hoe geloven...?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 10 aug 2004 18:13

Lalage schreef:Er zijn nog genoeg mensen die roepen: Je moet gewoon geloven...

Misschien kan je eens het boek van C.S. Lewis lezen: Surprised by joy oftewel Verrast door vreugde (volgens mij). Dat gaat over hoe Lewis het christendom onderuit wilde halen door verstandelijke argumenten, maar hij is toen christen geworden. Om eerlijk te zijn heb ik zelf alleen het begin ervan gelezen, omdat ik alleen de Engelse versie heb en mijn Engels is niet zo goed. Anyway, je kunt het altijd proberen. Het helpt ook om getuigenissen te lezen van anderen. Op www.gkv.nl/forum kan je er wel een paar bijzondere vinden. http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/1051
het boek van Lewis is ook in het Nederlands verschenen en heet: Verrast door vreugde. Het zegt mij niet heel veel over wat geloven is en hoe je dat doet, maar misschien ligt dat wel aan mij.

Ik heb nog wel een wat uitgebreidere verhandeling van mezelf over geloof, die zou ik alleen wat om moeten bouwen voor het forum, maar als er interesse is wil ik het wel doen.
The one thing you can give and still keep is your word.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 aug 2004 18:33

Verrast door vreugde is nou ook niet het eerste boek wat ik aan zou raden aan iemand met geloofstwijfel o.i.d. omdat het je daar niet veel verder in helpt. het is wel interessant als achtergrond als je meer van Lewis leest, maar dat is hier niet het hoofddoel :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

André

Berichtdoor André » 10 aug 2004 22:54

Napoleon schreef:Verrast door vreugde is nou ook niet het eerste boek wat ik aan zou raden aan iemand met geloofstwijfel o.i.d. omdat het je daar niet veel verder in helpt. het is wel interessant als achtergrond als je meer van Lewis leest, maar dat is hier niet het hoofddoel :D

Klinkt misschien vreemd, maar ik zou mensen die enige mate van geloofs twijfel hebben, toch eens willen vragen om het bijbelboek Lucas te lezen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 aug 2004 09:34

In tegenstelling tot Marnix: ga the passion NIET kijken...

Maar goed... Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Ik hoor hier veel mensen zeggen dat gevoel niet zo belangrijk is, minder belangrijk dan het gemaakt wordt.

Ik denk juist dat gevoel een van de belangrijkste zaken in een mensenleven is. De grote leider, verleider en misleider: gevoel. Daar moet je niet te gemakkelijk over denken. En God weet dat dit heel belangrijk is. Waarom dan niet in het geloof in God? Dat vind ik onzin. Ik denk dat je weldegelijk je gevoel een grote plaats in je geloofsleven moet geven...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2004 11:13

Ik denk dat het geen moeten is... Maar een logisch gevolg... Ik durf met zekerheid te zeggen dat als we wat beter zouden zien wat God voor ons heeft gedaan, wat Hij gaf en wat Hij gaat geven, we niet anders meer zouden kunnen dan heel blij en dankbaar en vrolijk zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 aug 2004 13:10

Johanna,

geloven in God is niet iets van. Nou ik geloof dat Jezus voor mij is gestorven. Geloven betekent: vertrouwen (zoals je welicht weet :wink: ). Als je gelooft in Jezus/God, zeg je dus dat je je leven hebt overgegeven aan God en dat je heel je leven wil toevertrouwen aan Jezus. Je vertrouwt hem volkomen. Het is Iemand met wie je alles kan delen, en met wie je kan leven. Wat ik wel vaak merk met christenen in nederland, ze zeggen dat ze geloven in Jezus, en de bijbel. Maar over de wil van God hoor je ze niet vaak. Wat wil God dat ik doen, wat vindt God goed voor mij enz. Als je een relatie begint met God, wil je daar toch ook in groeien. geloof aleen is genoeg om het eeuwige leven te ontvangen. Maar het eeuwige leven begint al op aarde, je bent al samen met jezus opgestaan in een nieuw leven zoadat je samen met hem in de hemel mag wandelen "want onze wandel is in de hemel, waarvan wij ook onze zaligmaker verwachten".

Waarom streven zoveel christen in nederland naar het minimale wat ze voor God kunnen doen, terwijl God hier op aarde al een hemels leven voor ons heeft klaar liggen.

Ik weet niet precies hoe het bij jou zit.. Ik hoop dat je steeds dichter mag gaan leven met Jezus, en dat Hij jou steeds meer vormt totdat je weer Zijn beeld gelijk bent.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 15 aug 2004 14:04

Hijwel, dat zijn woorden van waarheid. amen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 08:52

Marnix schreef:Ik denk dat het geen moeten is... Maar een logisch gevolg... Ik durf met zekerheid te zeggen dat als we wat beter zouden zien wat God voor ons heeft gedaan, wat Hij gaf en wat Hij gaat geven, we niet anders meer zouden kunnen dan heel blij en dankbaar en vrolijk zijn.

Dat laatste is dus een van de redenen dat ik denk dat veel christenen met hun ogen dicht leven...

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 09:26

hijwel schreef:Johanna,

geloven in God is niet iets van. Nou ik geloof dat Jezus voor mij is gestorven. Geloven betekent: vertrouwen (zoals je welicht weet :wink: ). Als je gelooft in Jezus/God, zeg je dus dat je je leven hebt overgegeven aan God en dat je heel je leven wil toevertrouwen aan Jezus. Je vertrouwt hem volkomen. Het is Iemand met wie je alles kan delen, en met wie je kan leven. Wat ik wel vaak merk met christenen in nederland, ze zeggen dat ze geloven in Jezus, en de bijbel. Maar over de wil van God hoor je ze niet vaak. Wat wil God dat ik doen, wat vindt God goed voor mij enz. Als je een relatie begint met God, wil je daar toch ook in groeien. geloof aleen is genoeg om het eeuwige leven te ontvangen. Maar het eeuwige leven begint al op aarde, je bent al samen met jezus opgestaan in een nieuw leven zoadat je samen met hem in de hemel mag wandelen "want onze wandel is in de hemel, waarvan wij ook onze zaligmaker verwachten".
belangrijk is niet alleen zeggen te geloven, maar vooral de praktijk van het geloven... Dit zegt hijwel ook impliciet (naar mijn idee iig te weinig expliciet).

Ik hoor zo vaak dat mensen geloven, maar zie er zo weinig van. Mensen beginnen dan van het een op het andere moment te zeggen dat Jezus voor hen gestorven is, maar in hun leven is dat nauwelijk zichtbaar. Ik geloof daar niet in. Geloof brengt vruchten voort.

Weer kom ik ook nog eens terug op de betekenis van het woordje 'geloven'. Hijwel noemt 'vertrouwen', maar wat moet ik dan vertrouwen? Dat JEzus voor mij is gestorven? Maar op grond waarvan dan? Hoe weet ik dat?

Ik kan tegen mezelf zeggen dat ik blauw haar heb, terwijl ik het niet heb. Als ik maar lang genoeg volhoud dat het zo is, ga ik het misschien ook nog wel "geloven"?". Maar daarmee blijft het een leugen. Op dezelfde manier komt het mij voor dat mensen de Bijbel misbruiken. Ze zeggen maar dat Christus voor hen is gestorven, en noemen dat geloven. En als ze maar lang genoeg volhouden geloven ze zelf dat ze geloven.

Op deze manier geloof ik niet in geloven.
The one thing you can give and still keep is your word.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 aug 2004 09:48

Maarten schreef:
belangrijk is niet alleen zeggen te geloven, maar vooral de praktijk van het geloven... Dit zegt hijwel ook impliciet (naar mijn idee iig te weinig expliciet.)

ja de praktijk is niet los te koppelen aan het geloven. Jezus volgen is een logisch gevolg van jezelf toevertrouwen aan Hem.

jak 2 is een duidelijk gedeelte hierover
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 aug 2004 09:51

*herkenning alom bij het lezen van Johannes verhaal*
en jij gelooft wel dat het waar is iig. Ik meestal ook wel, maar sommige dingen kan ik niet goed geloven..

Dat voorbeeld van jou, Marnix, over die zee waar je in verdrinkt vind ik wel erg sprekend
Te weinig besef ik dat ik verdrink. Ik weet het wel, maar het beseffen is iets anders natuurlijk.

Bijbelstudiegroep lijkt me ook wel wat. Kweet alleen niet of ik me daar durf te uiten maar dat is vraag 2 :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 aug 2004 14:33

JialiKelly schreef:Bijbelstudiegroep lijkt me ook wel wat. Kweet alleen niet of ik me daar durf te uiten maar dat is vraag 2 :)

Eej! ik zoek ook nog een fijne bijbelstudiegroep. liefst interkerkelijk,
weet iemand wat in de regio Dordrecht? :oops:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2004 19:59

Pfoe, ik ken alleen studentenverenigingen die interkerkelijk zijn... (Ichthus!!)
Misschien kan je zelf wat oprichten? Zet advertenties in kerkblaadjes enzo... Maar dan krijg je misschien wel commentaar van mensen die vinden dat je je eigen kerk niet goed genoeg vindt ofzo.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 sep 2004 10:00

Soms kan ik echt zo jaloers zijn op mensen die ik wel eens ontmoet, die gewoon niet zonder bijbel kunnen leven, hem altijd op zak hebben, lezen wanneer ze maar kunnen.
En dat consequent. En er ok heel puur uit proberen te leven....zachtmoedig, liefdevol. En de bijbel niet als godsdienstwaanzinnigen gebruiken om er anderen mee te veroordelen.
op die mensen ben ik zo jaloers en ik zou willen zijn als hen.

Bij mij is dat maar een korte periode geweest, echt honger naar de bijbel, Gods Woord.
Het lijkt er nu erg op dat ik ook wel zonder kan :? En op 1 of andere manier merk ik dat ook aan mn leven wanneer ik minder bijbel lees, ik ben onverdraagzamer, denk hatelijke dingen, egoistischer.
maar juist mensen die er zelf zo mee bezig zijn, sporen mij aan om door te gaan, te blijven zoeken om contact met God te herstellen. Gelukkig kom ik die mensen wel eens tegen, de laatste tijd ook iets vaker. Maar nog veel te weinig.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2004 10:10

Heb je er al om gebeden? ;)

Terug naar “Archief”