Doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 25 aug 2004 13:03

Maja de Bij schreef:Als het even kan, doen ook verstandelijk gehandicapten belijdenis van hun geloof en gaan ze aan het Avondmaal.

Als verstandelijk gehandicapten belijdenis kunnen doen, kunnen ze ook aangeven gedoopt te willen worden. Beiden zijn dan tenslotte uitingen van geloof.

No problem dus :)
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 13:09

JK schreef:Ik ben zelf niet gedoopt als kind, en heb het daar best moeilijk mee gehad soms.
Als bijvoorbeeld op school de godsdienstleraar vroeg: wie is er niet gedoopt?
En nadat ik als enige mn vinger opgestoken had, hij een verhaal begon dat je sowieso niet in de hemel kon komen als je niet gedoopt was.
Dan voel je je toch best eh.. rot

Tja, dat is inderdaad erg droevig... Wat denk je, zou die moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing gedoopt zijn geweest? :) En die kwam ook in de hemel...

En trouwens, je kunt je nog steeds laten dopen he ;)

Sparrow schreef:Wat vinden jullie eigenlijk van de stelling:
Gedoopt worden is vergeving van zonden ontvangen?

Doop is slechts het symbool... in de traditionele kerken voor Gods beloften voor jou... bij charismatische kerken voor het aanemen van Gods beloften... Als gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven krijg je vergeveing van de zonden, niet pas op het moment dat je gedoopt wordt.

Maja schreef:Niet ingewikkelder maken dan het is. Tot de zichtbare kerk behoort iedereen (Jan Rap en z'n maat) die ingeschreven staat bij de kerk. Die allen behoren gedoopt te worden als kind.

Dan ben ik niet met je eens dat God alleen een verbond sluit met de zichtbare kerk. En bovendien, wat is "de kerk"? Denk je nou echt dat God bij eht geven van zijn verbond afhankelijk is van of wij wel lid zijn van een kerk? En Hij anders geen verbond met je sluit? Denk nog eens aan die kamerling uit Morenland... Die werd geen lid van een kerk... want die hadden ze in Ethiopie niet... Maar hij werd wel lid van Christus Gemeente, van Zijn lichaam.

Invincible schreef:De besnijdenis is samen met de andere wetten een eeuwige inzetting. Die is dus niet komen te vervallen met Golgotha.
+ de doop was al onderdeel van het OT, zonder daarmee in de plaats van de besnijdenis te komen. Johannes deed niets nieuws door mensen onder te dompelen in water. Je kon ook in het OT zowel gedoopt als besneden zijn. Ze zijn in geen geval elkaars plaatsvervanger of verlengde.

Hm daar weet ik niks van... Ik ben benieuwd, waar je dat op baseert (dat er in het OT ook al de doop was)

Ik vind het vreemd. Je pa bepaald dus wat jij en je moeder geloven, en daarmee jullie eeuwige bestemming..?
Wel logisch dan dat je als andersgelovige uit je familie wordt gekicked (bijv christen uit moslimgezin) omdat 1 huis 1 geloof hoort te hebben, nl wat het hoofd van het gezin gelooft.

Hm zo werkt het niet helemaal :) Ik geloof niet in verbondsautomatiscme, dat je omdat je gedoopt bent, omdat je toevallig gelovige ouders hebt, wel in de hemel komt. Doop is bij de kinderdoop het teken dat God van je houdt... En je die eeuwige bestemming wil geven. Daar kun je nog steeds als mens ja of nee op zeggen... En liefde moet van 2 kanten komen.... Als je echter God de rug toekeert kom je niet in de hemel. In de tijd van het OT was je besnijdenis toch ook geen toegangskaartje tot de hemel? Het houdt in dat God een verbond met je sluit... maar je kunt later wel beslissen of je dat verbond wel wil... of niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 25 aug 2004 15:15

Goeie dag zeg, wat is er hier veel geschreven in korte tijd. :?

