Heel de dag achter de pc is ook niet goed voor je.
Mijn 3 jongere broertjes kunnen drie dingen: tv kijken, computeren of voetballen. :oops: :oops: :oops:

Als het regent en hun uurtje computeren is voorbij (ja gewoon een uur per persoon per dag meer niet) en de tv/video mag niet aan dan zijn ze de rest van de dag chagrijnig en weten ze niet wat ze moeten doen. Olhoewel het niet mijn kinderen zijn maar mijn broerjes denk je er over na en besef je pas hoe moeilijk het is om onze kinderen naar de voorzijde leer op te voeden. (om maar eens met de woorden van het doop formulier te spreken :lol: )

André

Berichtdoor André » 30 aug 2004 23:34

Er zijn ook jonge lui die zo'n aversie krijgen tegen al deze, in hun ogen "vage" regeltjes, dat ze soms op vrij vroege leeftijd God vaarwel zeggen.
Das best wel jammer, zulke voorvallen zuig ik niet uit mn duim!
Ik denk dat je ook TE behoudend kunt zijn met je opvoeding..........

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 31 aug 2004 08:39

Ik volg Joepie even niet als ze suggereert dat er op de niet-publieke zenders betere programma’s zouden komen dan op de publieke netten. Of bedoelt Discovery-achtige zenders.
Het meest voel ik – en voer ik nu ook uit – voor een opvoeding zonder tv. Het enige probleem krijg je dan misschien met kinderen die wel tv willen kijken (*Annet*) of bij vriendjes gaan kijken. Voor ruzie ben ik nooit zo bang, dat hoort bij opvoeden. Het kijken bij de vriendjes kan je minderen door het voor je kinderen (en vriendjes) thuis leuk te maken. Spelletjes, veel buiten spelen enz. Hoe minder kinderen kijken, hoe gelukkiger hun jeugd, is mijn adagium.

En inderdaad heeft André gelijk dat je goed moet uitleggen, waarom je geen tv aan wil hebben!

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 09:12

orgeltje schreef:Olhoewel het niet mijn kinderen zijn maar mijn broerjes denk je er over na en besef je pas hoe moeilijk het is om onze kinderen naar de voorzijde leer op te voeden. (om maar eens met de woorden van het doop formulier te spreken :lol: )

Weet je dan zeker dat je ze niet 'in de voorzeide leer naar uw vermogen hebt te doen onderwijzen, of te doen (en te helpen) onderwijzen?' [-X

Ik ben daar ook niet zo gelukkig mee. Zoals mijn broertje van 7 die al op Msn zit en meerdere uren per dag computert. Gewoon verslaafd. En mijn ouders hebben geen vaste regel ingesteld hoelang hij mag per dag.
Mooi weer,
Mooie trampoline in de tuin,
Mooie voetbal voor zijn verjaardag,
Er komt een vriendje spelen,
nee hoor, meneer wil achter de computer.

Dat doe ik later dus grondig anders (ik betwijfel of ik zelf dan nog wel internet neem. :roll: ).

Kinderen horen buiten te spelen. Dat is gezond.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 11:16

Volgens mij ligt het ook aan wat de ouders doen. Als je ouders uren per dag tv kijken of computeren :oops: gaan de kinderen dat sneller overnemen dan wanneer ze dat hun ouders zelden zien doen.

André

Berichtdoor André » 31 aug 2004 11:18

Lalage schreef:Volgens mij ligt het ook aan wat de ouders doen. Als je ouders uren per dag tv kijken of computeren :oops: gaan de kinderen dat sneller overnemen dan wanneer ze dat hun ouders zelden zien doen.
:wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 11:19

Lalage schreef:Volgens mij ligt het ook aan wat de ouders doen. Als je ouders uren per dag tv kijken of computeren :oops: gaan de kinderen dat sneller overnemen dan wanneer ze dat hun ouders zelden zien doen.

Daarom ook dat ik mij afvraag of ik internet zal nemen. :wink:

Mijn ouders computeren trouwens zelden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 11:26

caprice schreef:

Je hebt nu toch internet?

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 11:29

Lalage schreef:
caprice schreef:

Nee, mijn ouders. :wink: :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 11:36

caprice schreef:
Lalage schreef:
caprice schreef:

maar jij gebruikt het wel.

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 11:38

Lalage schreef:
caprice schreef:
Lalage schreef:
caprice schreef:

maar jij gebruikt het wel.

Ja. Wat wou je daarmee zeggen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 11:40

Nouja ok, je bent er nog niet uit. Maar als je dan tot de conclusie komt dat je zelf geen internet wil, dan moet je het ook niet meer bij je ouders gebruiken. Of is dat te consequent?

joepie

Berichtdoor joepie » 31 aug 2004 11:44

Ik suggereer het niet alleen, ik denk dat het vaak zo is. Hoef alleen maar te denken aan een omroep als de VARA, Avro, BNN. Wat die voor progamma's uitzenden, sorry maar daar kijk ik al bij voorbaat niet naar.
Terwijl er bij de publieke zenders regelmatig goede progamma's komen die je met een gerust hart kunt kijken.
Dus als je tv neemt, zou ik zeker zorgen dat er meer zenders op zitten dan alleen 1,2,en 3.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 31 aug 2004 11:48

caprice schreef:

Dat zul je wel niet serieus menen denk ik. Volgens je profiel ben je 19 tegen de tijd dat je kinderen hebt is een internetaansluiting net zo onmisbaar als nu de telefoon of gsm.
Ik zou nu al niet meer zonder kunnen.

Tja, misschien is dat dan wel hun fout.

Over opvoeden weet ik niet zoveel. 'k Heb helaas zelf geen kinderen. Inderdaad zie ik bij verschillende getrouwde vrienden en kennissen vaak kinderen die verslaaft zijn aan internet, tv of computergames. En dan denk ik wel eens: "Opvoeden" da's toch geen taak voor ouders meer!"
Bij een collega:
Z'n vrouw was amper 5 maanden in verwachting toen ze zich gingen inschrijven in de creche. Want er was zo'n lange wachttijd. Kindje geboren, Ma zwangerschapsverlof maar na 6 weken terug aan de arbeid, want ik heb me zo verveeld. Kindje is nu 2 jaar, ziet Pa en Ma 's morgens in de auto naar de creche en s'avond naar huis. Nu hebben ze al afspraken met een kinderschool met buitenschoolse opvang, tja want daar is zo'n lange wachttijd. Hun dochter van 6 is volgens het zelfde principe opgegroeid en zit nu op een kostschool. Ja, want dat is zo goed voor haar ontwikkeling.
Bij m'n (beste) vriendin gaat het dan weer heel anders. Maar ja zij is Spaanse en het gezin komt daar nog op de eerste plaats. haar kinderen zijn gigantisch achtief in scouting, allerlei sporten e.d. TV kijken gebeurt altijd als tenminste een van de ouders aanwezig is. Pa zit uren met z'n kinderen achter de pc om zaken op te zoeken voor school of gewoon voor de lol. Open internet overigens. Klikt men toevallig op een site die "not done" is dan legt men uit waarom niet.
Inderdaad twee uitersten.

Terug naar “Archief”