het verschil tussen opwekkingsliederen en gezangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2004 18:59

Stacie schreef:
thespiritisinsideus schreef: Er is gewoon een opwekkingsnummer wat Halleluja, Halleluja, Halleluja, Halleluja (x6) als tekst heeft. en daar durft de schrijver dan ook nog zijn naam onder te zetten

rare opmerking, soms is het tijd om alleen halleluja te zingen/bidden/zeggen

en ik vind best dat jullie negatief doen over opwekkings nummers

soms is helaas het mezinggehalte hoger dan dat je de nrs meezing met je hart, maar er is wel degelijk diepgang in opwekking nummers!
euh, kan je God genoeg lofprijzen denk je? Halleluja is niet alleeneen woord, het heeft een betekenis: geloofd zij God. Als je daar moe van wordt, moet je misschien eens kijken hoe ernstig jij je leven met God neemt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 aug 2004 07:57

wina schreef:--------------------------------------------------------------------------------

Ik voel wel wat voor de optie die al eerder genoemd is: psalmen en gezangen in de kerk, en opwekking en gospel erbuiten
...................................................................

Ik denk dat de H. Geest dan meer buiten- dan in- de kerk zijn werk kan doen.

Ik word helemaal misselijk van die koppeling van de Heilige Geest aan opwekkingsliederen. Steeds vaker hoor ik dat mensen uit de opwekkingsbeweging of uit evangelisch werkverband de Heilige Geest claimen door hun liederen. Sommigen gaan hierin zo ver dat ze zeggen alleen nog God te kunnen ervaren door opwekkingsliederen. Volgens mij moet je dan ernstig bij je zelf te rade gaan omtrent de oorsprong van je gevoelens. Ik persoonlijk denk dat de Heilige Geest is: creatief, kunstzinnig, inspirerend, ontdekkend, echt, zuiver, muzikaal, poëtisch, artistiek. Al deze eigenschappen moeten de opwekkingsliederen ontberen. Dus ga idd er maar mee buiten de kerk en wordt bevangen door weet ik wat voor geest, maar in elk geval niet de Heilige.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 aug 2004 08:04

jas schreef:Sommigen gaan hierin zo ver dat ze zeggen alleen nog God te kunnen ervaren door opwekkingsliederen.

Die mensen gaan dan even ver als jij nu. Ik ga geen pleidooi houden voor de muzikale waarde van opwekkingsliederen, maar het slaat mi. helemaal nergens op als je de HG beperkt tot alleen die muziek die jij zuiver, creatief, goed, etc. vindt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 aug 2004 08:44

jas schreef:
wina schreef:--------------------------------------------------------------------------------

Ik voel wel wat voor de optie die al eerder genoemd is: psalmen en gezangen in de kerk, en opwekking en gospel erbuiten
...................................................................

Ik denk dat de H. Geest dan meer buiten- dan in- de kerk zijn werk kan doen.

Ik word helemaal misselijk van die koppeling van de Heilige Geest aan opwekkingsliederen. Steeds vaker hoor ik dat mensen uit de opwekkingsbeweging of uit evangelisch werkverband de Heilige Geest claimen door hun liederen. Sommigen gaan hierin zo ver dat ze zeggen alleen nog God te kunnen ervaren door opwekkingsliederen. Volgens mij moet je dan ernstig bij je zelf te rade gaan omtrent de oorsprong van je gevoelens. Ik persoonlijk denk dat de Heilige Geest is: creatief, kunstzinnig, inspirerend, ontdekkend, echt, zuiver, muzikaal, poëtisch, artistiek. Al deze eigenschappen moeten de opwekkingsliederen ontberen. Dus ga idd er maar mee buiten de kerk en wordt bevangen door weet ik wat voor geest, maar in elk geval niet de Heilige.