Hereiam, Nog even over de doop als teken van het genadeverbond: Zie jij de doop niet als teken van Gods genade? Zie je dan als het teken van het geloof wat een mens gelooft?

Het gaat er niet om wat ik zie, of wat mijn kerk ziet, maar wat de Bijbel zegt over de doop. DEZE TEKSTEN KOMEN HIER EIGENLIJK NIET AAN DE ORDE!!! En dat is jammer.
Zelfs teksten als Kol.2:11, 12 worden hier niet uitgelegd, terwijl dat zou moeten pleiten voor besnijdenis --> doop.

Want vertel me eens, hoe kan Rom. 6:1-4 op kinderen slaan, die niet geloven?
Hoe kan Kol. 2:11, 12 slaan op kinderen die niet geloven?
Waarom wordt de doop het 'bad der wedergeboorte' genoemd?
Waarom een bede tot een goed geweten?

De doop laat zien: sterven en opstaan met Jezus in een nieuw leven. Zo omschrijft de Bijbel de doop. Ik kan er gewoonweg niet iets anders van maken. In diezin is het een teken van Gods genade, de genade een kind van Hem te zijn en een teken dat ik dat geloof en zichbaar wil maken in de doop. (krachtig getuigenis)

De Bijbel zegt, als je van ganser harte gelooft het geoorloofd is. En zo zijn er tal van teksten door mij en andere ook al aangehaald (over het wezen van de doop), maar daar wordt eigenlijk niet op in gegaan.
Sorry, ik klink wat frusti, vergeef me :roll:

Ik begrijp dat overigens best, zo maar je traditie loslaten is eng, doodeng!!

Maar werkelijke en eerlijke bestudering van het Woord, kan m.i. niet anders dan dat het er in resulteert, dat je ziet dat God een verbond sloot met Israel (niet met ons) en dat de doop geen besprenkeling kan zijn, en toegepast wordt op de gelovige mens.

Iets typisch evangelisch? Nee, kijk bijv. maar eens op www.refobaptisten.nl

Een heel goed boek, vind ik "met de doop in de knoop" van Jildert de Boer. Deze broeder gaat heel grondig in op de leringen van het verbond, plaats van Israel en kerk, het wezen van de doop, enz.
Echt een aanrader.

Wat betreft kerkgeschiedenis. Er zijn weldegelijk oude geschriften bekend, uit de eerste eeuwen na Christus die wijzen op geloofsdoop (zeker niet op het besprenkelen van zuigelingen). De betekenis van dit besprenkelen werd steeds gewijzigd, veelal waren het in elk geval magische handelingen en gedachten. Bij de komst van Keizer Constantijn werd de doop echt een volkshandeling. Ieder moest christen worden, zijn christelijke rijk moest uitgebreid worden. En dat deed je door dopen. Velen werden verplicht gedoopt. Mensen die niet wilden, hadden een probleem. Zo ook bijv. de Joden. Theologisch: De Roomsen maakten er het "gratia infusa" van, wat de erfzonde weg wies. Het was pas in de tijd van Zwingli, Luther, Calvijn, dat de doop i.p.v. besnijdenis werd geopperd. Het was zogezegd een gelegenheids theologie.
(Ik ben in elk geval nog nooit eerder in de kerkgeschiedenis boeken deze leer tegen gekomen, voor de reformatie).

Het is jammer dat de Reformatie uiteindelijk deze Roomse dwaalleer niet heeft aangepakt. Velen hebben overigens de overtuiging dat Luther dat wel wilde, maar daar nooit aan toe gekomen is. Weet iemand daar meer van, want ik kan het niet bevestigen...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 aug 2004 15:26

HereIam schreef:Het is jammer dat de Reformatie uiteindelijk deze Roomse dwaalleer niet heeft aangepakt. Velen hebben overigens de overtuiging dat Luther dat wel wilde, maar daar nooit aan toe gekomen is. Weet iemand daar meer van, want ik kan het niet bevestigen...

