Zareb schreef:Vroeger logeerde ik wel eens bij opa en oma. En bij hun werden er geregeld zg "gezeldschappen" gehouden. En hier werd vaak die tale Kanaäns gesproken. Was dat een vreemde verborgen taal.
Oké soms waren er uidrukkingen die ik niet direkt snapte maar als je dan vroeg wat ze bedoelde werd dat uitgelegd.
Eigenlijk vond en vind ik het best een mooie taal waarin een kinderlijk verlangen naar God uit naar voren komt.
Iedereen doet tegenwoordig moeite om Engels, Frans ect ect te spreken. Maar zodra het gaat om deze verzameling van uitdrukkingen dan is het opeens achterhaald en doet niemand ook maar de minste moeite om het te begrijpen.
Nee, het moet allemaal makkelijk. Had Paulus het ook niet ergens over "melk" en "vaste spijze"?
Het is ook niet zo dat de taal niet mooi is. Mijn opa en oma spreken ook heel anders tegen elkaar, maar wanneer ze tegen ons, kleinkinderen spreken, gebruiken ze andere woorden, woorden van deze tijd.
Ik begrijp wel dat er soms hele gevoelige dingen, die in een bekering gebeuren, nauwelijks te beschrijven valt. En door een bepaalde term, men begrijpt wat er bedoeld wordt.
Van mij hoeft die manier van spreken niet verloren te gaan, zoalng er mensen zijn die hun geloofsleven daarmee willen uitdrukken.
Maar ik kan gewoon niet meer geloven dat het een maatstaf is om te controleren ''hoe bekeerd je bent'' Alleen al om de reden dat het iets typisch nederlands is, geloof ik.
Ik lees in de bijbel dat de vruchten van de bekering, van de HG zijn: liefde, nederigheid, zachtmoedigheid en vluchten van de zonden. Tenzij Tale Kanaans een tongentaal is.
En wat melk en vaste spijze betreft:
Melk waren misschien de gelijkenissen van Jezus, die zelfs voor de keinste kinderen begrijpelijk waren.
Vaste spijze is voor de mensen die al gegroeid zijn in hun geloof, die kunnen de meer diepgaande bijbele inzichten aan.
Lijk mij niks met een bepaalde ''taal'' of ''woordgebruik'' te maken hebben.
En caprice, kom jij ergens in de bijbel tegen dat Jezus aan zijn toehoorders danwel aan de Joden in de synagoge boekjes uitdeelde om Zijn boodschap beter te begrijpen?
Er is idd nog hoop caprice, jazeker, er is hoop dat de HG in ons hart werkt en de liefde van God daar verankert. Daar is geen boekje voor nodig!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King