Zijn Opwekkingsliederen dan niet: Zuiver, creatief, kunstzinnig, inspirerend, ontdekkend, echt, muzikaal, poëtisch en artistiek?
Niet alle Opwekkingsliederen zijn even mooi en goed, maar er staan hele mooie nummers in. De discussie of je deze liederen in de kerkdienst kunt/moet gebruiken is een andere......
Ik ben het met je eens dat als mensen zeggen de Heilige Geest alleen nog maar te kunnen ervaren dor middel van Opwekkingsliederen, dat er dan iets fout zit. De Psalmen zijn ook zo ontzettend mooi! Hier staat alles in: Lofprijzing, verootmoediging, schuldbelijdenis, gebed om bekering etc. Ook in opwekking komen deze liederen voor, trouwens...... Maar om nu alle Opwekking af te kraken, dat gaat mij iets te ver. Laten we de waarde van deze liederen ook juist schatten. Niet alles af keuren, maar ook zeker niet alles maar meteen omarmen omdat het nieuw is, of in elk geval weer eens iets anders dan wat we gewend zijn tot nu toe. Laat die Heilige Geest ons maar leren welke weg we hierin te gaan hebben.......!
En dat is voor de ene persoon alleen psalmen Oude Berijming, voor een ander is dat Nieuwe Berijming, voor weer een ander het Liedboek voor de Kerken, en voor weer een ander.......:Inderdaad, Opwekkingsliederen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

joepie

Berichtdoor joepie » 27 aug 2004 08:51

Ik vind ook best dat er mooie opwekkingsliederen tussenzitten. Al moet ik zeggen dat veel hetzelfde zijn. Als ik naar een evangelische dienst ga, dan zijn veel liederen hetzelfde. Ook niet echt getuigen van goede teksten. Tamelijk leeg.
De goede dan buitengesloten. Wij zingen als gezin elke zondagavond met elkaar en daar zitten ook opwekkingsliederen tussen. Maar er zijn er ook waar we echt helemaal niet mee uit de voeten kunnen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 aug 2004 09:07

joepie schreef:Ik vind ook best dat er mooie opwekkingsliederen tussenzitten. Al moet ik zeggen dat veel hetzelfde zijn. Als ik naar een evangelische dienst ga, dan zijn veel liederen hetzelfde. Ook niet echt getuigen van goede teksten. Tamelijk leeg.
De goede dan buitengesloten. Wij zingen als gezin elke zondagavond met elkaar en daar zitten ook opwekkingsliederen tussen. Maar er zijn er ook waar we echt helemaal niet mee uit de voeten kunnen.

Dat is helemaal waar, maar dat gaat naar meer kanten op. Ik heb wel eens het volgende voorbeeld gehoord van een Psalmregel waar je dus (als je hem een keer vlot leest) geen tabak van kunt maken. Die regel komt uit Psalm 25 in de Oude Berijming:
Dat mijn vijand nooit van vreugd,
Om mij opspring' die U wachten,
Dekt nooit schaamt' maar die de deugd
Zonder oorzaak stout verachten.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

joepie

Berichtdoor joepie » 27 aug 2004 09:12

Race406 schreef:
joepie schreef:Ik vind ook best dat er mooie opwekkingsliederen tussenzitten. Al moet ik zeggen dat veel hetzelfde zijn. Als ik naar een evangelische dienst ga, dan zijn veel liederen hetzelfde. Ook niet echt getuigen van goede teksten. Tamelijk leeg.

Dat is helemaal waar, maar dat gaat naar meer kanten op. Ik heb wel eens het volgende voorbeeld gehoord van een Psalmregel waar je dus (als je hem een keer vlot leest) geen tabak van kunt maken. Die regel komt uit Psalm 25 in de Oude Berijming:

JA dat is waar. Kan er niks van bakken :wink:
Of wat dacht je van het volgende woord in onze nieuw berijmde psalmen:
Totterdood!!!!!! :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 aug 2004 09:25

Aragorn schreef:
jas schreef:Sommigen gaan hierin zo ver dat ze zeggen alleen nog God te kunnen ervaren door opwekkingsliederen.

Die mensen gaan dan even ver als jij nu. Ik ga geen pleidooi houden voor de muzikale waarde van opwekkingsliederen, maar het slaat mi. helemaal nergens op als je de HG beperkt tot alleen die muziek die jij zuiver, creatief, goed, etc. vindt.