Misschien omdat hij zag wat voor rommeltje de wederdopers in die tijd ervan maakten (ooit al eens van Jan van Leiden gehoord?).
Bovendien, Luther lijkt me wel de laatste die de kinderdoop aan zou willen pakken. Toen hij eens diep in de put zat heeft hij met grote letters opgeschreven: Ich bin getauft. En dat gaf hem weer hoop.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 25 aug 2004 15:28

Een conclusie uit het boek, wat ik zo even noemde
Met de doop in de knoop (14)
Samenvatting in stellingen
door Jildert de Boer

- Er wordt gesproken over: "één Here, één geloof en één doop" (Efeze 4:5). God is de eerste (1 Joh.4:10,16,19), dan komt het geloof en daarna vindt de doop plaats.

-Men dient geen volken, maar discipelen te dopen, lerende hen te onderhouden AL wat Ik u bevolen heb (Matth.28:19). Discipelen geven alles op, om Jezus Christus te volgen (Luc.14:26,27,33).

-Evenals Jezus, ons voorbeeld, betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen, als zijn leerlingen (Matth.3:15). Die gezindheid, om Gods wil geheel te volbrengen (Vergelijk Deut.6:25) wordt getoond in de waterdoop. De inhoud daarvan is een zich bekleden met Christus (Gal.3:27).

-Het verschil tussen "dopen" en "sprenkelen" is duidelijk. Het volgende vers kan dit goed aantonen: "De priester zal zijn vinger in het bloed dopen en van het bloed zevenmaal sprenkelen voor het aangezicht des Heren, vóór het voorhangsel in het heiligdom" (Lev.4:6).

-De doop is het tegenbeeld van de zondvloed, onmiskenbaar dus de gedachte aan veel water en een radicaal laten "verdrinken" van het oude leven (1 Petr.3:20,21; Gen.6:13).

-Het is het bad der wedergeboorte (Tit.3:5), niet de besprenging na de natuurlijke geboorte.

-Er is sprake van het begraven van de oude leefwijze (Col.2:12; Rom.6:3). Het is een watergraf voor de mens, die "van de voetzool af tot de schedel" gezondigd heeft (Jes.1:6).

-De opstanding in een nieuw leven met Christus als Here (Rom.6:4) kan men niet uitbeelden met enkele druppels water, wel met een verrijzen uit het water na onderdompeling.

-De doophandeling op zichzelf genomen is geen doping tot een beter geestelijk leven. Het kan wel een doorbraak betekenen, maar het mag geen vorm zijn zonder inhoud! Het gaat om een door de Geest geleide keuze: ik geef mijn zelfbeschikkingsrecht op! Ik leef niet langer mijn eigen leventje, maar ik leef voor Hem, die voor mij gestorven is en opgewekt (2 Cor.5:15). Het gaat niet langer om de "ik" van de prestaties -die is gekruisigd - maar Christus leeft in mij (Gal.2:19,20).

-Romeinen 6 spreekt over het met Christus gekruisigde leven en de wandel in nieuwheid des levens en dat is het wezen van de doop.

-De doop is de zichtbare uitbeelding van de innerlijke, ware besnijdenis van het hart, naar de Geest (Col.2:11,12.; Rom.2:28,29). De doop is derhalve voor hen wier hart de Here heeft besneden!

-De doop is een bede (verbond) van een goed geweten tot God (1 Petr.3:21).
Bij zuigelingen is er nog geen sprake van een (ge)weten (Deut.1:39).

-De doop is niet alleen een zichtbaar getuigenis voor de mensen, maar ook een krachtige proclamatie naar het rijk der duisternis. Met de doop verbrandt men alle schepen achter zich en wie zich zo losmaakt - koste wat het kost - die ervaart: "Want de wateren bedekten hun tegenstanders, niet één van hen bleef over" (Ps.106:11)!

-Als de aanklager na onze doop komt aandragen met onze zonden uit het verleden, dan is ons krachtige wapen: "ga jij maar vissen in m'n doopwater" Door onze opstanding met Christus in een nieuw leven, zijn ook ons "engelen en machten en krachten onderworpen" (1 Petr.3:21,22; Efeze 1:21).

