Moderator: Moderafo's
ik zou de tale kanaans graag wat breder zien dan de categorie taalgebruik die jas hier onder verstaat. ik zou er onder willen verstaan 'het spreken van gelovigen tot elkaar over wie God voor hen is.' Wanneer gelovigen met elkaar spreken en er is een zekere herkenning dan is er sprake van tale kanaans. Ik wil dus op inhoud focussen en niet op vorm.jas schreef:Ik ga er van uit dat iedereen weet welk taalgebruik ik hiermee bedoel. Zoniet, dan veronderstel ik dat dit wel in de reacties op dit topic tot uitdrukking zal komen. Ik vraag mij af of het taalgebruik wat als zodanig aangeduid wordt, een dergelijke benaming eigenlijk wel rechtvaardigt. Immers, veronderstelt wordt dat het bezigen ervan enkel en alleen voorbehouden is aan Gods "ware volk" en als zodanig zou het dan als kenmerk dienen van de "waarachtige" bekering. Voor alle duidelijkheid, ik ben het daar niet mee eens. Ik vind de term "tale Kanaäans" op zich al blijk geven van overwaardering voor uiterlijk vertoon. Een dergelijk taalgebruik dwingt tot allegorische verkettering van de soms letterlijke betekenis van de Heilige Schrift. De betekenis achter de tekst dus. Het zien daarvan is voorbehouden aan Gods "ware" volk en daaruit vloeit dus dit taalgebruik voort. Ik twijfel niet aan de oprechtheid van sommigen maar men zal toch moeten toegeven dat dit taalgebruik niet zo moeilijk te imiteren is. Dus ook hier weer kaf onder het koren. Grappig is in dit verband in sommige kerkverbanden de bede om meer dominees. Steevast wordt dan aangehaald dat de oogst wel groot is, maar de arbeiders weinig. In werkelijkheid meent men daar echter niets van, dat de oogst groot is. Veeleer is men de mening toegedaan dat weinig een kenmerk van waar is, en vingerwijzend veroordeelt men kerkverbanden waar de oogst blijkbaar wel groter is en (dat is frappant) ook meer arbeiders uitgestoten worden in de wijngaard. Ik bedoel maar, gebruik van tale Kanaäans in het gebed met de onderliggende wens dat dit maar niet al te zeer verhoord mag worden. Ook dat is allegorie.
Maarten schreef:ik zou de tale kanaans graag wat breder zien dan de categorie taalgebruik die jas hier onder verstaat. ik zou er onder willen verstaan 'het spreken van gelovigen tot elkaar over wie God voor hen is.' Wanneer gelovigen met elkaar spreken en er is een zekere herkenning dan is er sprake van tale kanaans. Ik wil dus op inhoud focussen en niet op vorm.
FV schreef:Maarten schreef:ik zou de tale kanaans graag wat breder zien dan de categorie taalgebruik die jas hier onder verstaat. ik zou er onder willen verstaan 'het spreken van gelovigen tot elkaar over wie God voor hen is.' Wanneer gelovigen met elkaar spreken en er is een zekere herkenning dan is er sprake van tale kanaans. Ik wil dus op inhoud focussen en niet op vorm.
Hmm.. volgens mij slaat de term 'tale Kanaäns' toch echt op de vorm. Ik bedoel: je kunt ook wel in 'gewoon' Nederlands zeggen Wie God voor je is. Tale Kanaäns maakt veel gebruik van uitdrukkingen uit de SV (dus wat ouderwetser taalgebruik), dus dan gaat het toch om de vorm, al wordt het dan wel gebruikt voor 'het spreken van gelovigen tot elkaar over wie God voor hen is', om jouw woorden maar even te gebruiken ().
Maarten schreef:Of God er van walgt laat ik liever aan Hem over. Ooit heb ik een lezing gehoord over de tale kanaans. In die lezing werd nadrukkelijk gesteld dat het niet om de vorm maar om de inhoud ging. Dat die inhoud zich vaak gemakkelijk laat verpakken in een bekende vorm is een heel andere zaak.
Zeggen in gewoon nederlands wat God voor je betekent is niet altijd even makkelijk. Denk slechts aan begrippen als 'zondaar', 'rechtvaardigmaking', 'heiligmaking'. En zo zijn er nog wel wat meer begrippen die de hedendaagse nederlandse taal niet kent, maar die ik wel adequaat kan gebruiken om te zeggen wat God voor mij betekent.
Ooit heb ik een lezing gehoord over de tale kanaans. In die lezing werd nadrukkelijk gesteld dat het niet om de vorm maar om de inhoud ging.
caprice schreef:Volgens mij is niet iedereen de oorsprong van de tale Kanaäns duidelijk. Dat is de taal die Gods Geest leert aan het volk van God.
Dat heeft niet direct iets met oude taal te maken, maar met het verstaan van dingen van Gods volk onder elkaar.
Dat het oudere taal is, dat zij dan maar zo.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten