jas schreef:wina schreef:--------------------------------------------------------------------------------
Ik voel wel wat voor de optie die al eerder genoemd is: psalmen en gezangen in de kerk, en opwekking en gospel erbuiten
...................................................................
Ik denk dat de H. Geest dan meer buiten- dan in- de kerk zijn werk kan doen.
Ik word helemaal misselijk van die koppeling van de Heilige Geest aan opwekkingsliederen. Steeds vaker hoor ik dat mensen uit de opwekkingsbeweging of uit evangelisch werkverband de Heilige Geest claimen door hun liederen. Sommigen gaan hierin zo ver dat ze zeggen alleen nog God te kunnen ervaren door opwekkingsliederen. Volgens mij moet je dan ernstig bij je zelf te rade gaan omtrent de oorsprong van je gevoelens. Ik persoonlijk denk dat de Heilige Geest is: creatief, kunstzinnig, inspirerend, ontdekkend, echt, zuiver, muzikaal, poëtisch, artistiek. Al deze eigenschappen moeten de opwekkingsliederen ontberen. Dus ga idd er maar mee buiten de kerk en wordt bevangen door weet ik wat voor geest, maar in elk geval niet de Heilige.
Zijn Opwekkingsliederen dan niet: Zuiver, creatief, kunstzinnig, inspirerend, ontdekkend, echt, muzikaal, poëtisch en artistiek?
Niet alle Opwekkingsliederen zijn even mooi en goed, maar er staan hele mooie nummers in. De discussie of je deze liederen in de kerkdienst kunt/moet gebruiken is een andere......
Ik ben het met je eens dat als mensen zeggen de Heilige Geest alleen nog maar te kunnen ervaren dor middel van Opwekkingsliederen, dat er dan iets fout zit. De Psalmen zijn ook zo ontzettend mooi! Hier staat alles in: Lofprijzing, verootmoediging, schuldbelijdenis, gebed om bekering etc. Ook in opwekking komen deze liederen voor, trouwens...... Maar om nu alle Opwekking af te kraken, dat gaat mij iets te ver. Laten we de waarde van deze liederen ook juist schatten. Niet alles af keuren, maar ook zeker niet alles maar meteen omarmen omdat het nieuw is, of in elk geval weer eens iets anders dan wat we gewend zijn tot nu toe. Laat die Heilige Geest ons maar leren welke weg we hierin te gaan hebben.......!
En dat is voor de ene persoon alleen psalmen Oude Berijming, voor een ander is dat Nieuwe Berijming, voor weer een ander het Liedboek voor de Kerken, en voor weer een ander.......:Inderdaad, Opwekkingsliederen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!