-De doop is geoorloofd, "indien gij van ganser harte gelooft" (Hand.8:37).
"Allen van klein tot groot hielden zich aan Simon de tovenaar... Toen zij echter geloof schonken aan Filippus... lieten zij zich dopen zowel mannen als vrouwen" (Hand.8:10,12).

En nu - u die als kind besprengd werd, naar het licht dat uw ouders hadden (2 Tim.1:3).
- wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen, en uw zonden afwassen, onder aanroeping van Zijn naam (Hand.22:16).

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 25 aug 2004 15:40

Misschien omdat hij zag wat voor rommeltje de wederdopers in die tijd ervan maakten (ooit al eens van Jan van Leiden gehoord?).

Ja, voel mij er niet mee verwand. (mag duidelijk zijn). De anabapisten hadden enorme sektarische trekjes. Net zo min ik mij verwand voel met Mormonen of Jehova's die ook groot dopen.

Bovendien, Luther lijkt me wel de laatste die de kinderdoop aan zou willen pakken. Toen hij eens diep in de put zat heeft hij met grote letters opgeschreven: Ich bin getauft. En dat gaf hem weer hoop.

Kan wezen. Maar zijn twijfel zou handelen over het einde van zijn leven. Nogmaals, ik kan het niet bevestigen, vandaar mijn vraag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 16:01

Precies... dat lijkt me geen argumentatie, dan zou je net zo goed kunnen gaan twijfelen aan het christen zijn omdat christenen er vaak ook een zootje van maken. Dat mensen iets fout toepassen wil nog niet zeggen dat het dus ook fout is....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 25 aug 2004 16:14

Marnix schreef:
Invincible schreef:De besnijdenis is samen met de andere wetten een eeuwige inzetting. Die is dus niet komen te vervallen met Golgotha.
+ de doop was al onderdeel van het OT, zonder daarmee in de plaats van de besnijdenis te komen. Johannes deed niets nieuws door mensen onder te dompelen in water. Je kon ook in het OT zowel gedoopt als besneden zijn. Ze zijn in geen geval elkaars plaatsvervanger of verlengde.

Hm daar weet ik niks van... Ik ben benieuwd, waar je dat op baseert (dat er in het OT ook al de doop was)

tWas voor mij ook nieuw toen ik het las in een >post< van hooggeacht lid Taytelbaum :)

Kort gezegd: volgens hem suggereert de vraag aan Johannes de Doper in Joh 1:25 dat volgens de OTische verwachting de doop samenhing met de grote Profeet/Elia/Messias die zou komen. De enige aanwijzing uit het OT dat dit zo was, is dat Mozes (de andere grote profeet, zie Deut 18:15) ook doopte/waste, nl in Exodus 29:4.

Ik vind het erg overtuigend. Aäron en zijn zonen waren zowel besneden (bijv Jozua 5:5) als gedoopt, als onderdeel van hun aanstelling tot priester.
En zijn wij niet allen priesters? (Openb 1:6) :)
..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 aug 2004 17:47

HereIam schreef:Goeie dag zeg, wat is er hier veel geschreven in korte tijd. :?
(...)
Zelfs teksten als Kol.2:11, 12 worden hier niet uitgelegd, terwijl dat zou moeten pleiten voor besnijdenis --> doop.

Welles, pagina 1, inderdaad dus, er wordt hier veel geschreven. :mrgreen:

HereIam schreef:Want vertel me eens, hoe kan Rom. 6:1-4 op kinderen slaan, die niet geloven?

Net als bij de besnijdenis, de kinderen van de gelovigen moeten er aan geloven. Zoals ook Abraham geloofde en toen Ismael besneed.

HereIam schreef:De doop laat zien: sterven en opstaan met Jezus in een nieuw leven. Zo omschrijft de Bijbel de doop. Ik kan er gewoonweg niet iets anders van maken. In diezin is het een teken van Gods genade, de genade een kind van Hem te zijn en een teken dat ik dat geloof en zichbaar wil maken in de doop. (krachtig getuigenis)

Dat heb je mooi gezegd. Helemaal mee eens.

