Berichtdoor Mariamagdalena » 30 aug 2004 14:00
Waarom zou belonen moeilijker zijn dan straffen?
Dat zegt meer over jezelf.
Nogsteeds beloon ik mijn kinderen als ze dingen goed doen, of iets goeds hebben gepresteerd of zo. Daar stimuleer je ze juist mee.
Toen ze jong waren, en ik ze moest straffen, strafte ik ze gewoon.
Maar kort, geen sadistische straffen zoals: negeren, een maand huisarrest, zakgeld inhouden, van vrienden verstoken, enz.
Gewoon een straf wat paste, voor dat moment. Net wat ze gedaan hadden. Nou hebben onze kinderen haast nooit erge dingen gedaan. Toen ze klein waren en ze wilden niet luisteren, was het 3 keer waarschuwen en dan kregen ze wel eens een (zachte) tik (nooit tegen hun hoofd) of ze moesten even op hun kamer. Maar en van de kinderen heeft eens erg fikkie gestookt met een vriend, hij was toen 11. Toen heb ik hem gestraft door hem apart te nemen, en heel intensief met hem te praten, hem ook duidelijk te maken wat er kan gebeuren (oorzaak en gevolg), wat een vreselijk verdriet hij mij doet (op z'n emoties spelen), gewoon een heel duidelijk lang geprek wat indruk maakte.
Dat heeft toen goed geholpen. Dat was natuurlijk op een leeftijd dat je met ze kon praten. Met een peuter kan je nauwelijks praten, je kunt ze wel wat uileggen, maar ze hebben een periode dat ze hun grenzen willen verkennen en dus dwars tegen de draad in zijn, dan helpt dus een tik (schrikreactie). Natuurlijk sporadisch, niet te vaak, anders werkt het niet meer.
Ik heb zelf eigenlijk de opvoeding grotendeels alleen moeten doen.
Eigenlijk weinig problemen gehad, altijd open discussie, en niet zelf willen winnen in een discussie.
en als ouder ook eens sorry kunnen zeggen, ook eens kunnen toegeven dat je fout zit.
Maar verder gaf ik wel een strakke leiding.
Ja was ja en nee was nee.
Dan kom je al een heel eind. Anders kweek je zeurders.