Hai Klaas,
Even wat reacties op die van jou en/of aanvullingen
Klaas schreef:Dus een transfer is theologisch niet gerechtvaardigd op basis van Avrams kinderen zijn.
Wat bedoel je met die transfer?
Ik bedoel dat er geen omzetting is van besnijdenis naar doop voor in Jesjoea gelovenden uit de volken op basis van kinderen van Avraham zijn, reden reeds bovengenoemd: zij zijn volgens de verklaring van Paulos kinderen van Avraham m.b.t. het geloof van hem, voor hij besneden werd. In dat geval hoeft er dus geen besnijdenis vervangen te worden, want de enting als kinderen in Avraham licht in diens situatie van voor het besneden zijn.
Belangrijk is in dit opzicht nog wat te zeggen over de verschillende functies van besnijdenis en doop, deels ook t.a.v. verbond:
Een verbond daar komt altijd bloed bij kijken. Zo ook het Nieuwe Verbond (Matth.26:28; Luk.22:20; 1 Kor.11:25; Hebr.9:20; 13;20. waar TESTAMENT in deze teksten staat, moet eigenlijk met VERBOND worden vertaald). De doop is het begraven worden met Jesjoea, hiermee vereenzelvig je jezelf met zijn dood, dat is niet hetzelfde als zijn bloeduitstorten voor ons aan het hout, dat gaat er aan vooraf. Je maakt daar aanspraak op als je weet zondig te zijn, en dat ook belijdt naar G-d je beroepende op dat je gelooft en weet dat Jesjoea voor je aan het hout is gestorven i.p.v. jou en vele anderen, verzoenende onze zonde. Het is als het Pessachlam te Egypte (offer) en de doortocht door de Schelzee (doop), die twee zijn ook niet hetzelfde. Daarom is de doop ook niet het teken van het Verbond en moet je bewust geloven en je kunnen bekeren alvorens gedoopt te worden.
wat betreft de kinderenWeet je dan niet dat niet alleen de kinderen geheiligd zijn in hun gelovige ouders (1 Kor.7:14), maar ook tot "niet wetende goed en kwaad" gerekend worden onder 20 (zie: Num.14:29-31 en Deut.1:35-39; Jona 4:11; Joh.9:21)? Het verzoenend heffoffer werd dan ook enkel van twintig jaar en ouder verwacht (Ex.30:11-16). Bij al die teksten in Handelingen (10:47,48; 11:14; 16:29-31,33,34; 18:8) zie je dat rond (vooraf/achteraf) het dopen van heel het huis of huisgezinnen daden of overtuigingen door de gehele daar genoemde groepen gebezigd werden, die niet eigen kunnen zijn aan zuigelingen of kleine kinderen:
Cornelius was G-dzalig en
vrezende G-d, met geheel zijn huis (Hand.10:12); De gevangen bewaarder verheugde zich hierover dat hij met heel zijn huis
tot geloof gekomen was (Hand.16:32,34); Crispus, overste van de Synagoge,
geloofde met geheel zijn huis (Hand.18:8).
Klaas schreef:De besnijdenis is een eeuwig verbond, gesloten met Avraham en zijn vleselijke nakomelingen (Gen.17:9-14) en dus niet voorwaardelijk of tijdelijk of omzetbaar.
De besnijdenis is (o.a.) een teken van het feit dat je erfgenaam bent van Gods beloften aan Abraham. Aangezien het NT stelt dat gelovigen uit de heidenen mede-erfgenamen zijn is een verband met de besnijdenis aannemelijk.
Nee, de besnijdenis is het teken dat men verplicht moest zetten bij Avraham en nageslacht ter herinnering niets uit het vlees te volbrengen, dat men geloof van HASJEM behoort te verwachten. (niet door vlees, kracht, maar Zijn Geest). De besnijdenis van het vlees wijst vooruit naar de de ware besnijdenis, die van het hart, maar wordt er niet door vervangen. De tekst uit Ezechiel kan niet vergeestelijkt worden, er wordt immers al over het besneden hart gesproken, besneden vlees kan dan alleen letterlijk zijn.
"Alzo zegt de Heer HASJEM: Geen vreemde, onbesneden van hart, en onbesneden van vlees, zal in Mijn heiligdom ingaan, van enige vreemde, die in het midden van de kinderen Israels is."
Klaas schreef:Nergens, maar dan ook nergens in de schrift wordt over de doop gesproken als teken of zegel.
Dat dat niet letterlijk in de bijbel staat wil niet zeggen dat het niet juist is. Het woord Drie-eenheid is ook niet in de bijbel te vinden, maar toch geloven verreweg de meeste christenen in een drie-enig God.
Ik blijf erbij dat het niet juist is: het zegel in het Nieuwe verbond is de Geest, niet de doop!:
"in Welke u ook, nadat u geloofd hebt, bent verzegeld geworden met de Heiligen Geest van de belofte;" (Ef.1:13)
"En bedroeft de Heilige Geest G-ds niet, door Welke u verzegeld bent tot de dag van de verlossing." (Ef.4:30)
Sam