HereIam schreef:Ik begrijp dat overigens best, zo maar je traditie loslaten is eng, doodeng!!

een beetje flauwe opmerking, die ik niet terug zal kaatsen.

HereIam schreef:Maar werkelijke en eerlijke bestudering van het Woord, kan m.i. niet anders dan dat het er in resulteert, dat je ziet dat God een verbond sloot met Israel (niet met ons) ...

leg maar eens uit. Dat verbond met Israel snap ik overigens wel.

HereIam schreef:en dat de doop geen besprenkeling kan zijn

Ik vind dat eigenlijk een andere discussie. Volwassenen worden ook besprenkelt.

HereIam schreef:Een heel goed boek, vind ik "met de doop in de knoop" van Jildert de Boer. Deze broeder gaat heel grondig in op de leringen van het verbond, plaats van Israel en kerk, het wezen van de doop, enz.
Echt een aanrader.

Als ik verderop de stellingen lees, klopt de titel aardig. Met de doop in de knoop... :mrgreen:

HereIam schreef:Velen hebben overigens de overtuiging dat Luther dat wel wilde, maar daar nooit aan toe gekomen is. Weet iemand daar meer van, want ik kan het niet bevestigen...

Misschien Josh... :mrgreen:
Zonder gekheid, ooit eens iemand van de evangeliegemeente De Deur aan de deur gehad, die dat ook beweerde. Zal dus wel niet kloppen. In ieder geval geen inhoudelijk argument.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 25 aug 2004 19:09

Hoi Maja de bij (was vroeger een kinderprogramma van de EO niet?)

Welles, pagina 1, inderdaad dus, er wordt hier veel geschreven. :mrgreen:

Sorry, heb op pagina 1 gekeken. Vroeg inderdaad verantwoording wat er nu eigenlijk in die tekst staat, wat zou moeten pleiten voor doop in plaats van besnijdenis. Heb er nog geen antwoord op gekregen.

HereIam schreef:Want vertel me eens, hoe kan Rom. 6:1-4 op kinderen slaan, die niet geloven?

Net als bij de besnijdenis, de kinderen van de gelovigen moeten er aan geloven. Zoals ook Abraham geloofde en toen Ismael besneed.

Sorry, maar begrijp hier echt helemaal niets van. Nog een keer, hoe pas je het sterven van de oude mens en opstaan in de nieuwheid van het leven toe op een zuigeling, die niet eens kan geloven?

HereIam schreef:De doop laat zien: sterven en opstaan met Jezus in een nieuw leven. Zo omschrijft de Bijbel de doop. Ik kan er gewoonweg niet iets anders van maken. In diezin is het een teken van Gods genade, de genade een kind van Hem te zijn en een teken dat ik dat geloof en zichbaar wil maken in de doop. (krachtig getuigenis)

Dat heb je mooi gezegd. Helemaal mee eens.

:?: Das fijn, maar dat zegt de "kinderdoopleer" dus niet!. Daar gaat het om de voortzetting van het Abrahamitisch verbond en het feit dat de doop (profetische) beloften zijn. Niet dat de doop het uitbeeld, dat je een kind van Hem bent. Of geloven we nu ook al in veronderstelde wedergeboorte? (je bent een kind van Hem door de doop, zonder dat er bekering heeft plaats gevonden).
Jezus zegt tegen Nicodemus: je moet wederom geboren worden, bekeer je!

HereIam schreef:Ik begrijp dat overigens best, zo maar je traditie loslaten is eng, doodeng!!

een beetje flauwe opmerking, die ik niet terug zal kaatsen.

Okay, sorry inderdaad beetje aanmatigend uitgedrukt. Ik moet voor mijzelf spreken: "Ik vond het moeilijk om de traditie los te laten en de mooie gedachten die bij de kinderdoop hoorde, kan me voorstellen dat dit ook kan gelden voor anderen".

