Duidelijk toch?
Johannes 5
16 En daarom wilden de Joden Jezus vervolgen, omdat Hij deze dingen op sabbat deed. 17 Maar Hij antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.
Groet Rene
Moderator: Moderafo's
Josh schreef:De Sabbat is niet de zondag, want de Sabbat is de 7-de dag en niet de 1e dag van de week. Zondagsheiliging komt uit de 4e eeuw en is door de RK-ingevoerd ter ere van de 3-ene-zonnegod!
De Sabbat -de Scheppings-rustdag-van-GOD- is pas later door de Joden in de Geboden/Wet ontvangen en de Joden vieren de Sabbatsdag sindsdien. En als iemand weet welke dag de Sabbat is, dan zijn het de Joden!
Sabbat begint vrijdagavond (zonsondergang) en eindigt op zaterdagavond (zonsondergang). Overeenkomstig Genesis waarin de dag begint met zonsondergang en eindigt zonsondergang. De Romeinse keizers gingen over op de zonnetijd en eindigden vervolgens om 24.00 uur de dag.
Jezus is de Heer van de Sabbat zegt de Bijbel. Welke dag zouden de kinderen van GOD in Jezus dan heiligen?
Meer lezen over hoe de Sabbat in zondag werd veranderd door de RK-kerk + met welke motieven?
Het is wel handig om eerst te weten wat de Sabbat precies is als je wilt verder praten wat je wel of niet op de Sabbat kan of mag doen....
Josh![]()
Marnix schreef:
Ik ben het niet met je eens dat je verantwoordelijk bent als iemand op zondag werkt... Als iemand speciaal voor jou zou moeten werken wel, anders niet, want het is de keuze van die persoon om wel of niet te gaan werken, als ik daar niks aan kan veranderen is dat niet mijn verantwoordelijkheid, wel kan ik zo iemand vertellen waarom ik niet werk op zondag en op die manier op lange termijn iets proberen te veranderen.
Josh schreef:De Sabbat is niet de zondag, want de Sabbat is de 7-de dag en niet de 1e dag van de week. Zondagsheiliging komt uit de 4e eeuw en is door de RK-ingevoerd ter ere van de 3-ene-zonnegod!
De Sabbat -de Scheppings-rustdag-van-GOD- is pas later door de Joden in de Geboden/Wet ontvangen en de Joden vieren de Sabbatsdag sindsdien. En als iemand weet welke dag de Sabbat is, dan zijn het de Joden!
Sabbat begint vrijdagavond (zonsondergang) en eindigt op zaterdagavond (zonsondergang). Overeenkomstig Genesis waarin de dag begint met zonsondergang en eindigt zonsondergang. De Romeinse keizers gingen over op de zonnetijd en eindigden vervolgens om 24.00 uur de dag.
Jezus is de Heer van de Sabbat zegt de Bijbel. Welke dag zouden de kinderen van GOD in Jezus dan heiligen?!
Meer lezen over hoe de Sabbat in zondag werd veranderd door de RK-kerk + met welke motieven?
Het is wel handig om eerst te weten wat de Sabbat precies is als je wilt verder praten wat je wel of niet op de Sabbat kan of mag doen....
Josh![]()
Rene Z schreef:Duidelijk toch?
Johannes 5
16 En daarom wilden de Joden Jezus vervolgen, omdat Hij deze dingen op sabbat deed. 17 Maar Hij antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.
Groet Rene
Zareb schreef:Marnix schreef:
Ik ben het niet met je eens dat je verantwoordelijk bent als iemand op zondag werkt... Als iemand speciaal voor jou zou moeten werken wel, anders niet, want het is de keuze van die persoon om wel of niet te gaan werken, als ik daar niks aan kan veranderen is dat niet mijn verantwoordelijkheid, wel kan ik zo iemand vertellen waarom ik niet werk op zondag en op die manier op lange termijn iets proberen te veranderen.
Sorry Marnix, maar nu volg ik je even niet hoor.
"Tap effe een lekker biertje voor mij (maw werk voor mij (op zondag) ) en dan zal ik je even uitleggen waarom je op zondag niet moet werken."
Ik werk op zondag. En daar heb ik het soms best moeilijk mee. Want omdat ik moet werken zijn er anderen die dat ook moeten. Klinkt raar misschien dus even een voorbeeld. Uit de praktijk van vorige week.
De Nederlandse meneer A woont al een aantal jaren in Benidorm en heeft de vervelende eigenschap om, op zaterdag, zonder enige vorm van voorafkondiging, dood te gaan. Mevrouw A is gigantisch in paniek. Ze verstaat niet of nauwelijks Spaans en belt mijn (klinkt lekker) organisatie. Ik vlieg op zondagmorgen naar Alicante, huur een auto en rij naar Benidorm om mevrouw te helpen.
Dus op zondag moet er voor mij een taxi van Essen naar Brussel rijden, een vliegtuig van Brussel naar Allicante vliegen en een verhuurbedrijf klaar staan voor m'n auto.
Alleen omdat ik zonodig een iemand moet helpen, en daar overigens weer aan verdien ook.
Ik heb het daar best moeilijk mee en ben er niet uit. Die regeling had ook op maandag gekunt. Maar ......
Ons hele leven is gebaseerd op een economie die 24 uur per dag en zeven dagen per week draait. Jammer? Ja
Kun je jezelf daaraan onttrekken? Nee
Moet je op zondag sigaretten gaan kopen? Nee dat had je op zaterdag kunnen doen.
Mijn vriendje woont in Zeist en als ik daar een weekend ben kan ik niet op maandag terug. Da's veels te vroeg.
Nou, dan ga je op zaterdagavond terug en anders slaap je op maandag niet uit. Wat het zwaarste is moet het zwaarste wegen.
Ja, maar ik werk in de zorg en moet wel op zondag gebruik maken van het OV. Onzin, koop een fiets of ga op loopafstand van je werk wonen.
Voor elke uitvlucht is een reden te bedenken. maar ook een reden die de uitvlucht zinloos maakt.
En weet jij dan het juiste antwoord? Ik niet.
Marnix schreef:
EU, het maakt me wel uit dat winkels open zijn. Ik wil graag dat iedereen op zondag dicht is omdat ze God kennen en zich aan Zijn rustdag willen houden. Daarnaast zou het een hoop christenen problemen besparen (als je op zondag open bent wil je baas ook graag dat je dan werkt) Als ik politicus zou zijn zou ik zeker me hard maken voor de zondag als rustdag, een dag waarop winkels gesloten zijn en mensen niet verplicht hoeven te werken. Zolang ik geen politicus ben en de winkels gewoon open zijn op zondag, wat kan ik dan doen? Het enige wat ik me kan bedenken is: Mensen over God vertellen... als ze Hem leren kennen gaan ze ook de zondag als rustdag zien.
caprice schreef:Openbaar vervoer is niet nodig op zondag. Als ik al die lege bussen en treinen door mijn woonplaats zie rijden. In de trein zitten misschien 1 of 2 mensen behalve machinist en conducteur.
Marnix schreef:Hehe, een fantastische omzet... als ik een keer honger heb wil ik wel es een keer iets eten, als ik op de bus moet wachten drink ik een biertje. Dit komt neer op hooguit 5 euro per maand, verpreidt over meerdere filialenIk weet niet wat je onder het woord "spekken" verstaat... maar ik reken dit er toch echt niet onder.
Aragorn schreef:Marnix schreef:Hehe, een fantastische omzet... als ik een keer honger heb wil ik wel es een keer iets eten, als ik op de bus moet wachten drink ik een biertje. Dit komt neer op hooguit 5 euro per maand, verpreidt over meerdere filialenIk weet niet wat je onder het woord "spekken" verstaat... maar ik reken dit er toch echt niet onder.
Maar het gaat natuurlijk om het principe.. als jij alleen elke zondag voor 50euro zou inslaan maakt ook weinig verschil, maar als iedereen dat doet wel.
Rene Z schreef:Ik werk op een raffinaderij in de vol continu dienst. Ik weet niet wie hier auto rijden en tegen werken op zondag zijn? Maar benzine wordt echt ook op zondag gemaakt![]()
Groet Rene
Rene Z schreef:Duidelijk toch?
Johannes 5
Groet Rene
Equilibrist schreef:caprice schreef:Openbaar vervoer is niet nodig op zondag. Als ik al die lege bussen en treinen door mijn woonplaats zie rijden. In de trein zitten misschien 1 of 2 mensen behalve machinist en conducteur.
Voor de hand liggende eerste reactie, misschien wat flauw:
Misschien wonen er in jouw woonplaats meerdere mensen die er zo over denken als jij. Of woon je in een plaats waar weinig mensen wonen of gebruik maken van het OV.
In mijn woonplaats zitten de bussen gevuld en wel, net als de treinen. Maak eens een wandelingetje langs het station of busstation op zondagavond.![]()
EQ.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 20 gasten