Je trekt te haastige conclusies. Ik heb niet gezegd welke muziek ik goed vind. Ik heb wat eigenschappen opgenoemd die ik aan de Heilige Geest toeschrijf. Daarnaast heb ik gezegd dat ik de koppeling Heilige Geest - opwekkingsliederen ongepast vind omdat dat claimen is.
Verder mag het duidelijk zijn, welke muziek ik in elk geval niet goed vind.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 aug 2004 09:39

joepie schreef:
Race406 schreef:

Of wat dacht je van Psalm 100:3 Nieuw berijmd: Gebenedijd :shock: Zijn grote Naam.... Nooit geweten wat dat betekent, totdat onze dominee dat eens uitlegde. Dan denk ik: Ze willen iets nieuws zingen, want het oude is oud en niet te begrijpen, nu, de Nieuwe Berijming en veel gezangen zijn ook niet echt vreselijk up-to-date, dus wat dat betreft....
Heb je nog meer voorbeelden? :mrgreen:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 aug 2004 09:51

Race406 schreef: en veel gezangen zijn ook niet echt vreselijk up-to-date, dus wat dat betreft.... :mrgreen:

Volgens mij is dat ook nooit de intentie geweest van de samenstellers van het Liedboek, lees de inleidende pagina's maar. Gezocht is naar een samenstelling van hedendaagse en gelouterde kerkmuziek.
Er staan best moderne gezangen in (sommige zelfs zo modern, dat ze in een gereformeerde eredienst nauwelijks bruikbaar zijn :D ). Maar ook de liederen uit de geschiedenis van de kerk uit verschillende landen om ons heen komen royaal aan bod. De opzet is ook geweest dat er voor elk wat wils in staat, zodat de bundel breed (liefst oecumenisch) ingevoerd kon worden.Je hoeft dus niet alles mooi te vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2004 16:31

Je trekt te haastige conclusies. Ik heb niet gezegd welke muziek ik goed vind. Ik heb wat eigenschappen opgenoemd die ik aan de Heilige Geest toeschrijf. Daarnaast heb ik gezegd dat ik de koppeling Heilige Geest - opwekkingsliederen ongepast vind omdat dat claimen is.
Verder mag het duidelijk zijn, welke muziek ik in elk geval niet goed vind.

Snap ik... maar in jou vorige reaktie geef jij aan dat de Geest in ieder geval niet door opwekking heen werkt omdat die liederen missen wat de Heilige Geest volgens jou is... Er zijn misschien mensen die claimen dat de Geest door Opwekking heen werkt. Op zich hebben ze gelijk, de Geest werkt door muziek.... Hij kan ook door Psalmen, Liedboek etc werken. Maar ik denk niet dat Hij door het een meer werkt dan door het ander (hoewel ik denk dat je liederen wel begrijpelijk moet houden, in de tijd van de reformatie leerden de leken echt niks van latijnse liederen, dus kan de Geest er blijkbaar ook niet goed door werken.

In elk geval vind jij Opwekking maar niks... en claim jij daardoor dat de Geest daar ook niet doorheen werkt... en daar moet je net zo mee oppassen als wanneer mensen hun liederen teveel de hemel in prijzen.

Misschien had je het woordje "ik" ook even vet moeten drukken. .. wat met die maat meet jij, met wat JIJ vindt.
Laatst gewijzigd door Marnix op 29 aug 2004 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 09:38

Race406 schreef:
Zijn Opwekkingsliederen dan niet: Zuiver, creatief, kunstzinnig, inspirerend, ontdekkend, echt, muzikaal, poëtisch en artistiek?

Dat klopt. Opwekkingsliederen zijn niet creatief, niet artistiek, niet inspirerend, niet muzikaal en niet poëtisch. En kom me niet aanzetten met een paar liederen die wel kunnen. Die zijn er, maar dan alleen op het niveau van "toelaatbaar" maar in elk geval is er niks verhevens aan. Muzikaal zijn ze geen van allen. Het metrum klopt niet, de melodievoering is 2x niks, soms kun je niet eens de tonica ontdekken, geen cohesie tussen tekst en melodie. Dat mensen er plezier aan beleven, religieuze ervaringen door ondergaan, geestesvervoeringen krijgen, Gods liefde er door ervaren, etc. ik vind het allemaal best. Zing ze overal waar je maar wil, maar hou ze buiten de kerk. Kerkmusicus is een vak waar een behoorlijke studie voor vereist is. Als iemand kan bepalen welke muziek voor in de kerk wel of niet geschikt is, is het de kerkmusicus. Ik word er doodziek van dat iedereen meent zich met mijn vakgebied te moeten bemoeien zonder enige kennis van zaken en het vak op die manier verzieken. Ook hier geldt dus, schoenmaker blijf bij je leest.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 aug 2004 14:08

Ik begrijp en deel je mening dat muziek ter ere van God het liefst kwalitatief hoogwaardig moet zijn. Maar wat ik absoluut niet begrijp is dat je het al of niet erbij zijn van de Heilige Geest daaraan koppelt. Had Nirvana dan meer van de HG dan Delirious? omdat ze betere muziek maakten?