HereIam schreef:Maar werkelijke en eerlijke bestudering van het Woord, kan m.i. niet anders dan dat het er in resulteert, dat je ziet dat God een verbond sloot met Israel (niet met ons) ...

leg maar eens uit. Dat verbond met Israel snap ik overigens wel.

Waar staat dat Jaweh een verbond met de kerk heeft gesloten? En wat houdt dat verbond dan in? Zie jij Israel ook als jouw land? Ga je er wonen? En het beloofde nageslacht, zijn dat jouw kinderen (mocht je ze hebben ;) ) Volgens mij richtte God een verbond op met Abraham en zijn zaad (Joden). De geestelijke beloften van dit verbond: Het verlossings werk van de beloofde Messias Jezus, zijn inderdaad voor ons. Hoe? Het staat er duidelijk, erfnamen door het geloof. We hebben deel aan de Heilige Geest, door het geloof. Niet door het verbond. Niet door de doop. Door bekering alleen.

HereIam schreef:en dat de doop geen besprenkeling kan zijn

Ik vind dat eigenlijk een andere discussie. Volwassenen worden ook besprenkelt.

In bepaalde traditionele kerken ja. Maar het overgrote gedeelte wat in de wereld geloofsdoop toepast dopen! (ik zeg dopen, baptizein, ze besprenkelen dus niet).

Zonder gekheid, ooit eens iemand van de evangeliegemeente De Deur aan de deur gehad, die dat ook beweerde. Zal dus wel niet kloppen.
In ieder geval geen inhoudelijk argument.

Ja, dan wordt het verdacht :roll: De Deur, tsja... Ben blij dat De Deur Jezus Christus is en niet het "kerkverband" De Deur, anders komen er maar heel weinig mensen in de hemel, ben ik bang.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 aug 2004 20:08

HereIam schreef:Waar staat dat Jaweh een verbond met de kerk heeft gesloten? En wat houdt dat verbond dan in? Zie jij Israel ook als jouw land? Ga je er wonen? En het beloofde nageslacht, zijn dat jouw kinderen (mocht je ze hebben ;) ) Volgens mij richtte God een verbond op met Abraham en zijn zaad (Joden). De geestelijke beloften van dit verbond: Het verlossings werk van de beloofde Messias Jezus, zijn inderdaad voor ons. Hoe? Het staat er duidelijk, erfnamen door het geloof. We hebben deel aan de Heilige Geest, door het geloof. Niet door het verbond. Niet door de doop. Door bekering alleen.

HereIam, ik beperk me even tot dit gedeelte. Da's al moeilijk zat :mrgreen:
Ja, ik geloof dat God een verbond met de kerk heeft en dat dat verbond hetzelfde is als met Abraham.
Waarom ?
Omdat ik geloof dat het Oude Testament geen eigen zeggingskracht heeft, maar exact hetzelfde leert als het NT.
Er is maar een interpretatie van het O.T. mogelijk en dat is dat hier de God spreekt die zich in Christus openbaart.

Als jij gelooft dat God wel met Israel en niet met de kerk een verbond heeft gesloten, wat is dan nog de waarde van de belijdenis : de Heere is Een? Dan wordt de Heere Twee : eentje voor Israel en eentje voor de heidenen. Simpel gezegd : Je introduceert zo een tweede weg voor Israel naar de hemel, buiten Christus om.

De verschillen zitten 'm volgens mij dus niet in de inhoud van het verbond maar in de bediening.

En nou ga ik voetbal kijken... :mrgreen:

aquila

Berichtdoor aquila » 25 aug 2004 21:11

Er zijn wel twee wegen die beide via Christus lopen. Dit wordt uitgebeeld in Hagar en Sara (Gal 4:21 ev).

Er is een natuurlijk volk, Israel, en een geestelijk volk, bestaande uit vnl heidenen.

Je ziet dit ook in beelden van het OT, anders dan die van Hagar en Sara. Bv. de heidense Zipporah trouwtr met de verlosser Mozes, waarbij ook Israel wordt verlost. Zij noemt Hem bloedbruidegom. Is ook de Here Jezus niet onze bloedbruidegom?

Boaz trouwt met Ruth, een heidense, en Naomi wordt ook gered als beeld van Israel. Jozef trouwt met Asnath een heidense, en redt vervolgens ook zijn broers.

Zo kiest de Heer eerst Zijn bruid bestaande uit vnl heidenen en later verlost Hij ook Israel uit de Grote verdrukking.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 aug 2004 22:23

aquila schreef:Er zijn wel twee wegen die beide via Christus lopen. Dit wordt uitgebeeld in Hagar en Sara (Gal 4:21 ev).

Goed lezen.
Volgens Galaten 4 zijn wij (gelovigen uit de heidenen) kinderen van Sara en de (wettische) Joden kinderen van Hagar. Hagar is de slavin, is Sinai en leeft onder de wet. Sara is de vrije, is het evangelie.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 aug 2004 13:33

HereIam schreef:Wat betreft kerkgeschiedenis. Er zijn weldegelijk oude geschriften bekend, uit de eerste eeuwen na Christus die wijzen op geloofsdoop (zeker niet op het besprenkelen van zuigelingen). De betekenis van dit besprenkelen werd steeds gewijzigd, veelal waren het in elk geval magische handelingen en gedachten. Bij de komst van Keizer Constantijn werd de doop echt een volkshandeling. Ieder moest christen worden, zijn christelijke rijk moest uitgebreid worden. En dat deed je door dopen. Velen werden verplicht gedoopt. Mensen die niet wilden, hadden een probleem. Zo ook bijv. de Joden. Theologisch: De Roomsen maakten er het "gratia infusa" van, wat de erfzonde weg wies. Het was pas in de tijd van Zwingli, Luther, Calvijn, dat de doop i.p.v. besnijdenis werd geopperd. Het was zogezegd een gelegenheids theologie.
(Ik ben in elk geval nog nooit eerder in de kerkgeschiedenis boeken deze leer tegen gekomen, voor de reformatie).

Het is jammer dat de Reformatie uiteindelijk deze Roomse dwaalleer niet heeft aangepakt. Velen hebben overigens de overtuiging dat Luther dat wel wilde, maar daar nooit aan toe gekomen is. Weet iemand daar meer van, want ik kan het niet bevestigen...

Dit is in elk geval wat Calvijn erover schreef (bedenk bij het begin van het lezen dat Calvijn als kind gedoopt is in de R.K. kerk en op volwassen leeftijd tot geloof gekomen is):

Wij hebben in onze blindheid en ongelovigheid de belofte die ons in de Doop gegeven was, lange tijd niet gekend, maar toch is de belofte zelf - omdat ze van God was - altijd vast, krachtig en waarachtig gebleven. Wij erkennen dat de Doop ons niet het minste van voordeel geweest is gedurende die tijd toen de belofte - die ons in de Doop werd aangeboden en zonder welke de Doop niets is - veronachtzaamd terneerlag. Maar nu, nu wij door Gods genade begonnen zijn ons te bekeren, klagen wij onze blindheid en hardheid des harten aan, omdat wij tegenover zo grote goedheid Gods zo lang ondankbaar geweest zijn. Verder geloven wij niet, dat de belofte zelf verdwenen is; ja veeleer overwegen wij aldus: God belooft door de Doop vergeving der zonden en Hij zal zonder twijfel de beloofde vergeving verschaffen aan allen die geloven. Die belofte is ons in de Doop aangeboden, laat ons haar dus door het geloof omhelzen. Zij is wel wegens ons ongeloof lange tijd voor ons begraven geweest, laat ons haar dus nu door het geloof aanvaarden.

