Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Werken op zondag

Berichtdoor marcel081276 » 25 aug 2004 22:04

hoe denken jullie over het werken op zondag? je hoort wel eens dat een verpleegster wel mag werken en een stratenmaker ofzo weer niet, waar ligt de grens, als er wel een grens is...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2004 23:03

Borkdude heeft mij geleerd dat ik niet hoef te studeren op zondag en dat vind ik niet erg :) Dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen als ik lekker zit te nixen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 aug 2004 13:05

je mag werken der barmhartigheden doen op zondag, zoals verpleging.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2004 13:23

Johannes 1 schreef:
je mag werken der barmhartigheden doen op zondag, zoals verpleging.

Ja, uiteraard moet dat doorgaan, ben ik van harte met je eens.
Maar verder, ga je nu de energiebedrijven, en het waterbedrijf, de kpn, etc. een brief schrijven dat ze hun werkzaamheden op zondag moeten stoppen.
Ook dan komen trouwens de zieken in de knel, maar je zit ook iedere maandag met een ontdooide vriezer, een koelkast die een dag je etenswaren niet gekoeld heeft, in de winter op zondag zonder verwarming, zonder water, kun je je op zondag ook niet wassen, lekker fris, zo kan ik nog wel even doorgaan, dit zijn maar de eerste directe dingen die men nodig heeft.

Misschien ervaar je dit als flauw, maar, het is wel de realiteit.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 aug 2004 13:27

Maar verder, ga je nu de energiebedrijven, en het waterbedrijf, de kpn, etc. een brief schrijven dat ze hun werkzaamheden op zondag moeten stoppen.

de eerste 2 dat zijn noodzakelijke dingen. tegenwoordig gaat alles op stroom en je hebt water nodig. vroeger haalde men water uit putten, maar dat gaat nu niet meer. eigenlijk ook een soort van barmhartigheid, want door hun werk kan de verpleger zijn of haar werk doen in de ziekenhuizen en dergelijke. kpn hoeft niet te werken op zondag vind ik, want ik bel niet op zondag dus dat scheelt :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 aug 2004 13:31

Ik denk ook zo. Een dokter of zo moet wel werken op zondag, maar dan moet hij een andere dag van de week als rustdag nemen. Politie moet ook werken, en al dat soort dingen, maar geen winkels open, of bedrijven die niet strikt noodzakelijk zijn, zoals water en stroom en zo.
Een dominee moet ook werken op zondag, maar dat is juist voor God, maar dan zou hij bv maandag als rustdag kunnen nemen, want zaterdags moeten ze meestal hun preek voorbereiden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2004 15:50

Ik wil wel op zondag 112 kunnen bellen als het nodig is.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 26 aug 2004 16:16

johannes1 schreef:

de eerste 2 dat zijn noodzakelijke dingen. tegenwoordig gaat alles op stroom en je hebt water nodig. vroeger haalde men water uit putten, maar dat gaat nu niet meer. eigenlijk ook een soort van barmhartigheid, want door hun werk kan de verpleger zijn of haar werk doen in de ziekenhuizen en dergelijke. kpn hoeft niet te werken op zondag vind ik, want ik bel niet op zondag dus dat scheelt :mrgreen:

Tja... maar je moet wel bedenken dat nood-telefoontjes geen belemmeringen mogen opleveren. Verder geheel eens. Gewoon een minimum medewerkers op stroom en electriciteitsbedrijven. Bij nood piepen ze gewoon maar collega's op.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 aug 2004 16:25

tkf schreef:
johannes1 schreef:

Tja... maar je moet wel bedenken dat nood-telefoontjes geen belemmeringen mogen opleveren. Verder geheel eens. Gewoon een minimum medewerkers op stroom en electriciteitsbedrijven. Bij nood piepen ze gewoon maar collega's op.

En denk je dan dat de rest van de wereldactiviteit dan gewoon maar even een dag kan stoppen? Zoals proces-industrie, olieraffinaderijen, galsfabrieken, beveiligingsorganisaties, persagentschappen, enz. enz. Of ben jij van mening dat je dan als christen per definitie niet in zo'n branche moet gaan werken? Maar je maakt er wel gebruik van!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 26 aug 2004 16:35

maar stel nou eens voor dat je in een hotel zit, moet het personeel dan wel werken? ik las pas geleden een stukje van een man die manager van een hotel was, hij kwam uit de oud geref gem, en hij zei dat hij er nix mee te maken had dat het personeel op zondag werkte.. ja zo lust ik er nog wel 1 :!:
maar hij draait savond ook vast het lichtknopje om terwijl er dan mensen voor hem werken, foei :lol:

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 26 aug 2004 17:09

Ik denk dat er een onderscheid moet zijn tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk zijn.

niels82
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor niels82 » 26 aug 2004 17:40

orgeltje schreef:Ik denk dat er een onderscheid moet zijn tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk zijn.

Ik denk dat je de grens van wat wel en niet kan op zondag op basis van de bijbel en je eigen geweten moet leggen.
Love can grow in all kinds of weather
As long as it is... planted in two hearts together!

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 26 aug 2004 19:10

Alleen de werken der barmartigheid zoals al eerder vermeld.

Verpleging;
Politie;
Koks voor in instellingen;
etc.

Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Refoweb is van ons allemaal :p

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 26 aug 2004 19:17

Liesl schreef:Alleen de werken der barmartigheid zoals al eerder vermeld.

Verpleging;
Politie;
etc.

Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

een boer die zijn koeien moet melken is geen barmhartigheid maar wel noodzakelijk!

Dus er is meer dan barmhartigheid.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2004 19:23

Liesl schreef:
Alleen de werken der barmartigheid zoals al eerder vermeld.

Verpleging;
Politie;
etc.

Degene die dat werk doen, zijn wel van heel veel dingen afhankelijk, die er wel moeten zijn, waar dus ook voor gewerkt moet worden, moeten ongelovigen dat dan maar doen, zodat je zelf je verantwoordelijkheden ontloopt, door ze naar hen door te schuiven, de praktijk blijft nl hetzelfde.

Terug naar “Archief”