Goeie dag zeg, wat is er hier veel geschreven in korte tijd.
Hereiam, Nog even over de doop als teken van het genadeverbond: Zie jij de doop niet als teken van Gods genade? Zie je dan als het teken van het geloof wat een mens gelooft?
Het gaat er niet om wat ik zie, of wat mijn kerk ziet, maar wat de Bijbel zegt over de doop. DEZE TEKSTEN KOMEN HIER EIGENLIJK NIET AAN DE ORDE!!! En dat is jammer.
Zelfs teksten als Kol.2:11, 12 worden hier niet uitgelegd, terwijl dat zou moeten pleiten voor besnijdenis --> doop.
Want vertel me eens, hoe kan Rom. 6:1-4 op kinderen slaan, die niet geloven?
Hoe kan Kol. 2:11, 12 slaan op kinderen die niet geloven?
Waarom wordt de doop het 'bad der wedergeboorte' genoemd?
Waarom een bede tot een goed geweten?
De doop laat zien: sterven en opstaan met Jezus in een nieuw leven. Zo omschrijft de Bijbel de doop. Ik kan er gewoonweg niet iets anders van maken. In diezin is het een teken van Gods genade, de genade een kind van Hem te
zijn en een teken dat ik dat geloof en zichbaar wil maken in de doop. (krachtig getuigenis)
De Bijbel zegt, als je van ganser harte gelooft het geoorloofd is. En zo zijn er tal van teksten door mij en andere ook al aangehaald (over het wezen van de doop), maar daar wordt eigenlijk niet op in gegaan.
Sorry, ik klink wat frusti, vergeef me
Ik begrijp dat overigens best, zo maar je traditie loslaten is eng, doodeng!!
Maar werkelijke en eerlijke bestudering van het Woord, kan m.i. niet anders dan dat het er in resulteert, dat je ziet dat God een verbond sloot met Israel (niet met ons) en dat de doop geen besprenkeling kan zijn, en toegepast wordt op de gelovige mens.
Iets typisch evangelisch? Nee, kijk bijv. maar eens op
www.refobaptisten.nl
Een heel goed boek, vind ik "met de doop in de knoop" van Jildert de Boer. Deze broeder gaat heel grondig in op de leringen van het verbond, plaats van Israel en kerk, het wezen van de doop, enz.
Echt een aanrader.
Wat betreft kerkgeschiedenis. Er zijn weldegelijk oude geschriften bekend, uit de eerste eeuwen na Christus die wijzen op geloofsdoop (zeker niet op het besprenkelen van zuigelingen). De betekenis van dit besprenkelen werd steeds gewijzigd, veelal waren het in elk geval magische handelingen en gedachten. Bij de komst van Keizer Constantijn werd de doop echt een volkshandeling. Ieder moest christen worden, zijn christelijke rijk moest uitgebreid worden. En dat deed je door dopen. Velen werden verplicht gedoopt. Mensen die niet wilden, hadden een probleem. Zo ook bijv. de Joden. Theologisch: De Roomsen maakten er het "gratia infusa" van, wat de erfzonde weg wies. Het was pas in de tijd van Zwingli, Luther, Calvijn, dat de doop i.p.v. besnijdenis werd geopperd. Het was zogezegd een gelegenheids theologie.
(Ik ben in elk geval nog nooit eerder in de kerkgeschiedenis boeken deze leer tegen gekomen, voor de reformatie).
Het is jammer dat de Reformatie uiteindelijk deze Roomse dwaalleer niet heeft aangepakt. Velen hebben overigens de overtuiging dat Luther dat wel wilde, maar daar nooit aan toe gekomen is. Weet iemand daar meer van, want ik kan het niet bevestigen...