In de besnijdenis verklaart God in het algemeen dat Hij hun Vader wil zijn. Ze hield in het getuigenis van de vergeving der zonden en van de gerechtigheid die alle gelovigen moeten ontvangen van onze Heere Jezus Christus. Zo is Ismaël besneden. Van Gods kant gezien heeft hij het sacrament ontvangen, dat hem ervan kon verzekeren dat God hem telde bij het getal van Zijn kinderen. Dat hij lidmaat van Christus was. Dat de vloek die hij van Adam had geërfd, was opgeheven. Maar toch heeft dat alles hem nergens toe gediend!

Het teken van God dat aan het kind meegedeeld wordt, bevestigt de belofte die aan de vrome ouders is gegeven. Het verklaart ook dat het zeker is dat de Heere niet alleen voor hen, maar ook voor hun zaad tot een God zal zijn; en dat Hij niet alleen hen met Zijn goedheid en genade wil bejegenen, maar ook hun nakomelingen tot in het duizendste geslacht. En omdat de grote goedertierenheid van God zich hierin vertoont, geeft ze een zeer ruime stof om Zijn heerlijkheid te verkondigen. En ze doordringt de vrome harten met buitengewone blijdschap, waardoor ze worden aangevuurd om een zo liefhebbende Vader wederliefde te bewijzen, van Wie ze zien, dat ook hun nakomelingschap Hem een zorg is om hunnentwil.

Aan de andere kant worden de kinderen, wanneer ze groter worden, niet weinig aangezet tot een ernstige ijver om God te dienen. Door de Doop zijn ze door Hem tot Zijn kinderen aangenomen, nog voordat ze vanwege hun leeftijd Hem konden erkennen als Vader.

Laat het dus buiten geschil zijn dat God voor de Zijnen zo goed en milddadig is, dat Hij om hunnentwil ook de kinderen, die zij hebben voortgebracht, tot Zijn volk gerekend wil hebben.

De satan streeft er met grote sluwheid naar om ons het vertrouwen en de geestelijke vreugde die uit de kinderdoop verkregen moet worden, te ontrukken. Want hoe lieflijk is het voor vrome harten om door het aanschouwen van hun ogen ervan verzekerd te worden dat ze zoveel genade bij de hemelse Vader verkrijgen, dat hun nakomelingschap een voorwerp van Zijn zorg is! Want hier kunnen wij zien, dat Hij tegenover ons de functie op Zich neemt van een zeer vooruitziend Huisvader, Die ook voor onze kinderen zorgt en voorzorgsmaatregelen neemt. Moeten wij hier niet, naar het voorbeeld van David met ons ganse hart opspringen tot dankzegging, opdat Zijn Naam voor zulk een bewijs van goedheid geheiligd wordt? Hierom is het de satan ongetwijfeld te doen, wanneer hij de kinderdoop met zoveel geweld aanvalt, namelijk dat deze betuiging van Gods genade uit de weg wordt geruimd; en dat de belofte die zich daardoor voor onze ogen vertoont, verdwijnt, namelijk dat ze terstond van hun geboorte af door Hem als Zijn kinderen erkend worden. Laat ons daarom onze kinderen aan Hem aanbieden, aan wie Hij een plaats toegekend heeft onder Zijn vrienden, ja onder de leden van de kerk.

Het opvallende in dit stuk is dat Calvijn zeer sterk het doel en de betekenis van de doop benadrukt voor ons persoonlijk geestelijk leven. In dat opzicht is hij heel pastoraal.
Bedenk daarbij ook dat Calvijn de doorgaande lijn van het verbond met Israel uit het Oude Testament naar ook de nieuwtestamentische gemeente (Romeinen 9) beklemtoont. Er is dus eenheid van het verbond in het oude en nieuwe testament. In die optiek is de doop in de plaats gekomen van de besnijdenis. Er is continuiteit (betekenis en inhoud), maar in de vorm, de bediening is er discontinuiteit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 26 aug 2004 15:46

Weet je wat ik vreemd vind dat de apostel Paulus (DE apostel der heidenen) zelf niemand gedoopt heeft. Sterker nog hij heeft het er in al zijn brieven maar 3 keer over.

Groet Rene

Terug naar “Archief”