Volgens mij kan God, die toch al moet afdalen om het onvolmaakte gerammel van Bach (vergeleken met een volmaakt God dan) te kunnen apprecieren en zich erdoor geeerd te voelen, ook werken door kwalitatief nog slechtere muziek. Een beetje het verhaal van de tollenaar en de farizeer eigenlijk.. het gaat om de intenties.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2004 19:11

Hehe precies :D

Dat klopt. Opwekkingsliederen zijn niet creatief, niet artistiek, niet inspirerend, niet muzikaal en niet poëtisch. En kom me niet aanzetten met een paar liederen die wel kunnen. Die zijn er, maar dan alleen op het niveau van "toelaatbaar" maar in elk geval is er niks verhevens aan. Muzikaal zijn ze geen van allen. Het metrum klopt niet, de melodievoering is 2x niks, soms kun je niet eens de tonica ontdekken, geen cohesie tussen tekst en melodie. Dat mensen er plezier aan beleven, religieuze ervaringen door ondergaan, geestesvervoeringen krijgen, Gods liefde er door ervaren, etc. ik vind het allemaal best. Zing ze overal waar je maar wil, maar hou ze buiten de kerk. Kerkmusicus is een vak waar een behoorlijke studie voor vereist is. Als iemand kan bepalen welke muziek voor in de kerk wel of niet geschikt is, is het de kerkmusicus. Ik word er doodziek van dat iedereen meent zich met mijn vakgebied te moeten bemoeien zonder enige kennis van zaken en het vak op die manier verzieken. Ook hier geldt dus, schoenmaker blijf bij je leest.

Nee neem die laatste psalmen... Allemaal gehalleluja... kwalitatief net zo "slecht" als opwekking... alleen maar een beetje "prijs de Heer" enzo. Of Psalm 136, belachelijk, om de regel weer het zelfde refrein, en dat weet ik veel hoeveel verzen door. Dan heb je ook nog de psalmen die zo creatief en artistiek zjin dat je er geen hout van snapt... in de huidige berijming. Geweldig ook!

Overigens vind ik de muziek van Opwekking juist wel heel goed... past goed bij het soort muziek (het woord opwekking zegt het al he)... Dat jij met je zoveel jaren opleiding tot kerkmusicus tot de conclusie komt dat dit echter niet niet zo is verandert mijn mening niet... ik vind het goed... muziek zegt veel over smaak, zelfs mij musici... iemand kan zich tijden in muziek verdiept kunnen hebben en een bepaalde band, stijl etc. 3x niks kunnen vinden, terwijl anderen dat wel super vinden en er ook veel verstand van hebben.

Dus probeer jij het maar uit de kerk te houden, dan ga ik wel 1x in de maand naar een jeugddienst ipv naar de kerk, kan ik toch begrijpelijke liederen op aansprekende muziek zingen. En kijk uit dat je God niet in jou straatje gaat proberen te laten passen... Ik durf de stelling aan dat Hij net zo blij is met iemand die oprecht een opwekkingslied zingt als met iemand die hetzelfde doet maar een psalm zingt... dus waar praten we over?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 29 aug 2004 19:25

joepie schreef:
Race406 schreef:

Over waar een ' staat begint een nieuwe zin.
Het was inderdaad duidelijker geweest als Race406 de ;'s had laten staan. :mrgreen:

1.’k Hef mijn ziel, o God der goden,
Tot U op, Gij zijt mijn God.
‘k Heb op U vertrouwd in noden,
Weer van mij toch schaamt’ en spot.
Dat mijn vijand nooit van vreugd
Om mij opspring’ ; Die U wachten,
Dekt nooit schaamt’; maar die de deugd,
Zonder oorzaak, stout verachten.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Terug naar “Archief”