jas schreef:
Overigens, wat heeft een mens aan de onveranderlijke beloften Gods als hij nog niet tot geloof gekomen is? Ik bedoel, in het vastmaken van de verkiezing, ligt ook de toe-eigening van de Goddelijke beloften aan de zondaar.
maja de bij schreef:
En ik draai het liever om : in het toeeigenen van de beloften wordt de verkiezing vastgemaakt (beter : zichtbaar gemaakt). De een gaat geloven de ander niet.
Dit laatste is een puur remonstrantse stelling. Je stelt nu het geloof als voorwaarde voor de uitverkiezing. Er is echter geen enkele voorwaarde voor de uitverkiezing. Alleen God soeverein welbehagen is oorzaak van de uitverkiezing. Je moet maar eens het boekje lezen van Hyronimus Zanchius. Die legt zeer duidelijk in vr.en antw.vorm de zuivere leer van de preadestinatie uit.
maja de bij schreef:Ik zwak het niet af, ik zet het op scherp. Je eigen verantwoordelijkheid, daar gaat het me om. Je kunt pas over de dubbele uitverkiezing spreken als je je realiseert dat bij de verkondiging van het evangelie deze verkiezing zich voltrekt in de tijd (de een gelooft, de ander niet), anders ontspoort de boel, dat bewijst de geschiedenis.
Alweer een grove misvatting, je ziet niet het onderscheid tussen de verkiezing zelf en de vruchten van de verkiezing. De verkiezing voltrekt zich niet in de tijd, die is in de eeuwigheid al voltrokken. Dat was het eeuwig vrijmachtig welbehagen van de Vader. Maar om nu die verkiezing in de tijd in de mens te bestendigen, zal er een aantal zaken moeten plaatsvinden. God Zelf zal nl. in de mens aan de slag moeten gaan, daartoe is het noodzakelijk dat de mens totaal ontgrond wordt. Hij moet alle grond onder z'n voeten vandaan gehaald worden waardoor hij ook maar enigszins had kunnen denken dat iets in hemzelf de oorzaak is van zijn zaligheid. Dat is het ontdekkende werk van de Heilige Geest die de mens overtuigt van zonde, gerechtigheid en van oordeel. Die mens moet een droefheid naar God krijgen, en een hevig verlangen om door Christus met God verzoend te mogen worden. Dit is allemaal Gods werk Maja, daar mag niets van de mens bij zitten. Dus dat geloof, als
vrucht (niet als oorzaak) van de verkiezing, kun je echt niet zomaar ergens vandaan plukken plukken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )