Tale Kanaäans

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 10:36

caprice schreef:Volgens mij is niet iedereen de oorsprong van de tale Kanaäns duidelijk. Dat is de taal die Gods Geest leert aan het volk van God.
Dat heeft niet direct iets met oude taal te maken, maar met het verstaan van dingen van Gods volk onder elkaar.
Dat het oudere taal is, dat zij dan maar zo.

Ik heb juist grote moeite met deze definitie omdat het om een uiterlijk kenmerk gaat waaraan een waarde wordt toegekend als zou het een criterium voor de echtheid van iemands geloof zijn. Zeg maar, de echtheid van het geloof manifesteert zich door het gebruik van de tale kanaäans. Maar weer een lekker grondje voor de zaligheid buiten Christus dan. Ik geloof dat mensen zich dit taalgebruik zelf eigen maken, niet dat het ze door de HG geleerd wordt. De Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. M.a.w. de Geest leert ons rechtvaardig verloren te gaan en leidt ons in de diepe heilsgeheimen in Christus. De Geest ondekt, ontbloot, leert bidden, wijst de weg, etc. Maar een taal leren?
Misschien iets voor de LOI?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 28 aug 2004 10:58

Het grote gevaar is, dat mensen van Tale Kanaäns, Langzaam Zingen, StatenVertaling etcetera schibbolets gaan maken, kenmerken van het "ware". Levensgevaarlijk - en het gebeurt veelvuldig!
~~Soli Deo Gloria~~

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 aug 2004 11:56

Zareb schreef:Vroeger logeerde ik wel eens bij opa en oma. En bij hun werden er geregeld zg "gezeldschappen" gehouden. En hier werd vaak die tale Kanaäns gesproken. Was dat een vreemde verborgen taal.
Oké soms waren er uidrukkingen die ik niet direkt snapte maar als je dan vroeg wat ze bedoelde werd dat uitgelegd.
Eigenlijk vond en vind ik het best een mooie taal waarin een kinderlijk verlangen naar God uit naar voren komt.

Iedereen doet tegenwoordig moeite om Engels, Frans ect ect te spreken. Maar zodra het gaat om deze verzameling van uitdrukkingen dan is het opeens achterhaald en doet niemand ook maar de minste moeite om het te begrijpen.
Nee, het moet allemaal makkelijk. Had Paulus het ook niet ergens over "melk" en "vaste spijze"?

Het is ook niet zo dat de taal niet mooi is. Mijn opa en oma spreken ook heel anders tegen elkaar, maar wanneer ze tegen ons, kleinkinderen spreken, gebruiken ze andere woorden, woorden van deze tijd.
Ik begrijp wel dat er soms hele gevoelige dingen, die in een bekering gebeuren, nauwelijks te beschrijven valt. En door een bepaalde term, men begrijpt wat er bedoeld wordt.
Van mij hoeft die manier van spreken niet verloren te gaan, zoalng er mensen zijn die hun geloofsleven daarmee willen uitdrukken.

Maar ik kan gewoon niet meer geloven dat het een maatstaf is om te controleren ''hoe bekeerd je bent'' Alleen al om de reden dat het iets typisch nederlands is, geloof ik.
Ik lees in de bijbel dat de vruchten van de bekering, van de HG zijn: liefde, nederigheid, zachtmoedigheid en vluchten van de zonden. Tenzij Tale Kanaans een tongentaal is.

En wat melk en vaste spijze betreft:
Melk waren misschien de gelijkenissen van Jezus, die zelfs voor de keinste kinderen begrijpelijk waren.
Vaste spijze is voor de mensen die al gegroeid zijn in hun geloof, die kunnen de meer diepgaande bijbele inzichten aan.
Lijk mij niks met een bepaalde ''taal'' of ''woordgebruik'' te maken hebben.

En caprice, kom jij ergens in de bijbel tegen dat Jezus aan zijn toehoorders danwel aan de Joden in de synagoge boekjes uitdeelde om Zijn boodschap beter te begrijpen?
Er is idd nog hoop caprice, jazeker, er is hoop dat de HG in ons hart werkt en de liefde van God daar verankert. Daar is geen boekje voor nodig!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 aug 2004 13:58

meschianza schreef:Maar ik kan gewoon niet meer geloven dat het een maatstaf is om te controleren ''hoe bekeerd je bent'' Alleen al om de reden dat het iets typisch nederlands is, geloof ik.

Daarbij komt dat het ook nog eens een uiterst onbetrouwbaar middel is: iedereen die een aantal jaren in een sterk bevindelijke kerk gezeten heeft kan het imiteren..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 14:00

Aragorn schreef:
meschianza schreef:Maar ik kan gewoon niet meer geloven dat het een maatstaf is om te controleren ''hoe bekeerd je bent'' Alleen al om de reden dat het iets typisch nederlands is, geloof ik.

Daarbij komt dat het ook nog eens een uiterst onbetrouwbaar middel is: iedereen die een aantal jaren in een sterk bevindelijke kerk gezeten heeft kan het imiteren..

Aragorn, wat ben je rechtzinnig vandaag.
hahaha
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 28 aug 2004 14:53

meschianza schreef:En caprice, kom jij ergens in de bijbel tegen dat Jezus aan zijn toehoorders danwel aan de Joden in de synagoge boekjes uitdeelde om Zijn boodschap beter te begrijpen?
Er is idd nog hoop caprice, jazeker, er is hoop dat de HG in ons hart werkt en de liefde van God daar verankert. Daar is geen boekje voor nodig!

Nee, dat is absoluut waar, maar je kunt een uitspraak in de kerk horen of in een boek lezen die je niet begrijpt, en dan kun je dat boekje er op naslaan.

Lees dit eens. Dat gaat ook over de Tale Kanaäns:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/myseras-ov07.html

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 aug 2004 19:52

caprice schreef:Volgens mij is niet iedereen de oorsprong van de tale Kanaäns duidelijk. Dat is de taal die Gods Geest leert aan het volk van God.
Dat heeft niet direct iets met oude taal te maken, maar met het verstaan van dingen van Gods volk onder elkaar.
Dat het oudere taal is, dat zij dan maar zo.

En voor degenen die het niet begrijpen en de uitdrukkingen verklaard willen hebben is er nog hoop, want er is een boekje in de handel over 'De Tale Kanaäns' waarin vele uitdrukkingen verklaard worden.
Kun je daar ook een bijbelse onderbouwing voor geven dat Gods Geest een bepaalde taal leert aan zijn volk?

Het enige voorbeeld wat ik daar van ken is het spreken in tongen (glossalie) maar daar zijn we hier ook niet al zo happig van:roll:, is de tale kanaans daar dan een reformatorisch alternatief van ofzo?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 28 aug 2004 20:00

Heb je de pagina van de link in mijn vorige bericht gelezen?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 aug 2004 21:57

caprice schreef:Heb je de pagina van de link in mijn vorige bericht gelezen?

ehm, nou, ik heb dit gevonden:
Vraag: Wat denkt u van deze mensen die dit alles ondervinden?

Antwoord: Het is de tale Kanaäns, die Gods Geest leert aan allen die genade ontvangen want het is naar Gods Woord.

Mar er staat nergens een bijbelse onderbouwing van dit antwoord bij....

Ik vind wel dit:
Het zijn blijken van Gods gunst en genade als men door de Heilige Geest troostwoorden uit de Schrift ontvangt, die op zijn toestand passen. Maar dat men dit niet kan geloven, is geen wonder, want daar is onderscheiden licht voor nodig. Als men dit nog mist, kan men die blijken van Gods genade niet op zichzelf toepassen. Dat is Gods werk, volgens Zijn belofte: "Ik zal geven dat hun werk in waarheid zal zijn."
Daar ben ik het absoluut mee eens, Gods Geest zal tot je spreken via de bijbel. De bijbel gaat voor je leven als Gods Woord voor jou persoonlijk, dan dat het slecht maar letters zijn.
Maar nog steeds geen verwijzing naar een bepaalde ''taal'' die alleen de insiders van een bepaalde, zoals Arargon zei: bevindelijke, kerkelijke achtergrond begrijpen.

[/i]
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 aug 2004 22:35

jas schreef:
Aragorn schreef:

Aragorn, wat ben je rechtzinnig vandaag.
hahaha

:?:

meschianza schreef:Maar dat men dit niet kan geloven, is geen wonder, want daar is onderscheiden licht voor nodig.

Dit soort argumenten komen altijd een beetje sektarisch op me over, al kan het wel waar zijn.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 aug 2004 21:45

Dit soort argumenten komen altijd een beetje sektarisch op me over, al kan het wel waar zijn

Doet me een beetje aan Josh denken...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 07:53

Ik heb er veel aan gehad, hoor.

Maar ik denk dat je zelf wel kan concluderen of het Bijbels is? Ik denk het wel.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 aug 2004 08:31

caprice schreef:Ik heb er veel aan gehad, hoor.

Maar ik denk dat je zelf wel kan concluderen of het Bijbels is? Ik denk het wel.

Ehm, nou nee. Ik wil niet zeggen dat de Tale Kanaans niet op de bijbel gegrond is. Vast wel. Maar hoe kan ik geloven dat de Tale kanaans een taal is die door de HG geleerd wordt als ik daar nergens iets over in de bijbel aantref?
Ik leer van de bijbel dat de HG leert: zachtmoedigheid, liefde, nerderigheid. En verder de gaven van de HG: Spreken in tongen (weer een discusssie apart he, ligt wat moeilijk in de reformatorische gezindte) en de gave van profeteren.
Maar ik lees niks van een bepaald woordgebruik/taal , wat de HG je aan gaat leren.

EN tot die tijd geloof ik het niet. Dan geloof ik alleen dat het een bepaalde bevindelijke manier van spreken is die kernmerkend is voor de reformatorische traditie.
Een taal waarmee mensen hun geloofsbeleving uitdrukken, waar niks mis mee is, tenzij je het heilig verklaart en alleen mensen die die taal onder de knie hebben, tot kinderen van God verklaart.
En daarmee de rest van de christenen op aarde uitsluit. Die in het colombiaans, Zimbabws, plat rotterdams, fries, chinees hun geloofsleven tot uitdrukking proberen te brengen.

Maar als jij het wel wil geloven, prima.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 08:36

Ik bedoel die taal niet als een aardse taal, maar een hartetaal. Of die nu vertolkt wordt door wat ouder Nederlands, hedendaags Nederlands, Fries, Rotterdams, Koreaans, Chinees of welke taal dan ook maakt niet uit.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 aug 2004 08:46

caprice schreef:Ik bedoel die taal niet als een aardse taal, maar een hartetaal. Of die nu vertolkt wordt door wat ouder Nederlands, hedendaags Nederlands, Fries, Rotterdams, Koreaans, Chinees of welke taal dan ook maakt niet uit.

Kijk, nu ga ik je beter begrijpen. :)

Terug naar “Archief”